עדכונים חיים

למרות הפיגוע: המונים הפגינו בת"א נגד הרפורמה המשפטית

המחאות נגד הרפורמה המשפטית נמשכה גם היום. אלפי מפגינים יצאו למחות ברחובות ברחבי הארץ. כמו בכל מוצאי שבת, גם הערב התקיימה הפגנת ענק בתל אביב, למרות הפיגוע שאירע מוקדם יותר הערב בעיר

המחאה נגד הרפורמה המשפטית המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אמיר גולדשטיין)
פוסט נעוץ נעוץ
המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט צילום: REUTERS/Nir Elias

השבוע ה-31: מאות אלפים הפגינו ברחבי הארץ נגד הרפורמה במערכת המשפט

המאחה נגד הרפורמה המשפטית התקיימה הערב (שבת) כסדרה, זאת למרות הפיגוע הקשה שאירע בתל אביב. כבר 31 שבועות מפגינים המתנגדים לרפורמה המשפטית, והערב כמו בכל מוצאי שבת, נערכה הפגנת ענק בתל אביב. במקביל, המחאה התקיימה בכ-150 מוקדים ברחבי הארץ.

מתן וסרמן

ד״ר לוין-שנור, מפורום המרצים למשפטים למען הדמוקרטיה נאמה בקפלן: "הממשלה רואה את עצמה מעל לחוק"

ד״ר רונית לוין-שנור, מובילת פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, נאמה הערב ואמרה כי "השבוע התברר שהממשלה רואה את עצמה מעל לחוק. לפני כחצי שנה ניסתה הממשלה לקדם חוק שימנע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. החוק הזה נעצר בזכות המחאה. אבל עתה מסתבר שמבחינת הממשלה אין משמעות לכך שהחוק לא נחקק: בריש גלי טען ראש הממשלה שאין לבית המשפט סמכות לפסול חוקי יסוד. 

לדבריה: ״עכשיו מסתבר, שבכלל אין לממשלה צורך בחוק! מבחינתה היא החוק!... הממשלה הזו מתנהגת כאילו יש רק רשות אחת בלבד והיא מעל לכול, וכולנו יודעים איך קוראים למצב כזה". בנוסף, ד״ר לוין-שנור הבהירה כי המילים ״חוק יסוד״ אינם "מפתח קסמים שנועל כל דלת של ביקורת שיפוטית״, ובבירור לבית המשפט יש סמכות לדון בחוקי יסוד ואף לפסול אותם, גם אם אין הסמכה מפורשת לכך. 

אברהם בלוך
מפגינים בצומת נהלל צילום: זאב מן

בעקבות המחאה: צומת נהלל נחסמה לתנועה

מתן וסרמן

מובילי המחאה: "למרות הפיגוע - ההפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט תתקיים כסדרה"

מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית מסרו הערב: "אנו מתפללים לשלומם של הנפגעים בפיגוע. אנו נמצאים בקשר הדוק ובשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל, ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית תתקיים כסדרה בצורה בטוחה ובתיאום מלא עם משטרת ישראל".

מתן וסרמן
מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בצומת נהלל צילום: צביקה גולן

"ההפיכה משנה את דמותה של הארץ"

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וממנהיגי החלוקים הלבנים נאם הערב בהפגנה נגד הרפורמה שהתקיימה בצומת נהלל. במהלך נאומו, אמר: "ההפיכה המשטרית המסוכנת משנה את דמותה של הארץ. ההפיכה המשטרית גורמת לאנשים לרצות לעזוב. ביניהם, לצערנו, גם רופאות ורופאים רבים וטובים. אני מאמין בכוחו של העם. אני קורא לכל חבריי להמשיך ולהיאבק כאן, יהיה מה שיהיה! אני רוצה שבתי אריאל, תחיה כאן במדינה יהודית ודמוקרטית".

את ההפגנה בצומת נהלל פקדו מעל 2,000 מפגינים.

מתן וסרמן

"אם תעז הממשלה לנסות מרי בחוק - המציאות תפיל אותה"

"כוח קפלן" מסרו לקראת ההפגנה הערב כי "נתניהו ושריו מנהלים קמפיין שיסוי בבית המשפט שמטרתו לאיים באופן ישיר על שופטי העליון: תפסקו כמו שאנחנו רוצים או שנעלה עליכם עם ה D-9. אך הרוב הדמוקרטי העצום מהווה קיר ברזל דמוקרטי".

הם הוסיפו: "אם נתניהו ינסה לא לבצע החלטות בג״ץ לא יהיה שום משבר חוקתי. זה יהיה מרי פתטי וקצר. כל שומרי הסף וראשי הארגונים יחד עם רוב עצום של האזרחים יבחרו במובן מאליו - שלטון החוק והדמוקרטיה. אם תעז ממשלת חורבן הבית לנסות מרי בחוק - תוך זמן קצר ההתנגשות במציאות תפיל אותה".

מתן וסרמן

פעילי "הגוש נגד הכיבוש" יקיימו הפגנות במספק מוקדים, צעדות יצאו לעבר קפלן בת"א ולחיפה

פעילי ארגון "הגוש נגד הכיבוש" הודיעו כי ימחו בעקבות מותו של קוסאי מעטאן, שנורה למוות הלילה בעימותים בשטחי יו"ש, ובעקבות החלטת בג"ץ לאפשר את הבניה במאחז חומש. מהארגון נמסר: "אלו הוכחות נוספות שאי אפשר לקיים דמוקרטיה עם כיבוש. הערב שוב יפגינו פעילי הגוש נגד הכיבוש נגד המשך השליטה, הדיכוי והשחיתות מעבר לקו הירוק בלמעלה מ-20 מוקדים ברחבי הארץ".

המוחים צפויים לקיים הפגנות בבית הנשיא בירושלים (20:30); לצעוד משדרות ההשכלה פינת השלום בתל אביב(18:45) לקפלן פינת דה וינצ'י; צעדה מהאודיטריום (18:30) למרכז חורב; תחנת הדלק בצומת מוקד חדש בזכרון יעקב; קניון ערים בכפר סבא (20:00); קניון הנגב בבאר שבע (20:30); רחבת העירייה בהרצליה; צומת כרכור; רחבת הספריה העירונית בהוד השרון; כרמיאל (18:30); צומת הגומא; צומת צמח; צומת כברי; גבעתיים; צומת נהלל; צומת טבעון; עפולה; צומת כפר תבור; צומת עין המפרץ; רמת השרון כיכר אוסישקין; בנתניה וברחובות.

אלון חכמון

לקראת המחאה הגדולה: אלו הרחובות שצפויים להיחסם בתל אביב

לקראת ההפגנות הערב (מוצאי שבת) בשבוע ה-31 למחאה נגד הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, אלו הרחובות שצפויים להיחסם לתנועה בתל אביב. 

החל מהשעה 17:30 ייחסמו הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:

אלון חכמון
המחאה בעד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)