יקב הרי גליל משיק בימים אלה את 'חברים - דורות 2016', יין שהוא תולדה של שיתוף פעולה בין היקב לגסטרונומית מיכל אנסקי. מדובר בשיתוף פעולה ראשון בין השניים, במסגרתו הושק יין ייחודי שנמכר בימים אלה במסגרת מהדורה מוגבלת.
 
על פי היקב, לא מדובר בשיתוף פעולה חד פעמי, אלא ביוזמה שתניב בהמשך עוד "תוצרים מעניינים" כהגדרתו. במסגרת חגיגות ה-20 שנה ליקב, שנמשכו לאורך כל השנה האחרונה, חרף מגבלות הקורונה, בחרו ביקב הרי גליל להוציא מהדורה מיוחדת שנקראת "דורות", כמחווה לדורות המייסדים ולדורות הבאים כחלק מתפיסת הקיימות שהנהיג היקב בכרמיו ושרואה את השמירה על איכות הסביבה כמשהו שמחבר בין הדורות.

יקב הרי גליל, חברים - דורות  (צילום: דדלוס)
יקב הרי גליל, חברים - דורות (צילום: דדלוס)

עסק משפחתי 
עבור הגסטרונומית מיכל אנסקי, שמחזיקה בתואר שני בגסטרונומיה וייננות, מדובר בצעד ראשון בתחום היין. אמנם אין לה חלק בתהליך הייננות עצמו, אך לדברי היקב: "היין החדש נוצר בהשראת משפחת אנסקי לדורותיה ובשותפות מלאה עם מיכל החל משלב בחירת היין ועד עיצוב התווית עליה היא מופיעה יחד עם משפחתה". מבחינת אנסקי מדובר במעין סגירת מעגל, שכן סבתה עסקה באגרונומיה עם התמחות בגפנים ואמה, שרי, היא ממבשרות הקולינריה הישראלית החדשה.
 
היין החדש הוא בלנד של קברנה סוביניון (55%), סירה (23%), פטי ורדו (12%) ומרלו (10%). מדובר ביין אדום יבש, עם ניחוחות של דובדבן, פירות יער, וניל ועץ אלון. ליין מרקם מלא וקטיפתי והוא בעל סיומת ארוכה.

ערך חברתי 
בהחלטה משותפת של היקב ואנסקי, הוחלט לתרום מהרווחים שיתקבלו כתוצאה ממכירת היין לעמותת "אוהלה", עמותה שהקימה את אדמת מרפא נשית (אמ"ן), כפר לטיפול ושיקום נפגעות תקיפה מינית ואונס. בנוסף ליין, ניתן יהיה לרכוש באתר היקב מארז חורפי להכנת חמין, שהורכב על ידי אנסקי וכולל את ספר החמין של אימה, בקבוק חברים – דורות 2016, סיר חמין וכפפה שנוצרה במיוחד ע"י חברות העמותה.
 
כל הרווחים ממכירת המארז יתרמו גם כן ל"אוהלה". את היין ניתן להשיג בחנויות יין נבחרות ובמרכז המבקרים של יקב הרי גליל בקיבוץ יראון. מחיר היין: 75 שקלים. מחיר המארז: 229 שקלים.

מארז חמין, מיכל אנסקי ויקב הרי גליל  (צילום: שני הלוי)
מארז חמין, מיכל אנסקי ויקב הרי גליל (צילום: שני הלוי)

כל מה שנוצץ
אחת ה"ממים" החביבים, שרץ בקבוצות הפייסבוק של חובבי האלכוהול, מציג דמות ארנב שדוחפת עגלה עמוסה בבקבוקי משקה. מתחת לכיתוב 2019, אומר הארנב: "אני לא אלכוהוליסט! אני בסך הכל עורך מסיבת סילבסטר". מתחת לכיתוב 2020, הוא אומר: אני לא עורך מסיבת סילבסטר! אני בסך הכל אלכוהוליסט".
 
מעבר לבדיחה, יש כאן גם ביטוי נאמן לרוח התקופה: חגיגות השנה האזרחית החדשה תהיינה צנועות בהרבה השנה, ביתיות, משפחתיות, אולי עם קומץ חברים – ככל שיאפשרו ההנחיות, אבל ללא מסיבות ואירועים המוניים, בוודאי לא הספירה לאחור המפורסמת לקראת תחילתה של שנה חדשה, בעיקר שנה אזרחית חדשה שכולם מקווים בה לטוב יותר משהיה בשנה היוצאת. 

