מירה איתן על המשקה שהתחיל את דרכו כהסוואה ליין מקולקל והפך לאחד האפריטיפים הפופולריים ביותר בעולם. ויש גם קוקטייל...

ורמוט הוא אחד האפריטיפים הידועים והמוכרים ביותר בעולם. מדובר ביין לבן מחוזק ומתובל, שלרוב מכיל 15%-22% אלכוהול. המדינה הראשונה שייצרה ורמוט היא איטליה, ועד היום היא מחזיקה בפלח הגדול ביותר בשוק. השם ורמוט שאוב מהמילה לענה (wormwood) שהעניקה למשקה בעבר את הטעם העיקרי שלו. מכיוון שבימים עברו הועבר היין מיבשת ליבשת במסעות ארוכים ובתנאי אחסון שלא תמיד היו ראויים, לעתים הוא היה מגיע פגום ליעדו הסופי. פה נכנסה הלענה לתפקידה העיקרי: להסוות טעמים רעים ביין המקולקל. אגב, בגרמנית המודרנית המילה Wermut משמעה גם לענה וגם ורמוט.

אנטוניו בנדטו קרפאנו העלה את הוורמוט מדרגה על-ידי שילוב של לפחות 30 סוגי עשבים ותבלינים (צילומים: יח"צ)
אנטוניו בנדטו קרפאנו העלה את הוורמוט מדרגה על-ידי שילוב של לפחות 30 סוגי עשבים ותבלינים (צילומים: יח"צ)
קרפאנו העלה את הוורמוט מדרגה על-ידי שילוב של לפחות 30 סוגי עשבים ותבלינים... (צילומים: מיכל רביבו, יח"צ) את המצאת הוורמוט המודרני המוכר לנו כיום, נהוג לייחס למזקק האיטלקי אנטוניו בנדטו קרפאנו, שבעצם המציא לנו את משקה האפריטיף האולטימטיבי. הסיפור של אנטוניו בנדטו קרפאנו החל בטורינו בשנת 1786. קרפאנו, שנחשב לראשוני רוקחי היינות המתובלים באיטליה, המציא כבר בזמן לימודיו פורמולה שהיתה אמורה להעלות את הוורמוט הידוע מדרגה על-ידי שילוב של לפחות 30 סוגי עשבים ותבלינים שונים עם יין. לדעתו של קרפאנו המוצר האלכוהולי החדש, שהיה מתקתק, התאים לנשים יותר מאשר היינות האדומים המקומיים. הוורמוט שלו הוכיח עצמו במהירות והפך להיות פופולרי עד כדי כך שקרפאנו נאלץ להשאיר את החנות שלו פתוחה 24 שעות ביממה. חנות היין של קרפאנו היתה ממוקמת מול הארמון המלכותי, ובהיותו כל-כך בטוח במוצר החדש שלו, הוא שלח אותו למלך ויטוריו אמדאו השלישי. המלך אהב מאוד את הוורמוט החדש של קרפאנו ואימץ אותו כשמשקה הבית של בית המלוכה. כיום מיוצר ומופץ מותג קרפאנו על-ידי מזקקת פראטלי ברנקה שבמילאנו. בין המוצרים של המזקקה: פרנט ברנקה, ברנקה מנטה, פונט א-מס, אנטיקה פורמולה קרפאנו, וסדרת הוורמוט קרפאנו הכוללת את קרפאנו קלאסיקו, קרפאנו ביאנקו, וקרפאנו יבש. לארץ מגיעה כיום הסדרה המודרנית הכוללת שלושה וורמוטים:  
קרפאנו קלאסיקו - בקבוק
קרפאנו קלאסיקו - בקבוק
קרפאנו קלאסיקו
קרפאנו קלאסיקו הוא הגרסה האדומה של 'אב הוורמוטים', אנטיקה פורמולה, שאותה השיק אנטוניו קרפאנו לראשונה בסוף המאה ה-18. הצבע הכהה מגיע מהסוכר החום הטבעי השרוף. גרסה קצת פחות מרירה מהורתה, מורכבת ועשירה בטעמים, מתובלת עם רמזים להדרים. 16% אלכוהול. מומלץ להגיש מקורר, עם קרח או כמרכיב בקוקטייל.      
קרפאנו ביאנקו - בקבוק
קרפאנו ביאנקו - בקבוק
קרפאנו ביאנקו
קרפאנו ביאנקו הוא הגרסה הלבנה האלגנטית והעשירה של הוורמוט. הצבע צהבהב בהיר. ורמוט רך ופרחוני עם ניחוחות יין, הדרים, פולי קפה טריים, שקדים ופירות אקזוטיים היוצרים איזון יפה בין מרירות למתיקות. הקרפאנו ביאנקו מיוצר מיינות לבנים כמו שרדונה וטרביאנו, בתוספת תבלינים כמו, ג'ינג'ר, קמומיל, ציפורן, לענה ועוד. 14.9% אלכוהול. מומלץ להגיש בכוס נמוכה עם שלוש קוביות קרח.      
