צריכתם של מותגי טקילה אמנם צוברת תאוצה, אך למרות הביקוש ההולך וגובר, התפוקה דווקא נותרת בעינה. המיקסולוג אורון לרנר על הקונפליקט התורן של יצרני האלכוהול המקסיקני...
מכאן שכולם מדברים על מחסור קרב ובא של אגבה. מצב הגיוני לגמרי בהתחשב במה שתואר עד כאן. זאת גם הסיבה שבתעשיית תזקיקי האגבה מתחילים לדבר על מושג הנקרא "קיימות" (Sustainability), שתכליתו בהקשר זה להמשיך לייצר תזקיקים מאגבה לאורך כל השנים על-ידי התחשבות בקצב הגדילה הטבעי של האגבה, וצריכת כמות מוגבלת כדי להבטיח שתהיה טקילה גם לדורות הבאים. מעין מגבלת כמות שמותר לקצור כדי להשאיר את כמות הייצור זהה - ולא להגדיל אותה השנה, ואז להיאלץ להקטין אותה משמעותית בשנים הבאות.
במקביל להתחשבות במגבלות הטבע והמציאות, כמובן שנעשים מאמצים רבים לשנות את כללי המשחק: להגדיל את השטחים בהם מותר לגדל אגבה עבור תזקיקים, לשנות את החוקים סביב טקילה או מזקל כדי לאפשר להגדיל את הייצור, ועוד אי אלו חיפושים אחר מיני פתרונות יצירתיים אחרים. אחד הפתרונות האלה נקרא NOM199 - חקיקה חדשה בתחום תזקיקי האגבה, המגדירה מחדש מהי טקילה, מזקל, ויתר התזקיקים - ואוסרת על מזקקים קטנים שאינם עומדים בחוקים למתג את המוצר שלהם בהתאם. המשמעות העיקרית של חוק זה היא סילוק יצרנים קטנים וחיזוק היצרנים הגדולים והחזקים, בעיקר בתחום המזקל, אבל גם בתחום הטקילה.
בקיצור, לייצר תזקיקי אגבה בכלל, וטקילה בפרט לוקח הרבה זמן, ולא ניתן להגדיל את כמות הייצור באופן אחראי, משום שהגדלת כמות הייצור מעבר לסף מסוים (איש לא יודע מהו הסף הזה בוודאות, אבל סביר להניח שאנחנו מאוד קרובים אליו, ואולי אפילו עברנו אותו כבר) משמעותה שלא יהיו מספיק משאבים לשנים הבאות כדי לייצר באותה הכמות, וכמות תזקיקי האגבה שנוכל לייצר בעתיד תקטן משמעותית. כלומר, צפוי מחסור בטקילה, אבל זה לא חדש.

לצורך השוואה, טקילה מהווה רק 2% ביחס להיקף המכירות של באיג'ו ברחבי העולם. כלומר, על כל 50 בקבוקי באיג'ו שנמכרים בעולם, נמכר רק בקבוק אחד של טקילה אחד. גם בהשוואה לקטגוריות קטנות יותר ומוכרות לנו יותר, מהווה טקילה שבר יחסי - כ-3 בקבוקי ג'ין על כל בקבוק טקילה, למשל. כלומר, תזקיקי אגבה היא קטגוריה בלתי נראית ברף המכירות העולמי, עם פוטנציאל מכירות נמוך מאוד, למעט אולי בארצות-הברית, שם צורכים כ-95% מכלל הטקילה בעולם.
בהתחשב באמור לעיל, הרי שייצור טקילה מחייב חשיבה מאוד שונה משאר האלכוהול בעולם. גם בצריכת טקילה עלינו לחשוב באופן "קיימותי", כזה שיישמר טקילה לדורות הבאים. טקילה היא תזקיק מדהים, ייחודי מאוד שניתן לעשות אתו פלאים קולינאריים מדהימים, אבל כדי לשמר את התרבות שסביבו, ולהבטיח שמוצר זה ותרבות זו יישארו אתנו גם בעתיד, ראשית עלינו לבחור בקפידה איזה מוצרים אנחנו "מרימים" - וזה בסדר לשלם על טקילה הרבה כסף (או בפירוש: עדיף על-פני לצרוך טקילות גרועות וזולות ובכך לעודד יצרנים שמזלזלים בלקוחותיהם ופוגעים בכמות האגבה העתידית), אבל מעל הכל אולי בעצם כדאי לעודד קצת פחות צריכת טקילה.
או שבכלל כדאי שברמנים שאוהבים טקילה ומזקל ימשיכו לאהוב את המשקה הזה, אבל אולי ימכרו קצת פחות ממנו, או יקדמו אותו קצת פחות, אולי שכדאי שהביקוש לתזקיקי אגבה יישאר אחיד - ולא יעלה? אכן, מדובר במצב אבסורדי עבור כל מי מאתנו שממש אוהב את הקטגוריה הזו, ויש לא מעט כאלה. אבל אולי בעצם זהו אחד העקרונות המובילים של הקיימות - לצרוך רק מה שאתה צריך, וליהנות מהחיים במידה שאינה פוגעת בסובבים אותך.