אותה הגברת 
בקבוקים "אירועניים", כלומר כאלה שיוצרו במיוחד לכבוד אירוע מסוים, אינם עניין חדש. לפעמים מדובר במשקה, למשל הוויסקי שייצרו שיבאס ריגל ליום הכתרתה של המלכה אליזבת השנייה, שנקרא כמתבקש "רויאל סאלוט" והפך לבקבוק אייקוני. לפעמים מדובר במהלך מהדהד של מיתוג מחדש, כמו למשל ג'וני ווקר שבשלהי 1999, לקראת המילניום החדש, שינו את כיוון הליכתה של הדמות בלוגו המותג – מצד שמאל לצד ימין. בפעמים אחרות, בעיקר בשנים האחרונות, מדובר בדיוק באותם המשקאות (מבחינת תכולת הבקבוק) בשינוי אריזה או תווית, בדרך כלל לכיוון הנוצץ, המוזהב והחגיגי.
 
יצרנית הוודקה אבסולוט למשל, נוהגת מזה למעלה מעשור להשיק בחודש דצמבר בכל שנה אריזה חדשה במהדורה מוגבלת. רוב המארזים משמשים כאביזר אופנה במסיבות, אך יש גם לא מעט שרוכשים אותם בציפייה ליום שבו יאמיר מחירם בשוק האספנות. הנה שתי דוגמאות למשקאות מוכרים באריזה חגיגית לכבוד חגיגות סוף השנה:  

שיבאס XV
זהו בלנד שהתיישן מינימום 15 שנים בחבית, כולל סיומת בחביות שהכילו בעבר קוניאק והגיעו לסקוטלנד מאזור גרנד-שמפיין שבצרפת. התוצאה היא פרשנות מעודנת וחלקה לטעמים המוכרים שמאפיינים את הוויסקי מבית שיבאס ריגל. לקראת חגיגות סוף השנה, השיק המותג את הוויסקי הזה, שמהווה בעיני תמורה מצוינת למחירו, בבקבוק מוזהב.
 
שיבאס XV , ניחן בארומה עשירה וניחוח של ריבת תפוזים, קינמון וצימוקים בשלים וטעמו פירותי עם רמיזות של ריבת חלב וקרמל, מרקם חלק ורמזים לווניל, מעט מפתיע בכך שלא מדובר בחביות חדשות (שעשירות במאפיינים של וניל וקרמל) הבקבוק המוזהב מבטיח שאיש לא יפספס אותו על בר המשקאות או כשהוא משמש כמתנה לשנה אזרחית חדשה. המחיר: 180 שקלים.

שיבאס זהב (צילום: יחצ חול)
שיבאס זהב (צילום: יחצ חול)

Beluga Celebration 
מהדורה חגיגית ומיוחדת של הוודקה הטובה הזאת לרגל חגיגות סוף השנה הבקבוק מצופה בשכבת פלטינה כפולה  שלדברי היצרן הופקה באמצעות תהליך המכונה אידוי תרמי, המבוצע בתא ואקום ובשכבה מתכתית נוספת של זהב. המהדורה מעוטרת באמצעות טכניקת הדפס רשת ועל גביה סמל דג החדקן האייקוני, שמוטבע על הבקבוק בעבודת יד (דג החדקן הוא זה שמביציו מופק קוואיר בלוגה). 'Beluga Celebration' כמו הבלוגה "הרגילה" היא וודקה שמשבת מים באיכות גבוהה עם תזקיק איכותי של לתת, שעוברים סינון כפול – בפחם ובכסף.

בקבוק הבלוגה המכונה "נובל" נוצר על ידי הוספה של תמציות דבש טבע,  שעורה וגדילן עם נגיעות של וניל בטרם תעבור הוודקה ליישון בן חודש.  בקבוקי המהדורה המיוחדת מצופים בשכבת זהב כמחווה למסורת וחגיגות יום השנה ה-115 להקמת מזקקת מרינסק הממוקמת בסיביר, שם מיוצרת הוודקה. המחיר: 150 שקלים.

וודקה בלוגה סלבריישן  (צילום: יח''צ חו''ל)
וודקה בלוגה סלבריישן (צילום: יח''צ חו''ל)