קבינט הקורונה יתכנס היום (שלישי) במטרה לדון בנושא ההגבלות על המשק ופתיחת גני הילדים. ברקע קריאות ההורים לפתוח את הגנים ביום ראשון הקרוב התייחס היום סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) לסיכויים לפתיחתם בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, ואמר כי אנחנו עדיין לא במצב שמאפשר זאת.

גולן: סגן השר מה שלומך?
"שורדים. יש החלטות חשובות ותקופה מאתגרת, אבל אני מאוד שמח לומר שאנחנו רואים את הבלימה בתחלואה, רואים את הירידה. עם ישראל נכנס תחת האלונקה. בסגר הזה עברנו תקופה קשה, אני מקווה שלא נזרוק את זה לפח".

ענת: משרד הבריאות מעדכן מהבוקר 3,100 מאובחנים כחולים ביממה האחרונה וזה 7% מהבדיקות, 801 חולים במצב קשה; גולן: די סטטיים, אין ירידה מתמשכת.
"אם אתה מסתכל על איך התחלנו. התחלנו עם 15 אחוזים של מאומתים ומספרים של 9,000 אז בפירוש אני רואה פה ירידה, בלימה ועצירה משמעותית. האם זה מספיק? זו האשליה שאני מאוד מקווה שבקבינט לא תתקבע. אנחנו רחוקים מאירוע יציב וצריך להבין, אם אנחנו נמהר לפתוח מקהלת 'הכל פתוח' תנצח. אנחנו פשוט עושים בדיוק אחד לאחד את הטעות של היציאה מהסגר".

ענת: מה המספר היציב?
"הגדרנו מספרים שמדברים גם על אחוזים מאומתים אבל בסדר גודל של 50,000 בדיקות, 2000 מאומתים מתחת לחמישה אחוז מאומתים, שהמגמה למטה ולא למעלה. זה מצב יציב שמאפשר לנו לפתוח ולהגדיל את הפעילות המשקית תחת בקרה, זה ההליך הראוי".

גולן: לא שם.
"אנחנו לא שם. לצערי לא".

גולן: מה לגבי פתיחת הלימודים לגיל הרך ביום ראשון?
"אני מבין את האתגר של הילדים וההורים שרוצים וודאות. לצערי אם אנחנו נתחיל לעבוד על פי תאריכים - אנחנו ניכשל. הגדרנו במשרד הבריאות יעדים של תחלואה שאנחנו חייבים לעמוד בהם. אני מאוד מקווה שהקבינט יקבל את העמדה הזאת, ואז פשוט זו צריכה להיות שאלה של לבחון את הנתונים".

גולן: מתי תהיה הבחינה?
"כל הזמן הבחינה מתמשכת, ברגע שנגיע למצב הזה".

גולן: אי אפשר לקבל החלטה בראשון.
"אנחנו יכולים לקבל החלטה".

גולן: כאבא לילדים קטנים אני מנסה להבין מתי תתקבל ההחלטה?
"כאבא לילדים קטנים צריך להבין שיש אי ודאות. קודם כל בואו נעמוד ביעדים ואז יחליטו מתי. לצורך העניין אם היינו עומדים היום ביעדים הייתי אומר שכנראה היינו מאמצים את יום ראשון. אנחנו לא שם".

ענת: לא פותחים.
"זו עמדת משרד הבריאות. זה בכפוף להחלטות הקבינט".

גולן: כבר לא ברור מה עמדת המשרד.
"עמדת משרד הבריאות מאוד ברורה, אמר את זה גם שר הבריאות. אנחנו באותה מדיניות. פשוט אנשים לקחו הערכות, זה מה ששמעתם".

גולן: זה לא מה ששמענו. גמזו אמר ביום ראשון מתחדשים.
"בכפוף לעמידה ביעדים".

גולן: גרוטו.
"אנשים עושים טעויות. לפעמים הדבר הזה מוסכם על כל ראשי מערכת הבריאות והדרג המקצועי. אנחנו צריכים לראות את הירידה הזאת לפני שנלך צעד קדימה".

ענת: מחכה למספרים.
"נכון. זו העמדה של משרד הבריאות. עשינו את הטעות בסיבוב הראשון, אתם רוצים לחזור עליה? אני לא שם".

גולן: בנט אמר אתמול 'סגר הוא לא תמונת ניצחון הוא תעודת כישלון'.
"אני אמרתי שהעם נכנס מתחת לאלונקה ואם רה"מ לא היה מחליט על סגר ואנחנו כעם לא היינו משתפים פעולה ברוב המוחלט, לא היינו מצילים את מדינת ישראל".

