אנשים ברחבי העולם צורכים הרבה שום, מאחר והוא משתלב נהדר בלא מעט תבשילים ומזונות שונים. הריח שלו הוא חלק מהסיוט של כולנו, אבל בכל זאת, קשה לנו לוותר עליו. בוודאי שמעתם לא פעם שלשום סגולות רפואיות רבות, אך האם זה אכן נכון? מאמר שפורסם ב"ניו יורק פוסט", חשף את התשובה לשאלה הזו.

מה הם בדיוק  יתרונות הבריאותיים של הצמח?

לפי מחלקת הבריאות של ארה"ב, בשלוש שיני שום טריות יש כ-2.8 מ"ג ויטמין C (מתוך 90 מ"ג מומלצים למבוגרים) ו-36 מ"ג אשלגן (מתוך המומלץ 4,700 מ"ג), בתוספת כמויות קטנות של אבץ, ברזל, מגנזיום וויטמין K.

שום יעיל לבריאותנו, אך במידה (צילום: אינג'אימג')
שום יעיל לבריאותנו, אך במידה (צילום: אינג'אימג')

רובנו לא צורכים מספיק שום ביום כדי לספוג מספיק חומרים מזינים ממנו, אבל אלו שמשלבים אותו בתפריט היומי לעתים קרובות מספיק, יכולים לצפות שהוא יגרום לשינוי בתזונה שלהם. מחקר שאוגד על ידי המומחים ב-Eating Well, מסביר בדיוק מה שום יכול לעשות ללב שלכם, כמו גם למערכת החיסון ותפקוד העיכול. אולי אפילו תאמצו לעצמכם כמה טיפים להוסיף יותר שום לתזונה שלכם.

שום תומך במערכת החיסון שלך

מחקרים מראים ששום יכול לסייע במניעת דלקות - כמו שנחשף במחקר משנת 2021 שפורסם ב-Journal of Clinical and Translational Research. אליצין, התרכובת שנמצאת באליומים כמו שום, עירית ובצל, נחשבת לאליקסיר - תרופת פלא לכל מחלה. מחקר משנת 2020, שפורסם ב-Trends in Food Science & Technology, חשף כי תרכובות האורגנו-גופרית של השום יכולות להגן על הגוף, ומומחים טענו ששום פועל כחוצץ כדי למנוע מווירוסים להיכנס לתאים שלנו.

שום יכול לסייע בהורדת רמות הכולסטרול

המדע אמנם מוגבל בסוגיה זו, אך מחקר משנת 2020 שפורסם ב-Antioxidants הציע כי תמציות וצורות אחרות של שום יכולות לעזור להוריד את רמות הכולסטרול.

שום יכול לשפר את בריאות המעיים

שום הוא מקור מצוין לפריביוטיקה, המזינה את החיידקים הבריאים במעיים שלך. משתתפים במחקר משנת 2020 נמצאו כבעלי מגוון בריא יותר של מיקרוביומים מעיים לאחר שלושה חודשים של צריכת תוספי תמצית שום מיושן, לפי מחקר שפורסם ב-Experimental and Therapeutic Medicine.

תמצית שום - שיקוי נוגד חמצון

מחקר משנת 2020 מצא כי צריכת תמצית שום כתוסף תזונה עשויה לתמוך בבריאות המוח בקרב קשישים. תכונות נוגדות חמצון אלו, אשר נלחמות ברדיקלים חופשיים הפוגעים בתאים, תוארו כמסייעות בשמירה על תפקוד קוגניטיבי תקין ותורמות למניעת ירידה תפקודית הקשורה לגיל.

מחקר סיני מחזק את הקשר

מחקר נוסף, שנערך בקרב אוכלוסייה סינית מבוגרת, הראה כי צריכת שום באופן תדיר קשורה לאריכות ימים. נמצא כי אנשים שאכלו כמויות גבוהות יותר של שום לאורך חייהם, חיו בממוצע זמן רב יותר מאלו שצרכו אותו בתדירות נמוכה יותר.

איך להכניס יותר שום לתפריט?

לשמחתינו, הדרכים לשלב שום בתזונה מגוונות וטעימות. שיני שום טריות הן הבחירה האופטימלית לניצול מרבי של היתרונות הבריאותיים. חנויות רבות מציעות שום קצוץ מוכן בצנצנות ואפילו בסופרמרקטים ניתן למצוא קוביות מחית שום קפואות ונוחות לשימוש.

תנו לשום לזרוח בתבשילים שלכם: השתמשו בו כתבלין, הוסיפו אותו למנות אורז, ערבבו אותו בטיגון ובתבשילים חמים, הכינו סלסה ביתית, שדרגו אתו מנות עוף ובשר, ואל תשכחו - כמעט כל רוטב פסטה ישמח לקבל תוספת שום עדינה.

שום יעיל לבריאותנו, אך במידה (צילום: אינג'אימג')
שום יעיל לבריאותנו, אך במידה (צילום: אינג'אימג')

מהי הדרך הבריאה ביותר ליהנות משום?

כמו רבים מהמזונות הבריאים, שום נא הוא המנצח. בצורה זו מקבלים את מרבית התועלת מתרכובת האליצין שבו, האחראית על חלק ניכר מהסגולות הבריאותיות. ככל שמעבדים את השום יותר, כך היתרונות הבריאותיים שלו פוחתים.

לשים לב לתופעות לוואי אפשריות

למרות היתרונות המרשימים, חשוב לזכור שתגובות שליליות לשום, אף שהן נדירות, עלולות להתרחש. אנשים הסובלים מבעיות עיכול מסוימות, כמו תסמונת המעי הרגיז, עשויים לחוות גזים או נפיחות לאחר אכילת שום, זאת בשל רמת הפרוקטנים הגבוהה שהוא מכיל. גם אנשים הסובלים ממחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD) עשויים לחוות אי נוחות בעקבות צריכת שום.

שומן בטני והבטחות שווא

למרות התכונות האנטי-דלקתיות של השום, אין בנמצא הוכחות מדעיות לכך שהוא גורם לשריפת שומן בטני. צריכת שום עשויה להיות חלק מתזונה בריאה ותורמת לרווחה כללית, אך אין לראות בו פתרון קסם לירידה במשקל.

אז בפעם הבאה שאתם מוסיפים שום לתבשיל, זכרו שהוא לא רק מוסיף טעם אלא גם עשוי לתרום לבריאות שלכם לאורך זמן. לכו על שום טרי ותיהנו מסגולותיו!