תמיד עדיף טרי: האם תוספי המזון שמבטיחים לנו אקסטרה ויטמין C באמת עוזרים לנו לשמור על הרמות הגבוהות שלו בדם? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, סקרה מחקרים בנושא בפינת "עושים סדר" בתוכניתה השבועית ברדיו - והמסקנות שלה מעניינות ביותר.

סקירת המחקרים בנושא הגיעה למסקנה שאין הוכחות חד משמעיות על כך שתוספי ויטמין C עוזרים למערכת החיסון, במניעת שפעת או אפילו בקיצור זמן המחלות. עם זאת, אמרה: "חשוב לשים לב - קל מאוד לקבל ויטמין זה דרך המזון. הכמות הדרושה לאדם מבוגר היא 75 מ"ג ליום, בילדים זה פחות, תלוי בגיל. אמנם בפירות כמו תפוח או בננה אין הרבה ויטמין C – בערך 5 מ"ג, אבל בפירות כמו תפוז, גויאבה, קיווי, ומלון יש כמות גדולה. בתפוז אחד, למשל, 100 מ"ג שזה יותר ממה שצריך ליום שלם".

מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')
מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')

"מבין הירקות, מצטיינת העגבנייה", הוסיפה הדיאטנית. "באחת יש 40 מ"ג, כלומר 2 עגבניות ליום זה מספיק, אך במקום הראשון מבין כל הירקות והפירות – הפלפל האדום. בפלפל אדום אחד גדול יש 300 מ"ג ויטמין C. זה אומר שרבע פלפל אדום זה מספיק, ואין צורך ברכישת טבליות ויטמין C", אמרה.

"ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים", סיפרה. "כלומר, כל העודפים שלו מופרשים החוצה בשתן. אם אוכלים יותר מדי או נוטלים טבליות, אחרי כמה שעות כשהגוף רווי בעודפים – כל מה שמיותר מופרש החוצה. לסיום, ויטמין C מתפרק מאוד מהר. בזמן סחיטת התפוז למיץ כבר 30% ממנו נהרס, אם מחכים עם המיץ למחרת כבר אין בו ויטמין C בכלל. גם חיתוך ירקות לסלט גורם לפירוקו, ככל שחותכים יותר קטן יותר ויטמין C נהרס. סלט קצוץ קטן מאתמול כבר כנראה לא יכיל את הוויטמין", סיכמה.