"יש טעימה מעניינת עוד שעה בעמירם, יינות מעמק הלואר ופטגוניה" אמר לי אחד מחבריי, "איך את בספונטניות?" עמירם, לואר, פטגוניה – לרגע זה נשמע לי כמו שילוש קדוש, ומיד עלתה בדמיוני תמונה של חגית מוזגת כוס גינס, רגע לפני הטעימה המסקרנת. ברור שהייתי ספונטנית.  

סוף העולם שמאלה
פטגוניה הוא אזור מעורר עניין לכל הדעות ומעורר תימהון בהקשר ליין. מדובר בחבל ארץ שנמצא בחלקה הדרומי של אמריקה הדרומית, רובו בתחומי ארגנטינה וחלקו בצ'ילה. אזור המיושב בדלילות בשל תנאי החיים הלא פשוטים בו. סוף העולם שמאלה. מדבריות קרח ענקיים, יערות, אגמים קפואים, קרחונים, טבע פראי, עיירות מוכות רוח ובדידות, חוות כבשים, עליהן מפקחים גאוצ'וס רכובים על סוסים, המלווים בלהקות כלבים ומזג אוויר תזזיתי ובלתי צפוי, שיכול לשלב שמש, גשם ושלג ביום אחד. 

האגדה מספרת כי מגלה הארצות הפורטוגזי מגלן נתן לאזור את שמו, כשהבחין, בהגעתו למקום, בטביעות רגל גדולות מאוד שהזכירו לו את המפלצת מהמיתולוגיה הספרדית העתיקה, Patagon, שמשמעה טביעת רגל גדולה. היו אלה כפות רגליהם של ילידי המקום, שהיו מכוסות בבדים ויצרו את טביעת הרגל הגדולה. השבטים המקומיים נהגו לחמם את עצמם לא רק בלבוש חם, אלא גם במדורות שהבעירו בשטח, ולכן זכה האזור הקר לכינוי "ארץ האש". זהו, גבירותי ורבותי, בערך המקום האחרון בעולם שבו מצפים למצוא עשייה של יין.

פטגוניה. סוף העולם שמאלה  (צילום: יח''צ)
פטגוניה. סוף העולם שמאלה (צילום: יח''צ)
הדרום הקר
יקב אוטרוניה מפטגוניה, הכתיר את אזור הגידול שלו בתואר הכרם הדרומי ביותר בעולם. הכרם נטוע בקו הרוחב 45 במרחבי ערבות הבר, לצד מטעי דובדבנים, וגדלים בו בעיקר ענבי שרדונה ופינו נואר ומעט גוורצטרמינר, פינו גרי וגאמיי, כיאה למזג האוויר הקר. אין ספק שהיקב, באזור קר ומדברי, שהתנאים בו בקושי מאפשרים לגדל משהו, מעורר עניין. זה גם מה שהופך את היינות שלו לנדירים וברוב המקרים גם לא זולים במיוחד. טעמנו מספר יינות מעניינים שעדיין לא הגיעו למכירה בארץ, אך מי יודע, אולי המחשבה הזו והסיפור המעניין שאחורי היקב יגרמו לכך שחובבי יין מקומיים יוכלו לטעום את היינות האלה גם בארץ בעתיד.

Otronia Rugientes 45, Corte de Blancas 2018
ממסך של גוורצטרמינר,  פינו גרי ושרדונה. יין מורכב שמתפתח בכוס עם טעמים ייחודיים של פירות טרופיים ירקרקים, לימונית, יסמין ורמז למתיקות המלווה במינרליות בולטת וחמיצות נפלאה. יין טעים ומשמח.
אוטרוניה, שרדונה מפטגוניה (צילום: יח''צ)
אוטרוניה, שרדונה מפטגוניה (צילום: יח''צ)

 Otronia, Block 3&6, Chardonnay 2018 
שרדונה מאוזן, רענן וטעים מאוד, ניחוחות פירות כמו אפרסקים ואגסים, פרי טרופי ירקרק וגם בשל, פרחוניות נעימה, תבלינים רעננים ותה. יין אינטנסיבי ועמוק, עם חומציות בולטת של אזור קר וקצת עץ שמעניק מסגרת עוטפת. 

