מסתבר שהמוטו: "הגעת למקום חדש? רוץ לטעום את הבירות המקומיות", מנחה לא מעט חובבי בירה וגם סתם שתיינים. עמית שחם עם חמש בירות מקומיות שתמצאו רק בעיר ניו יורק...

אחת האמירות הרומנטיות ומעוררות התקווה שקשורות חזק לעיר ניו יורק היא שכשאתה מגיע אליה אתה יכול להיות כל מי שאתה רוצה. אם להמשיך את אותה אמירה - אז בעיר ניו יורק אתה גם יכול לשתות כל מה שאתה רוצה. בירת העולם החופשי מציעה אלפי מקומות בילוי שונים, ביניהם מועדונים, פאבים וברים שבהם אפשר למצוא כמעט כל משקה אלכוהולי שנמזג.

לשתות את ניו יורק - מבשלות בירה מקומיות שיוצרות סביבן קהילות ומוזגות לכוס גאוות יחידה  (צלם: Dlritter. freeimages.com)
לשתות את ניו יורק - מבשלות בירה מקומיות שיוצרות סביבן קהילות ומוזגות לכוס גאוות יחידה  (צלם: Dlritter. freeimages.com)
מבשלות בירה מקומיות שיוצרות סביבן קהילות ומוזגות לכוס גאוות יחידה  (צלם: Dlritter. freeimages.com)

ישנם לא מעט קוקטיילים שנולדו בניו יורק, וכעיר מהגרים אפשר למצוא בה משקאות אלכוהוליים רבים ש"יובאו" מרחבי העולם, וההיצע הוא עצום. אבל ניו יורק גם מייצרת לא מעט משקאות אלכוהוליים, לרבות בירות. אז נכון שאין מותג בירה ניו יורקי שהפך לשוס עולמי, אבל בתפוח הגדול יש לא מעט מבשלות בירה מקומיות שיוצרות סביבן קהילות ויחד עם הלאגר או הסטאוט נמזגת לכוס גם קצת גאווה מקומית. מעין תחושה שנכון שכיאה לעיר הנחשבת לטבור העולם ניתן למצוא בה אין ספור סוגי בירה בפאבים ובמועדונים, אבל הבירה הזאת היא שלנו - ניו יורקית. אז אם אתם בחופשה או בנסיעת עסקים ואתם רוצים לטעום את ניו יורק, הנה חמש מבשלות מקומיות שמייצרות בירה שתוכלו למצוא רק מזרחית לנהר ההדסון.

Sixpoint

מיקום המבשלה: רחוב ואן דייק 40, ברוקלין. המוטו של המבשלה: "הכל מתחיל בידע מדעי אליו מוסיפים מנה של יצירתיות בלתי מרוסנת". הסיפור שמאחורי המבשלה: שיין וולש, ג'ינג'י בהיר שבירה היא אחת מאהבותיו הגדולות, חיפש מקום שבו יוכל להגשים את חלומו והפך את המוסך שלו בשכונת רד הוק למבשלת בוטיק שמנסה לתקוע ביס משלה בתפוח הגדול ולאט לאט נוחלת הצלחה בתחום. בשנת 2004 הפך החלום למציאות ומאז Sixpoint מנסה לייצר לא מעט בירות עונתיות וסוגים שונים של בירות ללא פילטר, כהות ובהירות, כחלק מחיבתם של העובדים לניסויים וטעיות בתחום, מה שמסביר את המוטו שלהם. הישראלים אולי יאהבו את סיפור הלוגו של הבירה, ששאב השראה מסמל המגן דוד, אך עם פרשנות מעט שונה. וולש שראה בחמש הצלעות של צורת הכוכב סמל לארבעת יסודות העולם - מים, אדמה, רוח, אש - ואליהם הוסיף את ממד החמישי המסמל את העבודה הטובה, התאהב בצורת המגן דוד והחליט בסופו של דבר להוסיף לכוכב שלו צלע נוספת. כך הפך הסימבול העתיק בעל ששת הקודקודים, שלחדי העין שביניכם יזכיר את הלוגו של גולדסטאר, לסמל ברוקלינאי מובהק.

המלצת הבית: Jammer - בירה קלה עם 4% אלכוהול בלבד, צהבהבה ובעלת ארומה פירותית; Tesla - בירה הנקראת על שמו של הפיזיקאי ומהנדס החשמל ניקולה טסלה.  מטרתה של בירת הפילזנר הזאת היא להקפיץ קצת את מצב הרוח עם 7.1% אלכוהול וטעם מעט מריר; HI-RES - בירה בעלת 10.5% אלכוהול המתאפיינת צבע חום-זהוב, ריח הדרים, וטעם מריר.

Rockaway Brewing Co

מיקום המבשלה: רחוב Beach 415, פינת רחוב 72, קווינס. המוטו של המבשלה: "מקווים שתיהנו לשתות את הבירה שלנו כמו שאנחנו נהנינו להכין אותה עבורכם". הסיפור שמאחורי המבשלה: המבשלה הזאת החלה את דרכה בלונג איילנד עד שהמייסדים, איתן לונג ומרקוס ברנט - שני אנשי ים שחיים את תרבות הרגאיי - החליטו לקרב אותה לעיר הגדולה. בתחילת הדרך הם מילאו חביות בחצר האחורית בשיטת "עשה זאת בעצמך", כדי שיהיה להם מה לשתות לפני הבילוי בים, במהלך הבילוי בים ואחרי הבילוי בים. אחרי טיול בחוף המערבי, שם ראו כמה מבשלות מקומיות מצליחות, הם החליטו לקום מהחוף של לונג איילנד, ולהקים מבשלה נוספת ממש בקצה הדרומי של קווינס, בשכונת ארווראן שליד חופי האוקיאנוס האטלנטי. לבקבוקים של Rockaway Brewing Co יש עיצוב מיוחד המזכיר בקבוקי שתייה של פיראטים בסרטי הוליווד עם איקס גדול במרכז התווית. הבירה היחידה שלהם שאינה נמזגת רק מהברז אלא מגיעה גם בבקבוק או בפחית היא ה-Rockaway Extra Special Bitter, ותפוצתה רחבה יותר. שאר הבירות נמזגות מחביות בפאבים של ניו יורק בלבד.

