נושא הדלקות יכולות להיות נושא מבלבל מכיוון שהגוף משתמש בדלקת כאשר יש פציעה או מחלה, וכך מרפא את עצמו. עם זאת, ישנם אנשים הסובלים מדלקות כרוניות - שזה סיפור אחר לגמרי. הדלקת הופכת לכרונית כאשר הגוף ממשיך לשלוח סמנים דלקתיים גם כאשר אין זיהום ספציפי, שיכול להיגרם ממספר גורמים, כגון הפרעות אוטואימוניות, מתח ועישון. לאורך זמן, דלקת כרונית עלולה להוביל למצבים בריאותיים חמורים כגון דלקת פרקים, מחלות לב, סוכרת, מחלת אלצהיימר, ואפילו סוגים מסוימים של סרטן.

סוג זה של דלקת כרונית קשור בקשר הדוק גם לתהליך ההזדקנות. דוח שפורסם בכתב העת Aging and Disease, ציין כי דלקת שלא מטופלת כראוי יכולה בסופו של דבר להאיץ את תהליך ההזדקנות ולהגביר את הסיכון למחלות הקשורות לגיל. מניעת זיהומים כרוניים כוללת בין היתר תזונה בריאה והימנעות מאורח חיים בישיבה. אמנם איננו יכולים להימנע מדלקת רק על ידי אכילת סוג מזון אחד, אך ישנם כמה מזונות עתירי רכיבים תזונתיים שניתן לשלב בתזונה כדי לעזור.

גזר

בין אם מבושל או ישר מן הגינה, גזר מכיל מגוון של חומרים מזינים, שחלקם יכולים לעזור להילחם בדלקות. "ויטמין A הוכח כבעל יתרונות אנטי דלקתיים", אמרה ד"ר לורן מנאקר, דיאטנית בכירה. לדבריה, גזר יכול להפחית דלקות ולחץ חמצוני בגוף, מה שעשוי להוביל גם למערכת חיסונית חזקה יותר.

גזר (צילום: אינגאימג)
גזר (צילום: אינגאימג)

פלפל

כמו גזר, גם הפלפל הוא ירק שניתן ליהנות ממנו מבושל או לאכול טרי. לפי התזונאית דנה הונס, הפלפל מועיל בניהול דלקות ומאט את ההזדקנות. היא ציינה כי "פלפלים עשירים בוויטמין C וויטמין A, שהם נוגדי חמצון טבעיים. הם גם עשירים בסיבים מים. הרמות הגבוהות של נוגדי החמצון שלו הופכות אותו גם לאנטי דלקתי".

פלפלים (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)
פלפלים (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)

ברוקולי

ברוקולי הוא אופציה נוספת לירק שמאוד עוזר להאט את קצב המחלות הקשורות לגיל ולדלקת כרונית. מחקר שפורסם ב-Clinical Nutrition מצא כי נבטי ברוקולי הצליחו להפחית סמנים של דלקת, כגון חלבונים תגובתיים ל-C.

"הברוקולי עשיר בסולפוראפן, נוגד חמצון טבעי, בריא מאוד ואנטי דלקתי", אומרת ד"ר הונס. "הוא גם עשיר בסידן ובסיבים תזונתיים ומכיל כמות נכבדת של מים, מה שגם תורם ליכולות האנטי דלקתיות שלו, כמו גם שפע של חומרים מזינים".

ברוקולי  (צילום: אינגאימג)
ברוקולי (צילום: אינגאימג)

תפוח אדמה

הדעות אמנם חלוקות לגבי תפוח אדמה מכיוון שהוא ירק עשיר בפחמימות, אך גם ירק שורש עמוס בחומרים מזינים מועילים שיכולים להאט את ההזדקנות.

התזונאית ורוניקה רוסי אמרה "תפוחי אדמה הם מזון עתיר רכיבים תזונתיים, עשיר בסיבים, אשלגן וויטמין C, והם יכולים להילחם ברדיקלים חופשיים. הם יכולים גם להפחית דלקות, כולסטרול ולחץ דם בגוף".

כמו כן, הוכח כי תפוחי אדמה עשירים באשלגן, במיוחד, שעוזר להפחית דלקת וכאב, במיוחד אצל אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית. רמות גבוהות של סיבים תזונתיים נקשרו להפחתת הדלקת גם בגוף.

תפוח אדמה, תפוחי אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
תפוח אדמה, תפוחי אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

עלים ירוקים

התזונאית מנדי טיילר הסבירה כי "ירקות ירוקים עלים כמו תרד, חסה רומית ומנגולד הם מקורות מצוינים למספר ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. הם מספקים לגוף ויטמינים A, C, E ו-K, ברזל, אשלגן, סידן, מגנזיום וסיבים. עלים כהים יכולים לעזור גם כן." בתזונה, זה עוזר להפחית דלקות בגוף ולתמוך בבריאות הכללית". כתב העת הבריאות של הרווארד פירט כי עלים ירוקים המשומשים כמזונות אנטי דלקתיים מועילים בשל הרמות הגבוהות שלהם של נוגדי חמצון ופוליפנולים.

עלי תרד (צילום: אינג אימג')
עלי תרד (צילום: אינג אימג')

שום

לשום יתרונות רבים בבריאות גופינו, ובין היתר עוזר בהפחתת דלקת. על פי כתב העת Journal of Medicinal Food, שום מכיל תרכובות המכילות גופרית, המספקות יתרונות אנטי דלקתיים. 

שום, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
שום, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

בצל

כמו השום, בצל יכול להוסיף טעם נהדר לארוחות האהובות, ובו זמנית לתת לנו בוסט של חומרים מזינים אנטי דלקתיים מועילים. בצל הוא מקור טוב לאשלגן ונוגד חמצון הנקרא קוורצטין. על פי כתב העת Nutrients, לקוורצטין יכול להיות תכונות מועילות לחסינות ולהפחית סמנים של דלקת, ודו"ח אחר שפורסם על ידי Frontiers in Immunology חשף כי ההשפעות האנטי דלקתיות של בצל יכולות להועיל בהפחתת תסמינים של הפרעות אוטואימוניות מסוימות.

בצל, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
בצל, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')