גולן: סגר זה לא פתרון.
"אתייחס גם לדבריו אבל תבינו איפה היינו. היינו עם תחלואה מתפרצת וקריסת מערכת הבריאות".

גולן: מה יש להתגאות? סגרתם את המשק ונעלתם אנשים בבית, בוודאי שהתחלואה תרד.
"זה לא בוודאי כי אתה רואה מדינות בהן העם לא מקשיב ולא מציית".

גולן: זה העם, לא רה"מ.
"אני אומר תודה קודם כל לעם ומדגיש - זה שהבנו את הסכנה הגדולה וצייתנו והלכנו עם הוראות הממשלה – אני מברך".

ענת: יש חלקים בעם שלא מצייתים.
"לגבי הנושא של בנט, הוא כל פעם רואה מה אנחנו עושים ואומר בואו תעשו. הוא מדבר על בדיקות מהירות".

גולן: הוא אומר הפוך, אני אומר ואתם עושים באיחור.
"תשפוט ותראה. אנחנו כבר הרבה מזן מובילים את הקו של בדיקות מהירות. אני אחראי על הפרויקט הזה, אני שמח שהוא מצטרף כי הוא צודק בעניין הזה. מה שאנחנו אומרים זה נכון, זה חלק מהדרך ליציאה. זה שהגענו לסגר - אני לא גאה בזה. זו טעות ואני חושב שהטעות המרכזית נבעה מהיציאה מהגל הראשון, שם טעינו ויותר מזה - איפה הייתה טעות נוספת? כשהיינו באלף חמש מאות יציבים הייתה דילמה אז אם ללכת לסגר אז לפני חודש-חודשיים, הייתה תחלואה יציבה. היינו שם באופן מודע ואנשים כמו שטייניץ אמרו את זה".

ענת: להיכנס לסגר מיד.
"ולעצור את זה שם. אם היינו עוצרים שם לא היינו עוברים את מאות המתים שהצטברו. אני גם מכיר את עמי. באותה נקודת זמן אנשים רצו לתת צ'אנס למדיניות של גמזו. הוא רצה לראות לאן זה הולך וזה לא הצליח. טוב מאוד שעשינו את המהלכים הנכונים. בנט הצביע אתמול שהוא רוצה את לפיד כראש ממשלה". 

גולן: הוא חתרן?
"אני לא חושב שהוא חתרן. אני חושב שהוא הוכיח שאותו לא מעניין שום דבר. הוא רק רוצה להיות בשלטון דרך לפיד או שת"פ עקיף עם המשותפת, זו האמירה שהוא אמר אתמול. כמובן הוא נכשל, זה היה ספין והיה ברור שזה ספין לא רלוונטי. אני חושב שכל מצביעי הימין צריכים לדאוג שהוא הוכיח שפחות חשוב לו נושא הימין, אלא יותר איך הוא מתקדם לשלטון".

גולן: אולי כרגע הוא לא יכול להתחשב בעניינים פוליטיים?
"אני חושב שבסופו של דבר המדיניות של הממשלה היא הרבה יותר שקולה ונכונה מאשר לנסות לייצר ממשלת מיעוט שנסמכת על המשותפת  ובנט. בואו לא ניתמם, יש פה מהלך ציני פוליטי שברור שמיועד לכישלון ורק חשף את הקלפים".

גולן: זה לא שהליכוד לא השתמש מעולם בתמיכת הערבים.
"יש הבדל בדילים שעושים בקואליציה".

גולן: מה ההבדל?
"יש הבדל לבין לייצר ממשלה שנשענת בבסיסה על תמיכה של הרשימה המשותפת, ואין לי כלום נגד רבים מהרשימה המשותפת. הבעיה שלי זה עם בל"ד שרוצים להשמיד את מדינת ישראל זה טעות קשה שהם בכנסת".

ענת: אם לא בל"ד הם לגיטימיים בעינייך?
"אני מתנגד לחלוטין לכל עמדותיהם אבל הם מייצגים ציבור".

ענת: ציבור אבל לגיטימיים להצבעות?
"בציבור הערבי במדינת ישראל יש הרבה מאוד שרוצים להיות שותפים למדינה יהודית דמוקרטית. צריך לחזק אותם, לתמוך בהם. הם אזרחים שווים לכל דבר. אותם אזרחים במדינת ישראל שפועלים מבפנים נגד המדינה במטרה לרסק ולהפיל אותה - אנחנו נלחם בהם בכל הכוח. באותה רשימה יש ייצוג גם של אלה וגם של אלה, וצריך לעשות את ההפרדה ולא להכליל".

