בסוף השנה שעברה הכריזו יקבי כרמל על קבלת הזיכיון לשיווק והפצה של מבשלת אלכסנדר אחת מיצרניות הקראפט המוצדקות בישראל, שהוקמה בשנת 2008 על ידי אורי שגיא. החודש, הכריזה חברת 'טמפו', יצרנית גולדסטאר ומכבי, על רכישת 50.1% של שפירא, מבשלה משפחתית שהוקמה בבית שמש על ידי האחים איציק ודני שפירא, בשנת 2011. ואם זה לא מספיק, בשבוע שעבר השיקה 'מבשלות בירה ישראל' היצרנית המקומית של טובורג' ו-קרלסברג, בירת קראפט בשם 'שקמה', שהיא מייצרת בעצמה.
 
אז מה, התחלנו לשתות יותר בירה?
התשובה היא לא. הצריכה הממוצעת בישראל נותרה בעינה- כארבעה עשר ליטר לנפש בשנה, טיפה בים לעומת מדינות כמו צ'כיה או גרמניה. יכול להיות שפשוט החלטנו לשתות קצת יותר טוב. אחת הסיבות לכך, לדעת רבים, היא העלייה בצריכה הביתית בימי הסגרים, שהביאה צרכני משקאות רבים להתנסות במשקאות מורכבים ומעניינים יותר מאלה ששתו במסעדות ובברים.   

האותיות הקטנות 
התוויות הקדמיות הצבעוניות של 'שקמה' לא מסגירות את מקורה של הבירה, ואת העדות לכך שהן מיוצרות לצד מותגי ענק בינלאומיים, תוכלו למצוא רק על התוויות האחוריות, עניין של מיתוג. אנשי המבשלה, לעומת זאת, מתגאים בתהליך שהביא אותם ליצירת הסדרה, שהחל לפני כשבע שנים בתור רעיון והסתיים בהקמתה של מיקרו מבשלה, בסמוך למבשלה הגדולה באשקלון.

ברומייסטר ענת מאיר  (צילום: אמיר יעקבי )
ברומייסטר ענת מאיר (צילום: אמיר יעקבי )
 
מתכוננים להפתעות 
המעבר מייצור המוני לייצור בכמויות קטנות, דרש מהברומייסטרים, להפשיל שרוולים, לוותר על תהליכים אוטומטיים ולהיות מוכנים להפתעות. מצד שני, עמדו לרשותם המעבדות ומערכות בקרת האיכות של המבשלה האם, שאפשרו להם לבחון לעומק כל פרמטר, רמת האלכוהול, דרך המרירות ועד לצבע, כדי להגיע לתוצאות המתבקשות. שלוש הבירות הראשונות של 'שקמה', מאופיינות בעשייה איכותית במיוחד, אבל לא מעזות ללכת עד הסוף. "אנחנו מכינים הפתעות להמשך", הבטיחו המבשלים, אני מקווה שעד אז יהיה להם קצת יותר אומץ. 

שקמה, אייל ענברית
ציפיתי לאייל ענברית ישראלית קלאסית, עם עושר של טעמי פרי מתקתקים ולתת קלוי. מהבירות החנפניות שאני בדרך כלל לא מצליח לסיים. האייל הזו, הפתיעה אותי עם נוכחות עשבונית נעימה מאוד של כשות באף, ומרירות נעימה ומאוזנת שהוסיפה המון עניין. הניואנס המריר, שקצת מאתגר את הסגנון, הפך אותה לטעמי לבירה המעניינת ביותר בטעימה. 5.5% אלכוהול. 

שקמה IPA
IPA אחד הסגנונות שמאפיינים את עולם בירות הקראפט, מבוסס על כשות והרבה. וכמו כוסברה או וויסקי מעושן יש כאלה שאוהבים אותו וכאלה ששונאים. הבירה הזו מנסה לפנות לשני הצדדים והולכת על הצד הפחות פרוע של הכשות. עם ריחות הדרים ופרחים ומרירות מתונה. מי שמצפה ל-IPA מאסיבית, עלול להתאכזב. מצד שני, מי אמר ש-IPA תמיד צריכה להיות מאסיבית. 5.2% אלכוהול 

שקמה מארצן לאגר
מארצן לאגר הוא סגנון בירה גרמני קלאסי שנקרא על שמו של חודש מרץ, החודש האחרון בשנה שבו היה מותר לבשל בירה על פי חוק קדום. המארצן לאגר של שקמה מתאפיין בצבע עמוק, טעמים עשירים אך מאוזנים להפליא ומרקם קרמי. בירה מהנה במיוחד, שלמרות אחוז האלכוהול הגבוה יחסית שלה, קשה מאוד להפסיק לשתות. 5.7% אלכוהול 

 המחיר: 12-14 שקלים לבקבוק

בירה שקמה  (צילום: סטודיו פירמה)
בירה שקמה (צילום: סטודיו פירמה)

סיורי טרום בציר ברמת הגולן
גם הקיץ רגע לפני הבציר, כשהכרמים ירוקים והגפנים מלבלבות, יקב רמת הגולן מציע למטיילים בצפון, מגוון סיורים מודרכים ביקב ובכרמים. סיור זוגי סיור מודרך ביקב, מארז גבינות, מאפים, מטבלים, בקבוק יין לבן ועוד וגם המלצות לאתר פיקניק מקסימים באזור. ( 275 שקלים לזוג).
סיור ג'יפים: סיור בן ארבע שעות, כולל היכרות עם הכרמים והטרואר של רמת הגולן, סיור ביקב וטעימת יינות מעמיקה. (950 שקלים לזוג. 1400 שקלים ל-עד 7 משתתפים).
סיור חקלאות מדייקת: סיור בן שעתיים הכולל טעימת יין מקצועית עם התמקדות בביטוי הכרם בבקבוק. (65 שקלים ליחיד מינימום 15 משתתפים). הסיורים מתקיימים בין השעות: 9:00-17:00. להזמנות: 04.6968435

סיור כרמים, יקב רמת הגולן  (צילום: עדי פרץ)
סיור כרמים, יקב רמת הגולן (צילום: עדי פרץ)

הכתר
החודש נחת בישראל "גלנפידיך 26 גראנד קורון" סינגל מאלט וויסקי שהתיישן 26 שנים בחביות מסורתיות, לפני שעבר לתקופה נוספת לחביות צרפתית ששימשו ליישון קוניאק. וויסקי זהוב עמוק עם ניחוחות של עץ קלוי, דבש ומאפים מתוקים, טעמים מורכבים להפליא וסיומת ארוכה.

במסגרת קמפיין ההשקה העולמי של הוויסקי, התבקש כל נציג מקומי לעטוף אותו בעיצוב ייחודי. היבואנית, חברת 'הכרם' פנתה למעצבת התכשיטים והאמנית מירית ווינשטוק שעיצבה עבור הבקבוק עטיפת בד יפאנית מסורתית, שתעטוף את שישים הבקבוקים הראשונים שימכרו. (2800 שקלים) הוויסקי מצטרף אל אחיו לסדרה "גלנפידיך 23 גראנד קרו" (1300 שקלים) עם סיום של חביות שמפניה וגלפנידיך גראנד רזרבה עם סיום של חביות רום קאריבי. (900 שקלים).

גלנפידיך 26 (צילום: יח''צ)
גלנפידיך 26 (צילום: יח''צ)