גם ככה לאורך ההיסטוריה היה תמיד קשה לדבר עם בני הנוער המתבגרים, אז אם נוסיף לזה את הטכנולוגיה הקיימת היום, הדבר נעשה כמעט בלתי אפשרי.

 

מכון אדלר מבצע בכל שנה סקר לקראת יום המשפחה הבודק את הקשר בין ההורים וילדיהם. גם השנה המצב לא נראה חיובי (לפחות לנו, לאלו שנולדו בעידן טרום האפליקציות, דיגיטל, סמארטפונים ואינטרנט). אם לפני חודשיים, בסקר אחר של מכון אדלר הראו שהורים מקדישים רק 14.5 דקות ביום (!) לאינטראקציה ישירה עם הילדים, אז תוצאות הסקר הבא לא אמורות להפתיע אותנו.

 

הסיבות לנתק הפיזי ההולך וגובר בין ההורים לילדים הוא כנראה שעות העבודה הארוכות, התקרבות ו/או חפיפה בין העבודה לבית וזמינות טכנולוגית.

הסקר בדק מדגם מייצג של 300 בני נוער בגילאי 13-18 והורים לבני נוער בגילאי 13-18.

 

פנים אל פנים OUT, וואטאספ IN.

כמעט מחצית (48%) מההורים לא משוחחים עם ילדיהם באופן אישי (פנים אל פנים) במשך היום. ובני הנוער מאשרים את התוצאה כש-40% מהם אמרו את אותו הדבר.

הסקר גם הראה שהרוב המוחלט של בני הנוער מעדיפים להתכתב עם הוריהם באמצעים טכנולוגים מאשר לשוחח איתם פנים אל פנים. איך? 32% מעדיפים וואטסאפ, 22% מעדיפים SMS, וחמישה אחוזים מעדיפים "לדבר עם הוריהם" באמצעות אימייל.

לעומת המתכתבים, 16% מעדיפים ממש לדבר עם ההורים בקולם, אבל דרך טלפון.

רק 25% מבני הנוער העידו שהם יעדיפו שיחת פנים מול פנים עם הוריהם.

רבע מבני הנוער כמעט ולא יודעים דבר על הוריהם; מה הם עושים בעבודה, איפה הם נמצאים במשך היום, עם מי הם יוצאים (במקרה של חד הוריים) וסיפורים מעברם.

 

אסנת הראל, מנכ"לית מכון אדלר, אמרה "הנתונים חייבים להדליק נורה אדומה להורים קודם כל, אבל גם לקובעי המדיניות ולמחוקקים בישראל. מסתמן יחס הפוך בין העלייה בצורך של הורים ללוות, לתווך, להקשיב, להדריך לשיח ולהימצא בקרבת ילדיהם, לבין היכולת והזמינות של ההורים לעשות זאת". 

 

היא עוד הוסיפה "המצב הכלכלי מציב דרישות מקשות, אי שקט, חוסר יכולת למצוא משאבים לפנאי משפחתי, ולחצים שיוצרים כעסים ועצבנות בתוך המסגרת הביתית. ומנגד, ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת להביא עולם ומלואו אל כף היד, אך בד בבד מייצרת סכנות ומארבים לביטחון הילדים ללא בקרה ופיקוח של מבוגרים. המציאות הזו יוצרת מעגל אכזרי של אובדן שליטה, אובדן סמכות וכבוד, ניכור ובדידות, ומצוקה שמתבטאת באלימות".

 

הראל טוענת "ההורים חייבים להחזיר לעצמם את האחריות ולמצוא את הזמן והמשאבים להיות נוכחיים ומעורבים בחיי הילדים. המדינה חייבת לאפשר להורים ללמוד את התפקיד בכדי להיות הורים נכונים במציאות העדכנית".