לאחרונה נתקלנו במחקרים העוסקים בילדיהן של אימהות עובדות ואימהות לא עובדות. ואני שואל, למה?

 

המחקרים לא נעשו על ידי מכונים עלומי שם או פסיכולוגים פרטיים וכושלים, אלא על ידי גופי אקדמיה ענקיים כמו הארוורד וסטאנפורד. כל אחד מהם בדק, ללא קשר בינהם, צדדים אחרים בעולם הייחודי הזה שנקרא אימהות עובדות.

המסקנה הראשונה שניתן להוציא מזה היא שרק באקדמיה מדובר בנושא ייחודי שזקוק למחקר. הרי אבות עובדים זה ברור ובסדר, אימהות עובדות זה כבר נושא שצריך לבדוק ולחקור (אזעקת ציניות).

 

נתחיל עם הארוורד.

הארוורד פרסמו תוצאות מחקר שקבע שבנות של אימהות עובדות יצליחו יותר מבנות של אימהות שנשארו בבית (לא אימהות שעובדות בבית, אלא אימהות שהבית והמשפחה זו העבודה שלהן). המחקר על הבנות מצא שהיו יותר בנות של אימהות עובדות בתפקידי ניהול ופיקוח לעומת בנות של אימהות שנשארו בבית. אגב, הן גם מרוויחות יותר כסף.

במחקר הם גם מצאו שבנים של אימהות עובדות בעלי סיכוי גדול יותר להיות בעלים ואבות "טובים" שיטפלו יותר בילדים וישתתפו במטלות הבית מאשר בנים של אימהות שנשארו בבית.

 

כלומר המחקר הזה בא לתת חיזוק חיובי לנשים שיצאו לעבוד ושלא ירגישו רגשות אשם. כנראה שזו הסיבה למחקר, כי לאבות כמובן שאין רגשות אשם (אזעקת ציניות #2).

עורכת המחקר, פרופסור מק'גין, אמרה שנשים שעובדות מחוץ לבית משפיעות לטובה על הבנות במשפחה בכך שהבנות לומדות שיש להן מלא אפשרויות פתוחות בפניהן.

 

ועכשיו למחקר השני, של סטאנפורד.

המחקר הזה גן בדק השפעות על הילדים של אימהות עובדות לעומת אימהות בבית (ללא קשר אם הן עובדות מהבית או שהבית זו העבודה שלהן). המחקר מצא, תתפלאו, שהילדים של אימהות עובדות מחוץ לבית מתקשים ליצור קשרים חברתיים או זוגיים ארוכי טווח. והסיבה? "עזיבת" האימא את הילדים עוד בגיל הפעוטון או המשפחתון. "ההשפעה על הילדים ניכרת בגיל מבוגר", כתבו במחקר.

ילדים להורים עובדים כנראה יחפשו קשרים קצרי טווח דרך אפליקציות כמו טינדר ואתרי הכרויות אחרים, כתבו במסקנות המחקר.

 

ומה עם הילדים של אימהות שנשארו בבית?

להם יש בעיות אחרות על פי המחקר של סטאנפורד. על פי המחקר, ילדים של אימהות שנשארו בבית "פגועים נפשית". הימצאות האימא בחייהם בבית מונעת מהם להיות עצמאיים והם יהפכו להיות תלותיים הרבה יותר מילדים של אימהות עובדות. הם חיים במצב של אימא מטפלת כל הזמן.

גברים כאלו (ועכשיו תחזיקו חזק) יהפכו להיות גברים מבוגרים שיצפו מהנשים לשרת אותם בכל דבר. "חמישה גברים מהניסוי," כתבו במחקר, "לא ידעו שלנשים מותר להחזיק חשבון בנק עד לאחרונה." מדובר במסקנה מרחיקת לכת (אזעקת ציניות #3).

ולא רק זה, גברים שגדלו בצל אימהות שנשארו בבית גדלו להיות מפוחדים, מחפשים קשר אימהי עם בת זוג ואף יפחדו מהחושך.

 

האמת כמובן, אי שם באמצע, אבל לחיות על פי מסקנות אחד המחקרים האלו בלבד יפגע לא רק בילדים שלכם אלא גם בהורים. אתם צריכים להחליט בעצמכם איפה אתם שמים את עצמכם, וכמו בכל דבר אחר בהורות – הכול תלוי באיזה סוג אנשים אתם ובקשר שלכם עם הילדים.

 

בברכת 'שטויות שמוצאים במחקרים',

שתהיה לכם המשך הורות נפלאה

 

למחקר של הארוורד

למחקר של סטאנפורד