בעוד מספר ימים נחגוג את ראש השנה לאילנות. נטיעה, שתילה, זריעה, פעילויות בגנים, בבתי הספר ובקהילה. אלה מעודדים ומעוררים את החשק להקים ולרענן את הגינה בצמחי נוי וצמחי מאכל באדניות המרפסת או בגינה הפרטית הצמודה לקרקע או במרחב הציבורי. 


השבוע ביקרנו אצל אילנה שטיין בעין כרם שבירושלים, שמדי שנה מוציאה לוח שנה עם הצעות ורעיונות לגידולי גינה המתאימים לכל חודש. הלוח מעוצב ויפה במיוחד בזכות האיורים הצבעוניים של אילנה. אילנה ובן זוגה דוידי מגדלים צמחי מאכל רבים ומגוונים בחצר ביתם. כיוון שט"ו בשבט יחול בשבוע הקרוב, נתרכז בהמלצות שלה המתאימות לחג ולחודש.

"בעונה זו האדמה קרה, ולכן היא פחות מתאימה לזריעת זרעים", מסבירה אילנה. "זה הזמן להכין שתילים מזרעים בכלים קטנים. עוד כחודש האדמה תהיה קרה פחות ואפשר יהיה להעביר את השתילים לאדמה. כל כלי מתאים לנביטה ולזריעה, זאת בתנאי שיש לו פתחי ניקוז המאפשרים יציאה של עודפי מים.


"ככלל, זורעים את הזרע בערך בעומק של פי שניים מאורכו. כלומר, זרע באורך של 0.5 ס"מ, זורעים בעומק של ס"מ אחד - ומשקים. הזרעים יבשים ורדומים, וברגע שיקבלו מים תתחיל הנביטה. רוב זרעי הירקות נובטים בתוך מספר ימים ועד חודש. בתקופה זו חשוב לשמור על אדמה לחה. כאשר קצות השורשים מבצבצים מתחתית הכלי, מעבירים את השתיל לעציץ גדול יותר או לאדמה. מוציאים בעדינות את השתיל עם כל השורשים והאדמה וטומנים בגומה שנחפרה מראש".

"אפשר להשתמש בכלים מחומרים מתכלים (למשל: כוס נייר או קליפה עבה של אבוקדו). שימוש זה מאפשר לאחר התבססות השתיל להעבירו לאדמה יחד עם הכלי. באופן זה מקטינים את הסיכון של פגיעה בחלקי השתיל בעת ההעברה". זרעים המתאימים בעונה זו לקבלת שתילים הם כוסברה, פטרוזיליה, ברוקולי, כרובית, שמיר, סלרי, חסה ומנגולד. צמחי מאכל נוספים:

בצל ירוק ושום: קודם השתילה מומלץ להשרות בצלים ושום למשך הלילה. לאחר ההשריה שותלים את הבצלים ושיני השום בשלמותם. כאשר שותלים, יש לשים לב שהחלק המחודד יהיה כלפי מעלה והשורשים כלפי מטה. ניתן לאכול בצלים ושיני שום גם אם התחילו להנביט.

מקובל להשתמש בשיני השום למאכל, אך למעשה אין סיבה לא ליהנות גם מהעלים הצומחים ממנו, ממש כמו עלים של בצל ירוק. אלו מוסיפים פרט לטעם מעניין גם שפע של ויטמינים ומינרלים. הרכיבים הפעילים בבצל ובשום הם תרכובות הגופרית, המקנה את החריפות ומהווה מקור לתועלות הבריאותיות, כמו למשל נוגדות דלקת. 

בצל ירוק. צילום: אינגאימג'


בבונג (קמומיל)
: זרעי בבונג ניתן למצוא במשתלה וכמובן בחנויות טבע, שם הם נמכרים להכנת חליטות תה. מזרעי הבבונג ניתן להכין שתילים. זורעים בעציץ או ישירות באדמה, מפזרים זרעים על שטח הגידול ומכסים בשכבת אדמה. משקים היטב ושומרים על אדמה לחה.
הבבונג מתאים גם לשתילה בצדי אדנית של צמחי מאכל וצמחי נוי, מאחר שפרחי הצמח מעודדים האבקת דבורים התורמת לגידול הצמחים באדנית ובגינה בכלל. על פי הרפואה המסורתית, התה מסייע בכאבי בטן וכאבי וסת ומרגיע.

אפונת גינה
: כדאי להשרות לכמה שעות במים לעידוד הנביטה, ואז לזרוע בעומק של ס"מ אחד. האפונה נובטת מהר וצומחת לגובה. מכיוון שהיא צמח מטפס, רצוי לספק לה תמיכה - גדר, סורגים או מקלות. אפונת הגינה שייכת בהגדרה הבוטנית למשפחת הקטניות.

תות: זרעי התות הם הנקודות הקטנות שעל גבי הפרי. כדי לזרוע תותים מתחילים בסתיו. בעונה הזו כדאי לרכוש שתילים מוכנים, לשתול באדמה מאווררת ולחה, בשמש מלאה או חצי מלאה. אפשר לשתול באדמה או בעציץ בעומק של לפחות 20 ס"מ. דואגים לשמור על אדמה לחה. רצוי לפזר על פני האדמה חומר יבש (קש, למשל) כדי למנוע נזק לפירות. 

סלק: רצוי לזרוע ישירות בשטח הגידול החשוף לשמש בעומק של ס"מ אחד באדמה או בכלי שעומקו 25 ס"מ לפחות, משום שהחלק הנאכל הוא השורש - שעלול להיפגע בעת העברת השתיל. כדאי ליהנות מהשורש (הסלק עצמו) ומהעלים גם יחד. הסלק הוא מקור ייחודי לבטאלאינים, שהם בעלי יכולת נוגדת חמצון חזקה, המגינים על הגוף. בנוסף, הסלק עשיר בסיבים תזונתיים ובוויטמין 9B (חומצה פולית). כדאי לשלבו בתפריט השבועי על בסיס קבוע.

תפוח אדמה
: תפוח אדמה הוא צמח גדול, ואחד מהפתרונות הוא גידול בשכבות. הדבר דורש אדמה עמוקה או כלי בגובה 30 ס"מ ויותר. אפשר להשתמש בארגז, בעציץ גדול ואפילו בשק. יש להשתמש בתפוחי אדמה שהנצו, שהתחילו להצמיח "עיניים". אפשר לשתול את הניצן או אפילו תפוח אדמה שלם. כאשר הגבעולים שנבטו מתפוחי האדמה מגיעים לאורך של 10 ס"מ בקירוב, ניתן לכסותם באדמה ולשתול בשכבה העליונה ניצנים או תפוחי אדמה נוספים, וחוזר חלילה, כך מנצלים שטח מצומצם יחסית לגידול כמויות כפולות ומכופלות. כשהעלים צהובים, זהו סימן שתפוח האדמה מוכן, התהליך מתרחש כשלושה חודשים מרגע השתילה.