"אומנם האבטיח מכיל הרבה מים, אך גם הרבה מאוד סוכר, שמוסיף למאזן הקלוריות", מזהירה מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, לקראת יום האבטיח הבינלאומי, שיצוין מחר. האבטיח נחשב כאחד מסמלי מאכלי הקיץ.

לא רק באמצעות נקישה: השיטות שלא הכרתם כדי לדעת אם האבטיח מתוק
השיטה שלא הכרתם: כך תחתכו אבטיח בקלות וביעילות | צפו

רבים זוכרים בנוסטלגיה את הסוכות למכירת אבטיחים שהיו פזורות בחוצות הערים, וגם כיום האבטיח נחשב לאחד מהמאכלים הפופולריים על רקע גלי החום. אורבך מפרטת שורה של המלצות בשילוב האבטיח בתזונה, אך במידה הנכונה. "פלח אבטיח של כ‏־200 גרם (שזה כוס מלאה בקוביות קטנות חתוכות) מכיל כ־80 קלוריות, שזה שווה ערך לכשלוש כפיות סוכר או לפרוסת לחם המרוחה היטב בגבינה", היא מסבירה. "רוב האנשים דווקא בטוחים שהאבטיח הוא רק מים, אבל ממש לא. יש בו, כאמור, גם הרבה מאוד סוכר".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמדי/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אורבך מבהירה כי מספיק לאכול גם שתי פרוסות אבטיח כדי לקבל את כל היתרונות התזונתיים הטמונים בו, מבלי להגזים ובלי לגמור את הקיץ עם תוספת של כמה קילוגרמים מיותרים. "הוא אדום וכמו העגבנייה עשיר בליקופן, שהוא פיגמט המסייע במניעת מחלות סרטן, וכן מסייע בהגנה על בריאות הלב וכלי הדם.

"בנוסף, מחקרים קושרים את הליקופן עם הגנה על מערכת הראייה. הוא גם מגן מזיהום אוויר, אבל הכי חשוב בקיץ - הליקופן מגן על העור מקרינת השמש".

לדבריה, האבטיח, כעשיר במיוחד בנוזלים, ידוע כמשתן (מצוין לסובלים מלחץ דם גבוה), טוב לסובלים מאבני כליה ונהדר במקרים של עצירות. "אבטיח גם עשיר בסיבים. הוא מכיל גם ויטמין סי, כך שמנה של 200 גרם מספקת 30% מהכמות היומית המומלצת לוויטמין זה", היא מסכמת.