התזונאית ד"ר מאיה רוזמן משיבה לשאלות המאזינים במסגרת תוכניתה השבועית המשודרת ב-103FM. היא שוחחה עם מאזין ששאל - האם יש הבדל בין מאה קלוריות של אבטיח, למאה קלוריות של לחם, זאת מפני שהוא עצמו מעדיף אבטיח על פני לחם. "תראה, בניגוד למה שאנשים חושבים, לא חייבים לשלב לחם או חיטה בתפריט כדי שיהיה בריא. אפשר לחיות גם עם פחמימות ממקורות אחרים, אם אתה מעדיף אבטיח אין עם זה בעיה", אמרה.

היא הסבירה: "סוכר זו פחמימה פשוטה ועמילן זו פחמימה מורכבת שהגוף צריך לפרק את זה לאט לאט עד שזה נהיה סוכרים, כמו שיש באבטיח פחות או יותר ואז זה נספג אל הגוף ולוקח לזה יותר זמן להתעכל ולהיספג".

יש דיאטות אבטיח, אם אני אוכל כל היום אבטיח, יש בזה סוכר?
"כן, אני אעשה לך קצת סדר. אני יכולה לשלב לך בכל תפריט שלוש כוסות אבטיח במקום שתי פרוסות לחם וזה לא חייב להיות בעייתי כלל. מבחינת כמות הסוכר, האבטיח, מלון, תותים ופפאיה יש בהם הכי פחות סוכר מכל הפירות, בסביבות שישה עד שבעה אחוזי סוכר - אפילו פחות ממה שיש בגזר. בפירות אחרים יש כעשרה אחוזים, ובענבים, מנגו ודובדבנים יש 15 אחוזים. יש תפריטים שמבוססים על אבטיח אבל אתה לא יכול לעשות את זה שבוע-שבועיים כי יהיו חסרים לך דברים. לדוגמה, תפריט עם שלוש מנות פרי - אפשר לקחת שלוש כוסות אבטיח, כך שיהיו תשע כוסות ליום וזה בסדר".

אין לי סכרת, אבל יש לי בעיות באשלגן. לא מרשים לי כל היום לאכול פירות.
"אני צריכה לבדוק כמה אשלגן יש באבטיח".

לפי מה שהבנתי אין בזה הרבה.
"אתה צודק אין בזה הרבה. אתה שאלת אותי אם אתה יכול להשוות קלוריות של אבטיח ללחם ואני רוצה להרחיב קצת כי במקרה שהשוות לחם לאבטיח אני יכולה כי שניהם פחמימות, אבל נגיד קלוריות של יוגורט או ביצה שזה 100 קלוריות, אני לא יכולה להשוות לקלוריות של האבטיח. הגוף משתמש באופן שונה בקלוריות של החלבון, ואם תאכל כל יום אלף קלוריות של פחמימה תרד פחות טוב במשקל מאשר אם זה אלף קלוריות שהרוב שומנים וחלבונים ופחות פחמימות".