ירקות הם כנראה המזון הטוב ביותר שאנחנו יכול לתת לגופנו. הם זמינים במגוון צורות, טעמים, מרקמים וצבעים. אכלו ירקות. לא משנה אילו. הם מסייעים לעיכול, עוזרים לתפקוד המוח, משפרים את מראה העור, מוסיפים ברק לשיער, ואף מאריכים את תוחלת חייכם. הנה חמישה ירקות מומלצים שכדאי לכם להוסיף לתפריט היומי.

רגע לפני שאתם נרדמים: כך תתמודדו עם סיוטים שחוזרים על עצמם
משאירים מאחור את יתר הפירות: אלו היתרונות המדהימים של תפוחים

ברוקולי
ברוקולי מספק 116 אחוזים מהכמות המומלצת לתזונה (RDA) של ויטמין K ו-135 אחוזים של ויטמין C, ובנוסף, מספק כמות רצויה של חומצה פולית ואשלגן. כמו כן, מדובר באחד הירקות העשירים ביותר בסידן. עלי הברוקולי עשירים בחומרים מזינים וחלבונים, ומכילים את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין A וסיבים בהשוואה לעלים ירוקים אחרים. הברוקולי שייך לקבוצת ירקות המצליבים, אחת מקבוצות המזון האיכותיות ביותר לבריאות טובה.

מחקרים גילו כי תרכובות ואנזימים מסוימים שמצויים בירקות המצליבים עשויים למנוע סוגים שונים של סרטן על ידי הרג תאי הגזע סרטניים. כמו כן, אכילת ברוקולי עשויה לסייע במניעת סוגים שונים של מחלות כרוניות. מחקר משנת 2010 על בעלי חיים קבע, כי אכילת נבטי ברוקולי יכולה להגן על הלב מלחץ חמצוני שנגרם על ידי נשימה לא תקינה.

כרוב סגול

כרוב סגול מכיל את כל היתרונות שכבר פורטו לעיל של ירקות ממשפחת המצליבים, ויש לו כמה יתרונות משלו. 89 גרם של כרוב אדום מכילה שני גרם סיבים תזונתיים, וכן 85 אחוזים מהדרישה היומית של ויטמין C. כרוב אדום עשיר גם באנתוציאנינים, קבוצה של תרכובות צמחיות המעניקות לו את צבעו המובהק וכן יתרונות בריאותיים רבים. צריכת אנתוציאנינים יכולה לסייע בהגנה מפני טרשת עורקים אשר מובילה למחלות לב.

כמו כן, פיגמנטים אלו פועלים כנוגדי חמצון אשר מונעים מלכתחילה חמצון של הכולסטרול ה"רע". יש להם גם השפעה אנטי דלקתית השומרת על בריאות כלי הדם אשר לאחר מכן מסייעת בהפחתת לחץ דם גבוה. לפי מחקרים אחרים, מרכיב נוסף בכרוב בשם sulforaphane, זה שנותן לכרוב את טעמו המר, יכול למנוע או לעכב מחלות מסוימות כמו סרטן הוושט, הלבלב והערמונית, וגם מלנומה. הסולפורפן בכרוב יכול לעכב את האנזים היסטון דאצטילאז, המעורב בהתפתחות והתקדמות של תאים סרטניים.

גזר

גזר ידוע כמזון ששומר על הראייה, אבל לא רק. גזר מלא בוויטמין A, המספק 428 אחוזים מה-RDA ב-128 גרם. גזר עשיר גם בויטמין C, נוגד חמצון המחזק את מערכת החיסון, ויטמין K ואשלגן. בגזר יש בטא-קרוטן, נוגד חמצון שנותן לגזר את צבעו הכתום ויכול לסייע במניעת סרטן. על כל מנת גזר בשבוע, הסיכון של המשתתפים לסרטן הערמונית יורד בחמישה אחוזים.

אכילת גזר עשויה להפחית את הסיכון לסרטן ריאות גם אצל מעשנים. בהשוואה לאלו שאכלו גזר לפחות פעם בשבוע, למעשנים שלא אכלו גזר יש סיכון פי שלושה לפתח סרטן ריאות. גזר מכיל גם כמות גדולה של סיבים מסיסים, כך שהם יכולים לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול הרע ולהעלות את רמות הכולסטרול הטוב בדם. השפעה זו מפחיתה את הסיכון להיווצרות קרישי דם ואת הסיבוכים הלבביים הקשורים אליהם.

מנגולד

במנגולד יש כמות גבוהה במיוחד של ויטמין K. המנגולד מלא במגנזיום, החשוב לתפקוד השרירים והעצבים, ויסות רמות הגלוקוז בדם ולחץ הדם. מנגולד ידוע במיוחד בפוטנציאל שלו למנוע נזקים הנגרמים על ידי סוכרת. במחקר אחד על בעלי חיים, נמצא כי תמצית מנגולד מפחיתה את רמות הסוכר בדם ומונעת נזק לתאים. כמות נוגדי החמצון בתמצית המנגולד יכולה גם להגן על הכבד והכליות מפני ההשפעות השליליות של סוכרת.

שום

תרבויות רבות ייחסו לשום סגולות רפואיות למניעה וטיפול במגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים. חלק מהיתרונות הללו נתמכים מדעית וחלקים אחרים פחות, אבל בכל מקרה שום הוא מרכיב בריא וטעים. שום פועל נגד חיידקים. מספר מחקרים הראו ששום טרי יכול להרוג חיידקים מסוימים, כמו סלמונלה לדוגמא. לשום טרי עשוי להיות תפקיד במניעת זיהומים. שום עשוי להיות יעיל בהאטת התפתחות טרשת העורקים וגם להפחית, אם כי במידה מזערית, את לחץ הדם. אכילת שום, כרישה, בצל ירוק ועירית יכולות לסייע בהפחתת הסיכון לפתח סרטן המעי הגס ופי הטבעת.