החורף הוא המאני טיים של הבירות הכבדות ורוויות האלכוהול, אבל לא כל בירה חזקה באלכוהול יכולה לזכור בתואר בירת חורף...

החורף האמיתי – לפחות בקנה מידה מקומיים - כבר כאן, וזוהי גם שעתן הטובה של הבירות הכבדות ורוויות האלכוהול. האלכוהול מחמם את הגוף ואת הנשמה והמתיקות יושבת חזק על הלשון. אולם, לא כל בירה חזקה באלכוהול מקבלת את הכבוד להיחשב כבירת חורף. אמנם ישנן בירות רבות בעלות אחוזי אלכוהול גבוהים, אך הן חסרות את הכבדות האופיינית.

על-מנת להגיע לטעמים ה"חומים" משתמשים בסוגי לתת קלויים יותר המעניקים לבירות את צבען הכהה... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
על-מנת להגיע לטעמים ה"חומים" משתמשים בסוגי לתת קלויים יותר המעניקים לבירות את צבען הכהה... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
הצבעים והטעמים ה"חומים" מגיעים משימוש בסוגי לתת קלויים יותר... (צילומים: יח"צ, freeimages.com) מרבית בירות החורף הן בעלות טעמים המכונים "טעמים חומים" – שזיפים, צימוקים, שוקולד וכדומה. על-מנת להגיע לטעמים אלו, עושים שימוש בסוגי לתת קלויים יותר, ואלה מעניקים לבירות את צבען הכהה. בסגנונות בירות החורף הבלגיות נהוג להוסיף תבלינים כגון קינמון, ציפורן ואפילו טימין. אז לקראת החורף, שסוף-סוף הגיע גם אלינו, קבלו מספר מותגי בירות חורף שניתן להשיג כיום בארץ. בניגוד לעבר, ניתן למצוא את רוב בירות החורף על המדפים לאורך כל השנה כולה.   בירות בסגנון הדופלבוק הדופלבוק, היא וריאציה של סגנון ה-Bock הגרמני עם אחוזי אלכוהול גבוהים יותר (מעל 7 אחוז). חוזק אלכוהולי זה מושג על-ידי שימוש גדול יותר בלתת, ואכן הארומה של הדופלבוק מזכירה מאוד לחם כהה. הטעם מאלטי חזק עם עקבות לתת קלוי, שזיפים ופירות כהים אחרים. הדופלבוק היא בירה המתאימה מאוד לימי החורף הקרים. הגרסה המסחרית הראשונה של הדופלבוק בושלה על-ידי מבשלת פאולנר במינכן ונקראת Salvator – המושיע. ומושיע על שום מה? משום שהמסדרים הקתולים, שרבים מהם שכנו באזור מינכן, היו מצווים בתקופות צום ארוכות בהן מותר היה לשתות נוזלים בלבד. על-מנת להשיב את נפשם לקחו את סגנון ה'בוק' העשיר והכפילו במתכון את כמות הלתת על-מנת להעשיר אותו עוד יותר, מה שיצר בירה מזינה מאוד. הבירה החדשה נשענה על סגנון הבוק, אך מכיוון שהייתה חזקה ועשירה ממנו נקראה דופלבוק – פעמיים בוק. מבשלת פאולנר במינכן, שהיתה הראשונה לייצר סגנון זה בצורה מסחרית, קראה למותג שלה "המושיע" – זו שהושיעה את הנזירים בזמן הצום. Bock בגרמנית הוא תיש ועל כן תוכלו למצוא על רבים מבקבוקי הבירה בסגנון הדופלבוק ציור של תיש, לרוב לבוש בבגדים מהודרים. סימן היכר נוסף של מותגי הבירה בסגנון הדופלבוק הוא הסיומת ator בשמות המסחריים: Celebrator ,Maximator ,Bajuvator ,Salvator וכדומה. מקורה של סיומת זו הוא בדופלבוק המסחרי הראשון ה-Salvator.  
פאולנר סלבטור - בקבוק
פאולנר סלבטור - בקבוק
פאולנר סלבטור
בירה בסגנון הדופלבוק, אחוז האלכוהול הגבוה (7.9%) לא משתלט וצורח, אך עדיין מורגש. היא קלה יחסית לסגנון - דבר שהופך אותה לידידותית, והסיומת מתקתקה ומאוד נעימה בפה. הבירה לא מתאימה לקיץ הישראלי אלא לימים קרירים יותר. יבוא ושיווק: טמפו.    

בירה ריגלה אטור 20 - בקבוק
בירה ריגלה אטור 20 - בקבוק
ריגלה אטור 20

ה-Ator 20, וכפי שניתן להבין משמה, היא בירה בסגנון הדופלבוק. לבירה 7.5% אלכוהול, צבע חום כהה, ניחוחות קרמל ולתת קלוי עם טעמי פירות יבשים ושוקולד. יבוא ושיווק: פרוטרי.

 

בירה סמיקלאוס - בקבוק
בירה סמיקלאוס - בקבוק
סמיקלאוס הסמיקלאוס היא בירת אקסטרים היושבת על סגנון הדופלבוק. הבירה מבושלת באוסטריה פעם בשנה, סמוך לחג המולד, ומכאן גם שמה. לבירה ריחות "חומים" מאוד אינטנסיביים, ואחוז האלכוהול הגבוה מאוד שבה (14%) מורגש מדי. ברקע ניתן להרגיש בטעמים קלויים ואף בטעמים המזכירים ליקרים. זוהי בירה קשה מאוד לשתייה ובשום אופן לא ניתן לשתות ממנה כמויות גדולות. היא תתאים הרבה יותר לשתייה בחדר הספרייה מול האח כאשר בחלון נשקפים הרי האלפים המושלגים, מאשר לשתייה בתל-אביב המיוזעת. יבוא ושיווק: נורמן פרימיום.  

