מה יש בו בזהב האדום שמסעיר את העולם? יוסי בוזנח מנסה לפענח את סוד הקסם של קמפרי ועל הדרך גם את סוד המשיכה של נשים באדום

הו, קמפרי קמפרי. כמה אנשים העומדים בראש חברות אלכוהול היו מוכנים לחתוך יד כדי להיות אלו שהמציאו את הקמפרי - משקה האפריטיף ביטר המפורסם בעולם, חיית האלכוהול שאין לה תחליף. השם קמפרי מתנגן באדום שני בוהק. קשה לי להאמין שיש עוד משקה שרק אמירת שמו ממלאת את הפה ריר משתוקק מזכר טעמו. הביטר האיטלקי מושלם על כל גווניו - משילוב עם מיץ אשכוליות למתחילים ועד מזיגה נקייה לחובבים המושבעים - והפך למילה נרדפת לזמן פנאי איכותי. את קמפרי המציא, שיכלל ופיתח גאספרה קמפרי, יליד פיימונטה שעזב את ביתו לטורינו בגיל 14 והתמחה ברקיחת משקאות מרירים בריאותיים מעוררי תיאבון. כבר ב-1840 החל קמפרי למכור את ליקר העשבים המסתורי שלו בכל רחבי איטליה. המסתורין נותר עד עצם היום הזהחלק בלתי נפרד מקסמו של המשקה. יש האומרים שהמתכון הסודי מכיל שישים מרכיבים, אחרים מדברים על מאה, ואת צבעו האדום הבוהק היה חייב המשקה במשך שנים לקרמין, צבע אדום שני שהופק מכנימת הקוצ'ינל (עם הכשרת המשקה התעוררה בעיה והצבע הוסר מן המרשם. ב-2005 הוחלט על הפסקת השימוש בו בכל מוצרי קמפרי).

קמפרי תשוקה אדומה
קמפרי תשוקה אדומה
קמפרי ידידנו לא עצר לרגע ובשנת 1860 הקים את חברת קמפרי ביטר. לא רע בהתחשב בעובדה שמדובר בעיצומה של מלחמת העצמאות האיטלקית שהובילה שנה לאחר מכן לאיחוד איטליה. לאחר האיחוד העביר האיש היצירתי והחדשני הזה את משכן החברה למילנו והמשקה הפך במהרה לאחד מסמלי העיר. ב-1867 פתח גאספרה בגלריה ויטוריו עמנואלה את קפה קמפרי, ב-1915 פתח בנו דוידה את הבר קמפרינו ובימים אלה עובדים על גירסת 2015 של הבר לרגל חגיגות המאה להולדתו. בתאריך 07/01/1880 פרסמה החברה את עמוד הפרסום הראשון שלה אי פעם, בעיתון האיטלקי החשוב והנקרא ביותר הקוריירה דלה סרה. המהלך הזה הוביל והשפיע על כל מסעי הפרסום והכרזות שתוציא החברה בעתיד. ב-1890 אויירה כרזת הפרסום הראשונה על ידי מורה. ב-1900 ראה אור לוח השנה הראשון של קמפרי, שעוצב על ידי צ'זארה טאלונה, שהוא מוצר מובהק של הבל אפוק, תור הזהב התרבותי-כלכלי של אירופה שבא לקצו במלחמת העולם הראשונה. רעיון גאוני של פורטונאנו דפרו בשנת הביא לעולם ב-1930 את השילוב המושלם – קמפרי סודה. גם את הבקבוק הייחודי עיצב דפרו עצמו. תקופת היובש בארה"ב מצאה את קמפרי כשהם מנסים לייצא את המשקה כבעל סגולות רפאיות לעידוד הדיכאון והגברת התיאבון, בהצלחה חלקית בלבד. מלחמת העולם השניה גרמה להשבתה מוחלטת של המפעל החל משנת 1941. משנות החמישים חל זינוק כביר בתפוצה העולמית של קמפרי. כיום מיוצא הזהב האדום ליותר ממאתים מדינות. איטליה וארה"ב הן המדינות המובילות בצריכת הקמפרי, כאשר גרמניה וברזיל נושפות אויר אדמדם ומתקתק קרוב לעורפן. מערך המיתוג והיצירתיות של קמפרי לא שוקטים לעולם. בשנות החמישים החלה החברה לסבסד אירועי ספורט עילי, מאולימפיאדה ועד מירוצי פורמולה 1. בשנות השישים עולה קמפיין שינוי אותיות וצביעת חלקי מלים שמגיע לשיאו בהשקת קו הרכבת התחתית של מילנו בשנת 1964. כרזת הענק של הקמפיין מוצגת כיום במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. כחלק מהניסיון להגיע לקהל הטרנדי העולמי החלה קמפרי להופיע בצורה מסיבית בעולם הקולנוע, בין אם בפרסומות בכיכובם של המפרי בוגרט ודיוויד ניבן ובין אם בסרטי פרסום שבויימו על ידי פליני ופרנקו פקפי. האחרון צילם סרט פרסום עם קלי לה ברוק, האשה באדום" המפורסמת מכולן, והפרסומת הזו הולידה את קמפיין "תשוקה אדומה" של קמפרי. "RED PASSION" קראו לו החברים ממילנו, ומאז מובילות את לוחות השנה הנועזים והעוצמתיים יפהפיות מפורסמות עוטות אדום. לא תמיד מכסה האדום את כל הגוף. סלמה הייק, אולגה קורילנקו, קמיל מונטז הג'יימס בונדית מ"קוונטום של נחמה" הן רק חלק מהן. בשנת 2013 הרהיבה אודם פנלופה קרוז, ולשנת 2014 בחרו בקמפרי בגברת הדם האולטימטיבית - אומה תורמן הנושכת אותנו במבטה.
קמפרי - אומה תורמן עם בקבוק
קמפרי - אומה תורמן עם בקבוק