לראשונה בעולם: מדינת ישראל תקיים מחר (חמישי) תרגיל לאומי שיבחן היערכות ארצית לקראת התפרצות אפשרית של זן קטלני חדש של נגיף הקורונה. התרגיל ייערך במתכונת של "משחק מלחמה" וקיבל את השם "תרגיל אומגה".

ראש הממשלה, נפתלי בנט מסר כי "מדינת ישראל במצב מצוין, ניצחנו את הגל הרביעי ואנחנו במגמת יציאה מזן הדלתא. אבל, במקביל, אנחנו תמיד צופים פני עתיד ונערכים להמשך המערכה. אנחנו לא "מקפלים ציוד" ולא סוגרים את מערכי הניהול ואת סדר הכוחות נגד הנגיף, אלא להיפך – ממשיכים לתרגל ולאתגר את עצמנו".

"בעוד שבעולם מצב הקורונה הולך ומידרדר, ישראל בטוחה ומוגנת. כדי לשמור על כך, ועל המשך שג  רת החיים הרציפה, עלינו להשאיר את האצבע על הדופק ולהיערך לכל תרחיש", הוסיף. 

התרגיל, שינוהל ע"י הממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') משה אדרי, ייערך במרכז הניהול הלאומי (מנ"ל) בירושלים, המיועד לניהול משברים ברמה הארצית, וישתתפו בו מנכ"לי משרדי הממשלה ונציגי הגופים המקצועיים, ממונה הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס, יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב, נציגי המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ונציגי צה"ל, פיקוד העורף ועוד.

נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, התרגיל יתבצע במתכונת של "משחק מלחמה" כסימולציה בין-אירגונית בדרגים בכירים לצורך תרגול ההתמודדות הלאומית עם זן חדש – זן "אומגה" – שטרם התגלה במדינת ישראל.

על מנת לדמות מצב אמת, התרגיל ייערך בשלושה מושבים שידמו מעבר בין התרחישים השונים. בתוך כך, יתקיימו הערכות מצב משרדיות ובין-משרדיות, במסגרתן ייסקרו הנתונים ויוצגו המלצות לפעולה, ובתומן תתקיים הערכת מצב מתכללת, במהלכה יסכם ראש הממשלה וינחה את כלל הגופים להמשך הפעילות.

התרגיל יעסוק במספר היבטים, וייבחנו המנגנונים המקצועיים השונים תחת מצבי קיצון לאורך שלבים שונים. בין ההיבטים שייבחנו נמנים מדיניות ההתמודדות עם הנגיף, וכן היבטים בריאותיים, משפטים, כלכליים והיבטי ביטחון פנים הכוללים בתוכם אכיפת הבידודים. כמו כן, ייבחנו דרכי התמודדות עם המגפה במערכת החינוך ונתב"ג. היבט נוסף שיתורגל הוא העברת המידע לציבור והגברת השקיפות.