ישראלי ממוצע צורך מדי קיץ כ־20 קילו אבטיח. כך עולה מנתוני משרד החקלאות שפורסמו אתמול בעיצומה של עונת האבטיחים. על פי הנתונים, בישראל מגדלים מדי שנה כ־150 אלף טון אבטיחים למאכל, על פני כ־23 אלף דונם.

מרבית האבטיחים הם ללא גרעינים וכמו כן, קיים בישראל ענף לגידול אבטיחים לייצור גרעינים לפיצוח בשטח של כ־70 אלף דונם, המייצר כ־6,000־7,000 טון גרעינים.

האבטיחים משווקים בישראל בין החודשים אפריל לאוגוסט, אך בעקבות מחקר ופיתוח חקלאי ניתן למצוא אבטיחים גם בחודשים פברואר, מרץ, ספטמבר ואוקטובר. בתחילת עונת האבטיחים התוצר מגיע מאזור הערבה, לאחר מכן מצפון ים המלח, עמק בית שאן והנגב המערבי, ולקראת סוף העונה האבטיחים מגיעים מאזור הגליל המערבי, הנגב והמרכז.

אבטיח (צילום: אינגאימג)
אבטיח (צילום: אינגאימג)
אבטיח (צילום: פסקל פרץ רובין)
אבטיח (צילום: פסקל פרץ רובין)

במשרד החקלאות ציינו כמה "טיפים" לבחירת אבטיח משובח:
1. על האבטיח להיות בעל גוון מבריק. צבע דהוי עלול להעיד על אחסון ממושך שלרוב פוגם באיכותו.
2. על כל אבטיח קיים כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח על הקרקע. אם נראים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, ייתכן שמדובר באבטיח שחווה חשיפה מאוד ממושכת לשמש, שעלולה לגרום לירידה באיכותו.
3. עוקץ ירוק ורענן של האבטיח מעיד על פרי טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר הדבר עלול להעיד על אבטיח פחות טרי.
4. מומלץ לבחור אבטיח סימטרי ככל הניתן, עגול או אובלי. המבנה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ועשוי להבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפתו.

מנהל אגף ירקות וגידולי שדה במשרד החקלאות שמשון עומר התייחס למיתוס של טפיחה על האבטיח: "כשאנו טופחים על האבטיח הוא צריך 'להשיב' לנו במעין צליל נקי. מומלץ לטפוח על כמה אבטיחים, ואם מרגישים שאין הד לטפיחה ייתכן שהאבטיח בשל מדי".