קרפאנו יבש - בקבוק
קרפאנו יבש - בקבוק
קרפאנו יבש, הגרסה היבשה של הוורמוט עם אחוז הסוכר הנמוך ביותר. צבע בהיר וצלול, גוף מלא, עגול ומאוזן עם בשומת עשירה, רמזים לפרי ועשבי תיבול, כוסברה, לימון ושמנים אתריים. סיומת מאוד בולטת של לימון ותפוח ירוק. 18% אלכוהול. מומלץ להגיש מקורר, עם קרח או כמרכיב בקוקטייל - מצוין לקוקטייל מרטיני.       אי-אפשר לדבר על קרפאנו מבלי להזכיר שני מוצרים מיוחדים המוכרים לנו גם בארץ מזה כמה שנים, פונט א-מס ואנטיקה פורמולה קרפאנו.    
פונט א-מס - בקבוק
פונט א-מס - בקבוק
פונט א-מס
ברשות החברה, שהוקמה בשנת 1786 בטורינו, היה בין היתר בר בעיר. באותה תקופה נהגו לערבב בברים משקאות מרירים עם ורמוט. באחד הערבים הזמין ברוקר מקומי מהברמן משקה, אבל במקום לציין את מבוקשו, דהיינו, מנה אחת של ורמוט עם חצי מנה מרירים, אמר הלה למוזג בלשון שפת הבורסה: פונט א-מס (נקודה וחצי). המשקה היה מוצלח מאוד והפך לפופולרי בבר ואף קיבל לאחר מכן מותג מבוקבק משלו שזכה לשם פונט א-מס. פונט א-מס נחשב עד היום לאחד הוורמוטים האדומים הפופולריים ביותר בעולם. המשקה מורכב מתערובת של יינות לבנים וקרוב ל-50 סוגים בוטניים שונים, ביניהם לענה, קליפות הדרים, אורגנו, ציפורן ומוסקט. כל זה עובר יישון של כחצי שנה בחביות עץ, ומעניק לנו אפריטיף עם טעם מר מתוק, מעין מרמלדה טעימה. 16% אלכוהול. מומלץ להגיש קר בכוס גבוהה עם קרח, עם סודה או עם מיצי פירות וטוניק.      
אנטיקה פורמולה - בקבוק
אנטיקה פורמולה - בקבוק
אנטיקה פורמולה
משקה בעל הפורמולה הסודית, אותו רקח בנדטו קרפאנו לראשונה, הוורמוט הראשון. הנוסחה נשמרת עד היום בקנאות עם אותו סוג בקבוק כהה ייחודי בעל התווית העשירה והפקק האטום עם החותמת האדומה. מעורבים פה בייצור 30 סוגי תבלינים ועשבי תיבול, שזוקקו והתווספו ליין לבן. זהו אפריטיף עשיר ומורכב המתאפיין ברמזים של וניל, צימוקים תמרים מיובשים, כוכבי אניס, קליפות הדרים, משמש ועוד. 16.5% אלכוהול. מומלץ להגיש בכוס נמוכה או גבוהה עם קרח ולהוסיף פיסת תפוז או לימון.          
קוקטייל רוב רוי של מירה איתן. צילום מיכל רביבו
קוקטייל רוב רוי של מירה איתן. צילום מיכל רביבו
קוקטייל Rob Roy
ורמוט קרפאנו לסוגיו יתאים היטב לכל קוקטיילי המרטיני למיניהם. אחד הקוקטיילים שהקלאסיקו האדום יתאים לו ביותר הוא קוקטייל 'רוב רוי'. הקוקטייל נקרא על שמו של רוברט רוי מק'גרגור (1671-1734), גיבור עממי סקוטי המכונה גם רובין הוד הסקוטי, שהקדיש את חייו להגנה על דרך חייהם של אנשי ההיילנד. רוב רוי השתייך למלוכנים ונלחם להגן על שלטונו של מלך סקוטלנד, ג'יימס מבית סטיוארט, מפני מלך אנגליה, וויליאם מבית אורנג'. מק'גרגור התפרסם גם בהיותו מבריח וויסקי מיומן. הקוקטייל נרקח ונקרא על שמו כ-150 שנה מאוחר יותר, בתקופה שבה היה נהוג לקרוא לקוקטיילים על שם מחזות זמר או שחקנים ידועים. באותה תקופה נכתבה אופרטה על אותו רוב רוי, וממנה נלקח השם. רוב רוי מק'גרגור נקרא גם 'מק'גרגור האדום' בשל שערו האדמוני, עובדה שמשתקפת היטב גם בצבעו של המשקה.   מה צריכים 50 מ"ל וויסקי 25 מ"ל ורמוט אדום זילוף אנגוסטורה ביטרס קרח דובדבן וסליל קליפת תפוז לקישוט   מה עושים ממלאים את הכוס בקרח. מערבבים את כל המרכיבים בעדינות בכפית בתוך שייקר עם קרח. מוציאים את הקרח מהכוס ומסננים לתוכה את הקוקטייל. מקשטים בדובדבן ובסליל קליפת התפוז.   * הקוקטייל מתוך הספר 'שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים' מאת מירה איתן, הוצאת LunchBox. להשיג בחנויות הספרים ובאתר mira-eitan.co.il