גולן: בעניין הצוללות, למה לא לבדוק את הפרשה גם אם רה"מ נקי לגמרי?
"זה כאילו לא נבדק. הנושא נבדק לעומק".

ענת: כנראה שלא מספיק.
"כי התוצאה לא מתאימה לכם?"

ענת: ממש לא.
"נבדק יותר מזה. יש האשמות ואחרים שיש נגדם הליך פלילי. אני לא מבין את האירוע. יש פה ספין הכי תקשורתי שיש. להגיד בואו נבדוק זה שקר. הנושא נבדק, הוגשו כתבי אישום, יש הליך משפטי, מצאו שרה"מ לא קשור ולא מעורב וזה פשוט לא מתאים לחלק מאותם ספינולוגים".

גולן: למשל בממד החמישי.
"אם התחלתם בנושא הזה, בואו נאמר את האמת - גם שונאי נתניהו הגדולים ביותר לא מצאו רבב בהתנהגותו, אז חאלס עם הספינים".

ענת: ממה אתה חושש?
"הייתה חקירה, יש כתבי אישום. הנושא נמצא בפיקוח מלא ואתם נופלים לספין פוליטי. אני שמעתי את השר יזהר שי אצלכם, אני אומר שזו פשוט התנהלות בזויה של כחול לבן שעדיין לא החליטו אם הם רוצים בחירות או להישאר בממשלה".

גולן: למה בזוי?
"לקחת ספין כזה עלוב שנבדק ונחקר. הוא אומר אני מאמין ליועמ"ש ואומר מצד שני בואו נחקור".

גולן: זה לא פוליטי יש תצהיר.
"זה ספין כי הנושא נבדק והוגשו כתבי אישום".

גולן: מהותית.
"נבדק במלוא הרצינות של הפרקליטות".

ענת: הוא אמר שהופעל עליו מכבש לחצים?
"זה חדש? זה נבדק לעומק והמסקנה של פרקליטות ישראל הייתה שזה לא רלוונטי לנתניהו. אני מציע שתתעלמו מהספינים ובוא נעסוק בדברים יותר חשובים".

ענת: מנדלבליט בסדר.
"לא מחפש לחלק ציונים, אבל האמירה של בוא נבדוק זה הזיה על דברים שנבדקו לעומק ולא רלוונטיים".

גולן: אם כחול לבן יפעלו להקים ועדת חקירה?
"אותי יותר מטריד שכחול לבן נופלים שבי למקהלת 'הכל סבבה' ו'בואו נפתח'. אני חושב שזו הטעות שלהם היום לבוא בדרישה הזויה שלא מבינה את הסכנות של המצב בו אנחנו נמצאים. ככה לא מנהלים בריאות ולא מנהלים כלכלה. הם צריכים לחכות ולראות מה קורה ולא להגיד בואו נפתח".

גולן: יש משהו מטריד באמירה שלך על מקהלת הכל סבבה. ההחלטה היא אצלכם גם אם הציבור מבקש משהו לא נכון.
"ההגה היום בידיים של רה"מ ויש עוד הגה אצל גנץ. עשינו טעויות אבל באירוע הזה לגנץ בממשלה הפריטטית יש הגה משלו וכשאתה מנהיג ומביל דרך אתה לא יכול ליפול שבי".

גולן: בגל הראשון שהשפיע עליכם ההגה היה בידיים של גנץ?
"בידיים שלנו. אני הגעתי קצת אחרי אבל אין ספק שהטעות היא טעות שלנו שחשבנו שניתן לשחרר. עשינו מהלך של שחרור מהיר מדי שהוביל לעלייה בתחלואה, ואני חושב שחובה וזה מה שאנחנו עושים עכשיו - לפעול אחרת. כך אנחנו עושים ולכן ממשיכים ואומרים זה יהיה קשה ולא פשוט. ידענו פחות אז וראינו את הקושי ולקחנו סיכון ובדיעבד זו הייתה טעות וטעות קשה".

ענת: זוכר מי שלח אותנו לעשות חיים?
"אמרתי שזו הייתה טעות ואנחנו נעשה הכול כשיש הגה בצד השני. אני רוצה אנשים שיגידו עצור, אל תשחרר כל כך מהר. לא שמעתי את זה  מאף אחד".

ענת: לכו לבחירות.
"אם בסוף נראה שהמדיניות שאנחנו רוצים לא מצליחה בגלל מהלכים שגויים של כחול לבן יכול להיות שזו אלטרנטיבה, האם זו הפחות רעה מבין האלטרנטיבות? יכול להיות".