Otronia Rugientes 45, Pinot Noir 2018
פינו נואר קלאסי, זני לגמרי, מורכב ואלגנטי. ניחוחות של תות שדה, פטל, אדמה, תיבול פלפלי ומינרליות בולטת, מציגים פינו נואר נהדר מאזור קר. 

Otronia, Block 1, Pinot Noir 2018 
יין מורכב מאוד המשתנה ומתפתח בכוס. פירותיות של תותים ופטל ופריחה סגולה (לבנדר) משולבים בתיבול עשבוני של אורגנו, תימין ופטריות (כמהין) ובשרניות. בפה חלקלקות משיית וחמיצות יפה תומכת המנגישה את היין המרשים. שני סיפורים במכה אחת: ייחוד הייחודית של המקום והתפתחות של היין.

שריטה סור לואר (צילום: מאיר בלייך)
שריטה סור לואר (צילום: מאיר בלייך)
העמק הוא חלום 
ואז, בין הגינס לאקוואויט, טעמנו כמה יינות מעמק הלואר, שניתן להשיג בישראל. עמק הלואר היפהפה עם הטירות המדהימות והעיירות הציוריות מוכר לחובבי היין בשל היינות יוצאי הדופן באיכותם, החל ביבשים ומבעבעים וכלה במתוקים, כולם מעודנים, רעננים וגסטרונומיים. זהו אחד מאזורי היין החשובים בצרפת, הנפרש לאורך של כ-480 ק"מ לצד נהר הלואר, סביבה ייחודית, המעניקה ליינות חומציות נהדרת ששומרת אותם חיוניים שנים רבות, לצד ריכוז טעמי פרי מגוונים. האפלסיונים הידועים ביותר באזור הם סאנסר ופואי פומה, וזני הענבים העיקריים הגדלים בו הם סוביניון בלאן ושנין בלאן וגם קברנה פרנק, גאמיי, פינו נואר ומלבק. יינות הרוזה של הלואר נגישים, מרעננים ומלאי טעם. 

Les Versaines, Rose de Loire 2019
ממסך של ענבי גרולו (ייחודיים ללואר), גמאיי וקברנה פרנק. צבע סלמון חיוור נפלא. ניחוחות פירות חמצמצים מרעננים, תותים, אוכמניות ומעט הדרים ומינרליות נהדרת, משולבים בפריחה סגולה (לבנדר), והרמוניה חמצמצה ומרעננת בפה. יין קיץ מושלם. המחיר: 59 שקלים.

לה ורסן - רוזה דה לואר  (צילום: יח''צ)
לה ורסן - רוזה דה לואר (צילום: יח''צ)

Sancerre, La Chenaye 2019 
מאזור סאנסר, שנפגע מהקרה השנה, מגיע יין מאופק עם עשבוניות ומינרליות כמעט מלוחה, פרחוניות ופירות כמו מלון וגויאבה, טיפה עישון, טעם עשיר וחמיצות נפלאה. המחיר: 100 שקלים.  

Pouilly-Fume La Rochetais 2019 
אזור קטן וייחודי מהגדה הימנית. 100% סוביניון בלאן. פואי פומה קלאסי, יין אלגנטי ומקסים, פרחוני, לימוני וירקרק, עם מינרליות בולטת ומעט עישון. "שמנמנות" וחמיצות נוכחת עושים אותו ליין נפלא לאוכל. המחיר: 100 שקלים.

פואי פומה - לה רושאטה  (צילום: יח''צ)
פואי פומה - לה רושאטה (צילום: יח''צ)