כך תפחיתו: כולסטרול גבוה הוא דבר שהרבה מאיתנו מייחלים להימנע ממנו, כדי להאריך ימים. אחת המאזינות לתוכניתה השבועית של הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, התייעצה בשידור על דרכים להוריד את רמות הכולסטרול בדם, ושאלה על תוספי תזונה, על שום וגם על שתיית אלכוהול.

כששאלה האם שום טרי הוא היחיד שיכול לעזור להוריד את רמות הכולסטרול בדם, ענתה לה רוזמן: "רק שום טרי, יש חומר שנקרא אלאין, שאחרי שפוצעים את השום כביכול, החתכים שלו באים במגע עם האוויר, האלאין הזה עופך לאליצין זה כמו הגנה של הצמח נגד מזיקים ודברים אחרים וזה מה שיוצר את הריח של השום. החומר שנוצר זה הוא שמוריד את הכולסטרול".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לעומת זאת, בשום מבושל או אפוי נוצרים מצבים שונים לגמרי: "בשום אפוי הורסים אותו. גם כששמים בבישול. אני חושבת שלא בטוח שיש אותו אפילו בכמוסות, באבקת שום בטח שלא. צריך שום טרי, ורק אחרי שחותכים אותו".

שום (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
שום (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"היה מחקר שהראה שהרמה הכי גבוהה (של החומר מוריד הכולסטרול), אם את חותכת, מחכה דקה ואז נוצר החומר ברמה הכי גבוהה, אם את עושה פרוסות ואז צורכת", סיפרה הדיאטנית. "לפי המחקר האחרון שקראתי זה היה שן שום אחת ליום שהספיקה כדי להוריד את רמות הכולסטרול אפילו ב-9 אחוזים".

על הקשר שבין צריכת אלכוהול לעליית הכולסטרול, אמרה רוזמן:  "תלוי במינון, מחקרים מראים ששליש ליטר בירה בנשים וכוס יין אדום יבש ליום או שוט אחד של אלכוהול 40 אחוז כמו ויסקי, וודקה, ערק וכו' מפחית את רמות הכולסטרול והסתיידויות עורקים ברמות מטורפות. אבל ברגע ששותים הרבה מדי זה מזיק לכבד והנזק מתבטא בכבד שומני, עלייה ברמות אנזימי כבד בבדיקות דם ובעלייה בכולסטרול".

עם זאת, הוסיפה הדיאטנית: "כוס או שתיים אני מניחה שאין כזו משמעות אבל מי ששותה שני ליטר בירה או שני בקבוקי יין ליום זה בדיוק הפוך".
סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm