לאחר יממה מתוחה ועימות לא פשוט, הושגה נוסחת פשרה בין היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו לבין מערכת הביטחון, סביב סוגיית גופות אנשי הג'יהאד האסלאמי שקבורות בהריסות המנהרה שצה"ל פוצץ השבוע. כפי שפורסם ב"מעריב" הבוקר (שישי), חוות הדעת הראשונה של מומחי משרד המשפטים היתה כי אין אפשרות להגן בבג"ץ על ההחלטה של שר הביטחון ליברמן וצה"ל לא לאפשר לאנשי חמאס וג'יהאד לאתר את הגופות בשטח הפרימטר הביטחוני, שהוא בשליטת צה"ל, באזור החיץ בין הרצועה לישראל. אחד מסגניו של היועמ"ש, דר' רועי שיינדורף, התקשר לפרקליטות הצבאית ואמר, בשם היועץ, כי "החוק הבינלאומי מחייב לתת לאויב אפשרות לחלץ את גופותיו".


בשלב הזה פרצה מהומה בין הצדדים. שר הבטחון ליברמן הורה להמשיך במדיניות כפי שנקבעה. בשיחות סגורות אמר ליברמן כי "עם כל הכבוד לדין הבינלאומי, יש גם שכל ישר". בינתיים החל מאמץ להגעה לנוסחת פשרה בין הצדדים. גם השאילתה שהגיש "מעריב" למשרד המשפטים אתמול בלילה "סייעה" ודרבנה את המאמץ הזה.

היועץ קבע כי ניתן יהיה להשהות נקודתית את האפשרות לחיפוש הגופות אם תימצא "הצדקה ביטחונית נקודתית", וגם אז, לא באופן קבוע אלא לתקופה מסוימת. זה היה הזיז עליו נתלתה הפשרה כולה: צה"ל נדרש לספק את ה"הצדקה הביטחונית הנקודתית" הזו, ובמהלך הלילה נמסר כי אכן ישנם שיקולים ביטחוניים לכך שהצבא אוסר על גורמים זרים כלשהם להיכנס לתחום הפרימטר ולחפש שם גופות. על הרקע הזה, הודיע היום בבוקר, ובהמשך לפרסום ב"מעריב" היועץ המשפטי לממשלה כי אם יהיה צורך, יגן על ההחלטה הזו בבג"ץ.

למרות כל האמור לעיל, ועל פי ניסוח המצב המשפטי, לא ברור עד כמה יוכל הצבא לעמוד על ההצדקה הביטחונית האמורה ועד כמה יחזיק מעמד הפתרון המשפטי שהוצע. לפחות לעת עתה, המדינה תעמוד מאחורי ההחלטה הביטחונית שהתקבלה: גופות מחבלים יימסרו תמורת גופות חללי צה"ל. נקודה.

הפרשה חלה אתמול, לאחר שמתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, הודיע כי ישראל לא תאפשר לפלסטינים לחפש ולאתר את הגופות של נעדריהם עד שלא יוחזרו גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, ויגובש הסכם להחזרת האזרחים הנמצאים בידי חמאס.

הבוקר, בעקבות הפרסום במעריב, נמסר ממשרד המשפטים כי "הרינו להבהיר כי היועץ המשפטי לממשלה פועל בשיתוף פעולה מלא עם מערכת הביטחון וצה״ל לגיבוש מענה משפטי לאירוע ולצורכי הביטחון. יובהר כי הבקשה לחפש גופות ופצועים הגיעה לישראל מהצלב האדום. בחוות דעתו הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי לפי המשפט הבינלאומי ולפי פסיקת בג"ץ, ניתן למנוע את החיפוש או להשהות אותו לאור שיקולי הביטחון אותם הציגו הגורמים הרלבנטים.

"עוד נבהיר למען הסדר הטוב שאין שחר לטענה כאילו נקבע כי חובה על הממשלה לאפשר לארגוני הטרור הפועלים בעזה לאסוף את גופות המחבלים".