מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה מצא כי לאכילת שמונה מנות של פירות וירקות ביום בממוצע יכולות להיות השפעות חיוביות עמוקות על מצב הרוח של האדם.

חתול בשק? כך אנו יודעות מה גודל הפין שלכם בלי לראות אתכם עירומים
במקום טל פרידמן: מירי נבו תגיש את אולפן ליגת האלופות

במחקר, שפורסם בכתב העת "Underground Society", נמצא כי הגדלת הצריכה היומית במנה אחת בלבד של ירקות או פירות מספקת תחושה שוות ערך לזו שלאחר פעילות גופנית.

התזונאית הקלינית חנין אל-סאלם מאשרת כי מחקרים רבים מצביעים על כך שהגדלת צריכת פירות וירקות טריים מגבירה את הפרשת הורמוני האושר בגלל מספר סיבות:

1. ירקות ופירות עשירים בסיבים, המזינים את החיידקים המועילים במעיים, ובעקיפין את המוח, שם חיידקים מועילים מייצרים נוירוטרנסמיטורים כגון דומבן וסרוטונין, שאחראי על תחושת האושר. 

2. מזונות עשירים בסיבים ממלאים תפקיד חשוב בוויסות רמות הסוכר בדם, כולל שליטה בשינויים במצב הרוח ובמחסור באנרגיה שנגרם על ידי רמות סוכר נמוכות.

3. מחקרים מראים כי צריכת מזונות חסרי חומרים מזינים מועילים מעלה את רמת הלחץ והחרדה.

4. ירקות ופירות הם מקור חיוני לוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון המונעים נזק לתאים, כולל תאי המוח, מה שמשפר את יעילות התפקודים הקוגניטיביים של המוח, ובכך משקף את הבריאות הנפשית ואת מצב הרוח.

5. אכילת ירקות ופירות מדי יום מקדמת את בריאות המערכת החיסונית, מסייעת בהפחתת הסיכון להשמנה, סוכרת מסוג II, מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן. התוצאה היא הנאה מבריאות גופנית והפחתת מחלות שמשפרת את הבריאות הנפשית ואת תחושת האושר.

גיוון בצריכת פירות וירקות

יש לאכול לפחות חמש מנות של ירקות ופירות מדי יום. הצבעים השונים של פירות וירקות - אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול - מצביעים על נוכחות של נוגדי חמצון שונים.

לדברי התזונאית, לכל נוגד חמצון יש תפקיד משלו בגוף, ועדיף לקבל מגוון של פירות וירקות במקום לאכול את אותם פירות או ירקות מדי יום.

היא ממליצה לאכול שתי כוסות פירות ושלוש כוסות ירקות ביום, ולהחליף חטיפים עתירי סוכר בפירות טבעיים.

אושר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
אושר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

העלאת תחושת האושר

הקואוצ'רית ג'יין סלאיטה אמרה כי פירות וירקות הם בעלי חשיבות רבה לבריאות הגוף, הגנה עליו מפני מחלות, שיפור פעילות המוח, הזיכרון והריכוז והעלאת תחושת האושר.

על האופן שבו צבעי פירות וירקות קשורים לאושר, מסבירה סלאיטה:

ירוק: ירקות ופירות ירוקים מכילים כמות גדולה של אשלגן, ויטמין C וחומצה פולית הדרושים להיווצרות סרוטונין, שהוא אחד ההורמונים החשובים ביותר שעושים אדם מאושר.

לבן: פירות וירקות לבנים עשירים בחומרים פעילים חיוניים, שמורידים כולסטרול ולחץ דם ונלחמים בסוכרת.

צהוב וכתום: פירות וירקות צהובים מכילים כמויות גדולות של ויטמין C ובטא קרוטן השומרים על כוח הראייה של העיניים ועל בריאות העור ותורמים למצב רוחו ואושרו של האדם.

בדיכאון? אכלו פירות וירקות צהובים וכתומים שמייצגים שמש, אושר ומוטיבציה, מעניקים אפקט חם ומשפרים את הבריאות הנפשית והפיזית.

אדום: ירקות ופירות אדומים עשירים בחומרים פעילים, הפועלים לשמירה על בריאות הלב, להפחתת הסיכון לסרטן ולשיפור מצב הרוח.

סגול: ירקות ופירות בצבע סגול עשירים בנוגדי חמצון ואנזימי אנטי אייג'ינג ושומרים על הבריאות הנפשית והפסיכולוגית.