מרקים בדרך כלל מזוהים עם עונת החורף, אבל בפועל הם יכולים להוות פתיח לכל ארוחה, ובעיקר לארוחת חג. כדי ליהנות ממרק מוצלח וטעים חייבים להקפיד על חומרי גלם איכותיים וטריים. רצוי להשתמש במנות עוף או בשר כדי להעשיר את המרק. אני נוהגת להכין ציר עוף, בשר וירק שאותו אני שומרת במקפיא או במקרר לפי הצורך, והוא משמש אותי להכנת תבשילים ומרקים. אך אין שום פסול בלהיעזר באבקת מרק (רצוי ללא מונוסודיום גלוטומט), אם כי חשוב להשתמש בכמויות קטנות.

אני מקפידה להכין מרקים לילדיי לאורך השנה כולה. המרקים משתנים לפי מצב הרוח, מזג האוויר והירקות במקרר, והתוספות שאיתן אני מעשירה את המרק נבחרות לפי טעם בני הבית. רעיון נפלא שכדאי לאמץ, בעיקר עבור ילדים סרבני ירקות, הוא לרסק את המרק במעבד מזון ולא לספר להם מה יש בפנים. כך הם ייהנו מהמרק ויספגו את הערכים התזונתיים של הירקות. 

רגע לפני פסח, בחרתי להכין מרק עדין וקטיפתי המשלב ארטישוק ירושלמי וקישואים. מרק זה יכול להוות פתיח מושלם לכל ארוחה שתגישו בחג.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

מרק עדין וקטיפתי  (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מרק עדין וקטיפתי (צילום: פסקל פרץ-רובין)

מרק ארטישוק ירושלמי וקישואים עדין

החומרים (ל־8־10 מנות):
3־4 קישואים בינוניים 
700 גרם ארטישוק ירושלמי 
1 בצל גדול
1 תפוח אדמה גדול 
2 גבעולי כרפס
2 גבעולי שמיר
5 גבעולי כוסברה 
5 שיני שום
חצי סיר של ציר עוף/ירקות 
3 כוסות מים רותחים, לפי הצורך ודרגת הסמיכות הרצויה
1/2 כף כוסברה יבשה 
3־4 טיפות שמן שומשום
מלח ופלפל לפי הטעם 

להגשה:
מעט שמן שומשום
מעט סומק או כוסברה יבשה טחונה 

אופן ההכנה:
1. קולפים את כל הירקות ומנקים היטב את גבעולי הכרפס מהסיבים. מניחים את כל הירקות כולל עשבי התיבול בסיר גבוה של מרק ומוסיפים את ציר העוף או הירקות עד לחצי גובה הסיר. מוסיפים את המים. מכסים, מניחים על להבה גבוהה ומביאים לרתיחה. 

2. מנמיכים את הלהבה וממשיכים לבשל על להבה בינונית־נמוכה במשך כשעה וחצי. מוסיפים את הכוסברה היבשה, שמן השומשום, מלח ופלפל, מערבבים ומביאים שוב לרתיחה. טוחנים את כל הירקות במוט טחינה עד לקבלת המרקם הרצוי. אם המרק סמיך מדי, אפשר להוסיף מעט ציר עוף/מים. טועמים ומתקנים תיבול בהתאם. ממשיכים לבשל עוד חצי שעה ומסירים מהלהבה. בשלב זה אפשר לסנן או להגיש את המרק כפי שהוא. מגישים חם ומעטרים בטיפות של שמן שומשום. מפזרים מסביב מעט סומק או כוסברה יבשה טחונה. ד