בירה ווינשטפן קורביניאן - בקבוק
בירה ווינשטפן קורביניאן - בקבוק
ווינשטפן קורביניאן

את בירה Weihenstephan (מבטאים עם "V" בהתחלה ו- "ש" באמצע) אני מניח שהרבה מאוד אנשים בארץ מכירים. תגידו בירת חיטה וישר תקבלו תשובה: "אהה, ווינשטפן...". אבל ווינשטפן זו לא רק בירת חיטה. אחת מהבירות שמבשלים במבשלה היא KORBINIAN, בירת שעורה בסגנון ה-DOPPELBOCK, הקרויה על שם האב המייסד של המנזר. זוהי בירה כהה ומלאת גוף בעלת 7.4% אלכוהול וטעמי שזיפים, תאנים וצימוקים. לבירה טעמי לתת קלוי חזקים, אך לא שרופים, וראש הקצף הוא בצבע קרם, יציב ויפה. את הבירה ניתן להשיג בארץ רק בחבית. יבוא ושיווק: החברה המרכזית

 

בירה אוריגה דופלשטיקה - בקבוק
בירה אוריגה דופלשטיקה - בקבוק

אוריגה דופלשטיקה

מבשלת אוריגה הינה מבשלה מאוד ידועה בעיר דיסלדורף. סגנון הבירה האופייני לעיר דיסלדורף הוא ה-ALT. מבשלת אוריגה ידועה בבירת ה-Sticke שלה. זוהי בירת ALT חזקה יותר - מעין מקבילה ל-Bock הבווארי. וה-DoppelSticke, אותה מייצרת המבשלה, היא מעין מקבילה לסגנון הדופלבוק הבווארי. ה-DoppelSticke עם 8.5% האלכוהול שלה היא בירה כהה ומאוד עשירה, ואפשר למצוא בה טעמי קרמל, צימוקים, שזיפים, שוקולד ואפילו רום. ייבוא ושיווק: פרוטרי.

 

בירה ריגלה אוגוסטוס 8 - בקבוק
בירה ריגלה אוגוסטוס 8 - בקבוק
ריגלה אוגוסטוס 8

האוגוסטוס של ריגלה היא בירת חיטה בסגנון דופלבוק - מה שנקרא בשפת המקור Doppelweizenbock. לבירה צבע ענברי, 8 אחוזי אלכוהול, טעמי בננה המגיעים מהשמרים, וטעמי לתת מתקתקים כתוצאה מכמות הלתת הגדולה בה משתמשים במתכון. יבוא ושיווק: פרוטרי.

      בירות קריסמס בלגיות סגנון בירה עונתי המבושל פעם בשנה לצריכה בתקופת חג המולד. לרוב, בירות אלה כהות ומתובלות בתבלינים ועשבי תיבול שונים, והן בעלות אחוזי אלכוהול מאוד גבוהים.  

בירה סן ברנרדוס כריסמס אייל - בקבוק
בירה סן ברנרדוס כריסמס אייל - בקבוק
סנט ברנרדוס כריסמס אייל

הסנט ברנרדוס כריסמס אייל היא בירת חג המולד קלאסית עטורת פרסים. הצבע כהה, אחוז האלכוהול גבוה (10%), הממלאת את הפה בחמימות ומתיקות אלכוהולית, ובטעמי ליקוריץ, אפרסקים בשלים ומולסות. יבוא ושיווק: נורמן פרימיום.

 

בירה נייס שוף - בקבוק
בירה נייס שוף - בקבוק
N’ice Chouffe

מבשלת שופ השובבה, עם לוגו הגמד, מייצרת פעם אחת בשנה בירת חורף מיוחדת לחג המולד. הבירה חזקה באלכוהול (10%) עם מרירות כשותית נמוכה והטעם פירותי מאוד ומתפתח. כמו בירות חורף אחרות, בבישול הבירה נעשה שימוש בתבלינים שונים, ביניהם: קליפות תפוז קירסאו וטימין. יבוא ושיווק: ש.ב.ש.

      בירות חורף אחרות מבשלות בירה רבות מייצרות מהדורות מיוחדות לחורף, גם אם הן אינן סגנונות חורף טיפוסיות. הבירות מכילות חומרי גלם מיוחדים שמעניקים להן את אותם טעמים חמים ומחממים, כגון וויסקי או תבלינים מיוחדים.  

שפירא Jeck’s Winter Ale - בקבוק
שפירא Jeck’s Winter Ale - בקבוק
שפירא Jeck’s Winter Ale

פעם בשנה, לקראת החורף, מייצרת מבשלת שפירא הישראלית בירה מיוחדת. לבירה 8.2% אלכוהול וטעמי לתת קרמליים מתקתקים. הטוויסט החורפי ניתן לבירה באמצעות הוספת שבבי עץ אלון שהושרו בוויסקי ג'ק דניאל'ס. אם תתרכזו חזק תוכלו להבחין במעט עץ ואולי אפילו מעושנות מסוימת. ייצור ושיווק: בירה שפירא.

 

בירה גולדן דראק - בקבוק
בירה גולדן דראק - בקבוק
גולדן דראק Brewmasters Edition

הגולדן דראק Brewmasters Edition היא בירה בלגית חזקה בעלת 10.5% אלכוהול. לבירה צבע ענברי עמוק, וטעמים בלגיים מתקתקים. את הגולדן דראק מישנים בחביות עץ ששימשו ליישון וויסקי, כאשר טעמי הוויסקי המתקתקים עוברים לבירה ומעשירים את טעמה. בירה חורפית מחממת. יבוא ושיווק: פרוטרי.