ההתנהלות עם בני בן ה-3 מאוד קשה. הוא מסרב להתארגן בבוקר לגן וכשצריך לצאת מהבית הוא מקשה עלינו, הוא מתחצף, צועק והופך את תהליך ההתארגנות למסע מפרך. איך אפשר לגרום לו לשנות את התנהגותו?

"ההתפתחות הפסיכולוגית והקוגניטיבית של בנך שמה אותו היום במקום שבו הוא מרשה לעצמו לא לשתף פעולה, והוא גם יקבל הרבה תשומת לב בגלל זה. אתם צריכים לנהל איתו שיחה נעימה במהלך ארוחה, טיול בגינה או אפילו כשיושבים וגוזרים לו ציפורניים. המסר אליו מאוד רגיל: 'אנחנו לא רוצים לכעוס עליך בבוקר, אם לא תהיה מוכן בזמן נשים את הבגדים שלך בתיק ותתלבש בגן, אם תהיה מוכן בזמן זה ישמח אותנו'. בנך ניזון כרגע מרוחות המלחמה, תציב לו גבולות, אל תאיים עליו. זה צריך להיות בטון בטוח וסמכותי, הוא צריך לשלם את המחיר של לא להיות מוכן בזמן".


בתי בת השנה לא מוכנה שאחליף לה חיתול, היא משתוללת ומאוד מתנגדת. בלילה היא לא מסכימה לישון במיטה שלה אלא אם אחד ההורים נמצא לידה. אם אנחנו עוזבים את החדר היא בוכה עד כדי הקאה ואז אני לוקחת אותה למיטה שלנו. מה לעשות?

"בתך ילדה חזקה וזה דבר נפלא כי היא למדה מה היא צריכה לעשות כדי להשיג את מה שהיא רוצה. בנושא ההחתלה אני מציעה לך להיות חזקה וקשה איתה. אל תדברי, תחליטי שאת מחליפה לה את החיתול ותעשי את זה. תשכיבי אותה על הגב, אל תתני לה להתרומם ותגידי לה בפירוש 'תשכבי!', 'לא לזוז!'. תנהגי בתקיפות פעם אחר פעם ואל תוותרי כי רק כך היא תבין שאמא מחליטה ואמא עושה. זה נכון שכך את כופה את רצונך על הילדה אך אל תשכחי שזה לטובתה ובסוף היא תבין שאין טעם להתפרע.

ילדים רבים מביאים את עצמם לכדי הקאה, זה לא נעים אבל גם לא נורא. אם הילדה הקיאה, היא לא תקיא שוב. תחליפי לה את הסדין והפיג'מה ואל תוציאי אותה מהמיטה שלה - בסוף היא תתרגל".

בתי בת ה-4 היא ילדה טובה אבל מפונקת מאוד ואני נלחמת ומתווכחת איתה ללא הרף. איך אוכל לשכנע אותה לעשות דברים בלי להיכנס למלחמות מיותרות?

"
צריך שניים לטנגו וכך גם לוויכוח. אם למשל הילדה מתווכחת איתך איזו שמלה ללבוש לגן, תסבירי לה שאת אוהבת אותה ולא מתכוונת לריב איתה יותר בבוקר. תחליטי על שעה מסוימת ותודיעי לה שבשעה הזאת אתן יוצאות מהבית ושאם לא תתלבש עד השעה הזאת אז לא נורא, תיקחו את השמלה לגן ושם הגננת כבר תלביש אותה. ברגע שיידעת אותה בהחלטה שלך - צאי מהחדר. אל תילחמי ואל תיכנעי. את צריכה לעמוד על שלך וכך היא תבין שאת לא מתווכחת איתה יותר ומה שקבעת זה מה שיהיה".

 

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב- 10:00 ב-'רדיו ללא הפסקה'