מתחתנים? מזל-טוב ושיהיה לכם בהצלחה עם הסטטיסטיקה. אבל סטטיסטיקה לא צריכה להדאיג אתכם כרגע כמו היכולת הכלכלית לשכר את האורחים שלכם בהמון אלכוהול. ויש גם פתרון...

אלכוהול זה דבר נפלא, יין משמח לבב אנוש, וודקה מלהיטה את האווירה ווויסקי מעיף את השכל לגבהים אחרים. אלא שכדי להעמיד בר אקטיבי, פאסיבי או שניהם ביחד שיגניב את האורחים שלכם אתם צריכים להוציא המון כסף. כמה המון? אנשים מספרים שרק ההוצאות על האלכוהול הגיעו לאלפי שקלים ויש לי חבר שנשבע בחייו שלהם זה עלה הרבה יותר.

אלכוהול של חתונה - הזוג הצעיר מוציא הון על אלכוהול ובסוף נתקע אתו... (צילומים: יח"צ, Alan Voorhees.freeimages.com) הזוג הצעיר מוציא הון על אלכוהול ובסוף נתקע אתו... (צילומים: יח"צ, Alan Voorhees.freeimages.com)

ואז מגיע לו בחור, סטודנט למדעי המחשב, חובב אלכוהול ואקטיביסט חברתי, שמאמין לדבריו בדברים משומשים. "אני לא חושב שצריך לקנות יותר מדי דברים, במיוחד לא זוגות צעירים ובכלל. יד שניה זה חיסכון נפלא בכל התחומים", הוא מספר לי. קוראים לו רוני סיני והוא הבחור שעומד מאחורי עמוד הפייסבוק המצליח "אלכוהול שנשאר מהחתונה".

אז מה נהיה, התחתנת ונתקעת עם סטוק?

"האמת היא שעוד לא התחתנתי, אבל יש לי הרבה חברים שכן התחתנו ואני מסתובב הרבה בחתונות, והתחלתי להבין שיש פה ממש אישיו שכדאי לתת לו תשומת-לב. זוגות צעירים מוציאים הון על אלכוהול ואחר-כך גם נתקעים עם שאריות שאין להם מה לעשות איתם, אז החלטתי למצוא עבורם פתרון".

איך בעצם הכל התחיל?

רוני סיני"בעבר התחלתי לבנות אתר בשם 'פיינד בוז דוט קום' שמיועד בדיוק לשם כך, אלא שבאמצע התהליך הפנו אותי לקבוצת פייסבוק בשם: 'נשאר לי מהחתונה'. שם ראיתי שיש מאות אנשים שמוכרים אלכוהול ושזה בדיוק הדבר שכולם נתקעים אתו, אז פתחתי קבוצה שמיועדת לכך, ותוך זמן קצר הגענו לאלף חברים ויש לנו מאות פוסטים. אנשים מחפשים היכן לחסוך, וזה משרת אותם מאד".

אז איך עושים את זה? מבקשים חברות בקבוצה, ואחרי האישור אפשר לפרסם מה שרוצים (ז"א בתחום האלכוהול בלבד). סיני מספר שאנשים מוכרים שם בקבוקים מלייבלים יוקרתיים, טקילה ושמפניה ויינות ייחודיים, וגם סתם בירות וארגזי משקאות שאין להם מה לעשות אתם.

"אנשים לא תמיד יודעים שהם יכולים לקנות מקמעונאים כמו 'פאנקו', למשל, ואז להחזיר עד תאריך מסוים את מה שנשאר. לפעמים הם שוכחים, ולפעמים הם מעדיפים לחסוך ולנסוע לאילת ולקנות בעצמם ממרכולים כל מיני דברים מגוונים מכיוון שאין להם כל-כך מושג עוד מה הם מחפשים. ואז נוצר מצב שזוג צעיר נתקע עם סטוק בבית שעומד לו כמו עצם בגרון, וחבל".

רוסקי סטנדרט פלטינוםג'ק דניאל'סוויסקי שיבאס ריגאל 12 שנהיש בקבוצה פיקוח על המחירים?

"תראי, אני מאמין גדול בערבות הדדית, ואם אראה מישהו שמפרסם במחיר עלות - הפוסט יורד מבחינתי. רוב האנשים, אגב, מוכרים פחות בודדים ויותר חבילות והרווח של שני הצדדים יכול להגיע למאות שקלים. הן של המוכר והן של הקונה.

המשקאות המבוקשים ביותר בגזרת הוודקה הם ואן גוך, גריי גוס ורוסקי סטנדרט, בגזרת הוויסקי המבוקשים הם ג'ק דניאל'ס, בלאק לייבל ושיבאס, ויש גם ביקוש למשקאות נוספים כמו ייגרמייסטר פידג'לינג ועוד. לגבי מחירים, אם לדוגמה בקבוק עולה נניח 150 ₪, בקבוצה זה יכול לעלות 110 ₪ ולפעמים אפילו פחות. מה שיפה בעיני בכל העניין הזה הוא שאנשים מלכתחילה לא מפרסמים בקבוצה במחירים גבוהים את מותגי האלכוהול שהם רוצים למכור. יש פה מודעות חברתית גבוהה וזה מקסים".

אז מה הצעד הבא?

"אני מנהל את הקבוצה ויש לי חבר בשם דניאל אלגרסי שעוזר לי בניהול שלה. הקבוצה לא תתרחב לדברים אחרים, זה לחלוטין אלכוהול. הרעיון זה לא להתמסחר ולשמור את המטרה באמת לדברים חברתיים".

מה הדבר הכי מוזר שהציעו למכירה?

"אלכוהול פתוח. ויש גם אנשים שיש להם כל מיני אוספים ובקבוקים בבית שלא קשורים לחתונה, והם מפרסמים אצלנו. הרעיון הוא שהעמוד פתוח לכל מי שיכול להועיל בסופו של דבר לזוגות הצעירים. וכל מה שתורם לקהילתיות ולשיתוף והוא מבורך בעיניי".