סיפורו של ג', שבחסדי מס הכנסה הפך ממנהל בכיר ל"פושע נמלט" בתוך כשבוע, תפס אותי לא מוכנה, אך גם לא מופתעת. רבים הגדירו לא פעם את המלאכים של מס הכנסה כרודפי אדם, תאווי בצע וצמאי דם. לפעמיים זה די נוח להשלים על רוע הגזרה ולקבל את זה שלרשות המסים יש מערכת נפרדת ועצמאית משלה עם חוקים ותקנות שמובילים לעיתים לאיומים והטרדות, אך במקרה הזה קשה לקבל את המציאות כפי שהיא.



כששואלים אותי מה כדאי ללבוש למס הכנסה, האם להגיע באופן ייצוגי ולשדר עסקים כרגיל, או שמא עדיף להיות עטוף בטלאים ולהראות חסרי כל על מנת לזכות ברחמיהם, אני עונה - זה לא משנה מה תלבש, כך או כך ידפקו אותך. וזה מה שקרה גם ל- ג'.



החיים של ג' מתנהלים במישור שונה לגמרי משל שליחי מס ההכנסה. הוא אדם שקט ורציני, עובד כמנהל בכיר במוסד ציבורי ומשלם את המיסים שלו מידי חודש דרך תלוש המשכורת. בעבר ניהל ג' מחלקה גדולה במוסד ציבורי אחר במשך עשור וצבר פנסיה לגיטימית בהסכם בכירים, אשר מופקדת אצלו בחשבון הבנק מידי חודש. כיאה לאדם מסודר ולמנהל מאורגן, ג' מקפיד לערוך את תיאום המס בין הכנסות הפנסיה ובין משכורתו הנוכחית אצל רואה החשבון שלו איתו הוא עובד מזה שנים.



ממנהל בכיר ל"פושע נמלט" אילוסטרציה: אינגאימג



הדרך לגיהינום שהתחילה בטעות אנוש


הדבר היחיד שהשתנה הפעם הוא שפקיד מס הכנסה ביצע טעות אנוש (קורה לכולנו) ושלח את הדרישה השנתית לתיאום המס לכתובת המגורים הקודמת של ג', כך שהוא לא קיבל אותה ופספס במספר שבועות את התיאום השנתי.



את רודפי הצדק זה לא עניין שג' הקפיד באופן קבוע ובמשך למעלה מ-20 שנה להגיש תיאום מס שנתי ולשלם את חובותיו. הם אף אינם הניחו את דעתם על כך שאין ברישומיו המוקפדים ולו עבירת מס אחת. במהלך משומן, אכזרי, נטול היגיון וצדק, עיקלו ברגע אחד את כל חשבונות הבנקים וכרטיסי האשראי של ג' והותירו אותו חסר כל.



ג' ניסה למשוך קצת מזומנים כדי לשלם על הקפה בקפטריה המקומית שמול בניין המשרדים שלו, אך גרונו יבש כאשר גילה שאין לו יתרת משיכה. איך זה ייתכן? הוא תהה, שכן חשבון הבנק שלו תמיד בפלוס. הוא כיתת רגליו לסניף הבנק הקרוב וניסה למשוך כספים גם משם, אך הפקידה הפתיעה אותו עם מידע שלא ציפה לו - חשבון הבנק שלך מעוקל, כך אמרה והוסיפה "על ידי מס הכנסה".



סכום התשלום שהיה על ג' לשלם לאחר תיאום המס הייעודי עמד על סך של כ- 10,000 שקלים בלבד. לו המכתב עם הבקשה לתיאום המס היה נשלח לכתובתו העדכנית של ג' (המעודכנת במשרד הפנים וכן בתעודת זהות שלו ואף שימשה בהצלחה את מס הכנסה לאורך שנים) התשלום היה עובר עוד באותו השבוע, אך את מי זה מעניין שם במסדרונות האפלים.



בלי צ'קים או כרטיסי אשראי


העובדים של שלטונות המס הם אנשים יסודיים ושכירים בחסד, הם לא יתחילו מהלך מבלי לסיים אותו כהלכה. כך שבנוסף לעיקול כלל חשבונותיו של ג', הם דאגו גם לשלוח הוראות אזהרה כנגד "הפושע המסוכן" לכל הבנקים ברחבי הארץ, גם לאלו שג' אינו משתייך, רק כדי לוודא שלא ינסה לפתוח לעצמו חשבון בבנק אחר. את פנקסי הצ'קים שלו הם עיכבו, את כרטיסי האשראי הם ביטלו והם אף שלחו להנהלה הבכירה של מקום העבודה של ג' מכתב נוקב, על מנת להזהיר אותם שלא יעבירו ל- ג' משכורת חלילה, ובכך הטביעו חותמת סופית על מסכת ההשפלה שעבר.



תארו לכם שהמנהל שלכם קורא לכם לשיחה ומספר שמס הכנסה אוסר עליהם להעביר לכם שכר. מי יתקן את ההשפלה שעברתם מול המנהלים הישירים? מי ינקה את כתם ה"עבריין" שהודבק לכם ע"י מס הכנסה?



כשג' ביקש להסדיר את הטעות שלא נעשתה באשמתו מלכתחילה ולשלם את חובו על מנת שישחררו את כלל העיקולים שלו, הגיע הפרדוקס האמיתי: כיצד ניתן לשלם חוב למס הכנסה, כשכל אמצעי התשלום שלך מעוקלים? לכך אין למס הכנסה פתרון, והם דורשים ממך להיות יצירתי במיוחד. למזלו של ג', נותר לו כרטיס אשראי אחד חוץ בנקאי שטרם עוקל, באמצעותו יכול היה לשלם את החוב. עם זאת, הכרטיס היה מוגבל לסכום של עד 9,500 שקלים. ומה אמרו על כך מס הכנסה? תלווה מזומנים ממישהו.



זה קשה להלוות מזומן כשאתה מוגדר "כפושע מסוכן". ג' השיג את המזומנים ושילם את החוב, אך הסיפור הזה רחוק מלהסתיים. הוראת ביטול העיקולים לבנקים וכן להנהלת החברה של ג' נשלחה באופן מידיי ע"י מס הכנסה, אולם עד שההוראות יקלטו באופן דיגיטלי במחשבי הבנקים, ג' נותר מעוקל, מושפל ונטול כסף לקפה.



מה אפשר להוסיף על ההתנהלות הגרוטסקית והאווילית של מס הכנסה במקרה הזה? אם ג', אחד האנשים הישרים והמסודרים שהכרתי, "נפל קורבן" לשלטונות המס - זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. "טרור שלטונות המס", שכולנו מעדיפים להשאיר אותו באפלה ולהימנע מעימות ישיר איתו, מאיים על כולנו: עשירים, עניים ובני מעמד הביניים. אז עזבו אתכם מהאיום האיראני, לנו יש את מס הכנסה.