לא לפחד מהקמטים: מהו קולגן? אותו חלבון שנמצא בתכשירי הפנים שחלקנו משתמשים בהם. על מה הוא אחראי, איך צורכים אותו נכונה, ואיך כל זה קשור לדיאטה? ד"ר מאיה רוזמן, הדיאטנית המומחה של 103FM הסבירה למאזינים בתוכניתה.

"הקולגן הוא החלבון הכי נפוץ בגוף שלנו", סיפרה רוזמן למאזינים. "הוא מהווה לא פחות משליש מכלל החלבונים שמהם אנחנו בנויים, וכשמדובר בעור הפנים – 80% מהחלבונים בעור הם קולגן", הוסיפה.

"הגוף מייצר קולגן, כי הוא רקמת החיבור בין התאים בעור, הוא הרצועות והגידים, וגם הסחוס. הגוף מייצר קולגן בהתאם לכמות שהוא צריך, והחל מגיל 30 בערך, יש ירידה בכמות הקולגן שנוצר". ובאשר לקמטים? רוזמן הסבירה: "בגלל שהקולגן נותן לעור את הנפח שלו, אם יש ירידה ברמות שלו בעוד כמות העור נשארת – העור מאבד את הנפח, וזה גורם לקמטים".

שמירה על עור הפנים, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
שמירה על עור הפנים, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

"חוסר בויטמין C גורם לירידה בייצור קולגן, ולכן אם לא אוכלים מספיק ירקות טריים זה גורם לעור חלש ולהופעת קמטים מוקדם יותר ממה שצריך. הקולגן הוא חלבון פשוט מאוד, שהגוף מייצר בקלות מחלבונים אחרים שאותם אוכלים במזון. אם התזונה לא נכונה וחסר חלבון בתפריט, אז אין לגוף ממה לייצר את הקולגן, כמו שאין לו ממה לייצר את השרירים (חולשה), את מערכת החיסון, את השיער (נשירה), ואת שאר רקמות הגוף", המשיכה.

"אבל, האם נטילת קולגן יכולה לעזור למניעת קמטים או נשירת שיער?", שאלה רוזמן את המאזינים, ומיהרה לענות: "סביר להניח שלא. המחקרים שבוצעו בתחום זה מעטים מאוד, ומעידים על כך שנטילת קולגן יכולה כביכול לסייע באלסטיות ובגמישות של העור, אבל, הגוף הרי מייצר את הקולגן בדיוק בכמות בו הוא משתמש, מייצר את הכמות שהוא צריך, לא יותר, ולא פחות אם אין חוסר בחלבון בתפריט".

אז מה כן צריך לעשות? רוזמן הסבירה: "אכילה מאוזנת זה כל מה שצריך. לדאוג שיהיה מספיק חלבון, ביצים, קטניות, ושלא יהיה חסר ויטמין C שאפשר למצוא בירקות ובפירות טריים".