המלצת הבית: Rockaway ESB - בירת הדגל של המבשלה, בעלת 6.4 אחוזי אלכוהול בניחוח פירותי, צבע כתום וטעם מתקתק שמשלב גם מרירות קלה ונעימה; Black Gold - בירה בסגנון סטאוט אירי בעלת 5.6% אלכוהול בטעמי אספרסו ושוקולד שנותנים לה רבדים נוספים; 1875 Pale Ale - בירת אייל קלאסית בעלת 6% אלכוהול וניחוחות הדרים.

KelSo Beer

מיקום המבשלה: שדרות וואברלי 529, ברוקלין. המוטו של המבשלה: "Beer Helps". הסיפור שמאחורי המבשלה: קיילי טיילר עבר מסיאטל לברוקלין באמצע שנות האלפיים ויחד עם אשתו סוניה ייסד בשנת 2006 את המבשלה הזאת בברוקלין. שמה של KelSo Beer "הולחם משמותיהם של קלי וסוניה, אשר עבדו יחד במבשלה בסיאטל והיה להם ברור שהם ינהלו עסק יחד עוד לפני שהחליטו להתחתן. השניים בסך-הכל רצו ליצור בירה בטעם רענן וקל עבור תושבי ברוקלין, או כפי שאומר קלי טיילר: "כשיש תשוקה לגבי דבר מסוים ותשוקה היא הדדית, זה הופך את הכל לקל יותר".

המלצת הבית: Pale Ale - בירה המתאפיינת בטעם מאלטי רך ובניחוח הדרים; India Pale Ale - בירה בעלת 6% אלכוהול בטעם פירותי ומאלטי; Imperial IPA - בירה בעלת 10% אלכוהול, שצבעה צהוב-כתום מעט עכור; Nut Brown Lager - בירה בעלת טעם אגוזי ומאלטי בצבע ענבר כהה.

Bronx Brewery

מיקום המבשלה: רחוב 136, ברונקס. המוטו של המבשלה: "Do one thing. Do it right". הסיפור שמאחורי המבשלה: בשנות ה-60 נכחדה המבשלה האחרונה בברונקס ועד לשנת 2014 נאלץ הרובע הקשוח בצפון-העיר לשתות אחרי המשחקים של ניו יורק יאנקיז בירה מכל העולם, רק לא מתוצרת בית. חבורה של צעירים מקומיים קוששה קצת כסף מבני המשפחה, חברים ובנקים והקימה את המבשלה ברחוב 136 בברונקס. מאז 2011 הם עבדו קשה וניסו לא מעט תערובות, עד שלבסוף ב-2014 פתחו את שערי Bronx Brewery והכריזו: "הבירה חזרה לברונקס".

המלצת הבית: Rye Ale - בירה בעלת 6.3% אלכוהול, צבע צהוב-כתום וטעם כשותי דומיננטי; American Pale Ale - בירה בסגנון בלגי בעלת 6.7% אלכוהול וטעם מתקתק ועשיר, מעט פירותי ומעט מעושן; Bronx Banner Ale - בירה בסגנון פילזנר בעלת 4.8% אלכוהול, צלולה ובעלת טעם רך וקל.

Flagship Brewing

מיקום המבשלה: Minthorne St' 40, סטטן איילנד. המוטו של המבשלה: "בירה יוצרת קהילה", הסיפור שמאחורי המבשלה: לא נקפח את הרובע הכי נשכח של ניו יורק, כי גם לסטטן איילנד יש מבשלה. ג'יי סייקס ומתיו מק'גינלי נולדו וגדלו בסטטן איילנד וכבר מילדות שמעו על מבשלות האי ועל תרומתן לקהילה ולשוק העבודה. באיזשהו שלב מיצו השניים את הקטע של הנוסטלגיה והחליטו לחזק את המעמד של סטטן איילנד במפת האלכוהול העירונית עם מבשלה משלהם. שני החברים הקימו את המבשלה שלהם במרכז האי, כשמבחינתם הבירה היא רק המשקה שסביבו נוצרת קהילה, בין אם מדובר באירועים תרבותיים שמתקיימים במבשלה, ובין אם באופן שבו המשקה מעלה את אחוז הלוקאל-פטריוטיות בדם. הבירות של Flagship Brewing הן בירות אמריקאיות עם קריצה אירופאית, מה שהופך אותן למעניינות ומעט מיוחדות בנוף המקומי.

המלצת הבית: American Wit - בירה חיטה אמריקאית זהובה וקלה בעלת 5.75% אלכוהול, שנוסף לה טעם מתקתק והיא מזכירה את הוגארדן - בירה שבעלי הבית מחשיבים ככזאת שעושה כבוד לבירות הבלגיות; Dark Mild - בירה כהה בעלת 4.5% אלכוהול בטעם קלוי וקרמלי שמזכירה את הבירות הבריטיות; Metropolitan Lager - בירת לאגר קלאסית צלולה בצבע חום-צהוב בעלת 5.6% אלכוהול  וטעמים עדינים, כאלה שהופכים אותה לפילזנרית הייצוגית של המבשלה.