אם לשפוט לפי הפופולאריות הגואה של 'ברבר' בישראל, יש מצב שאצלנו באמת הכל דבש. ניר קיפניס בשיחה צפופה עם מנהל השיווק הבינלאומי של מבשלת 'לה פאברה' הבלגית...

לפני כמה ימים יצא לי לפגוש לארוחת בוקר נעימה את פטר דה לאוסניי, מנהל היצוא של מבשלת 'לה פאברה' הבלגית, שאצלנו מפורסמת יותר בזכות שתיים מהבירות אותן היא מייצרת: 'בלאנש דה בריסל' ובעיקר 'ברבר'. אם ציפיתי לפגוש "בירגיק", או איזה פרזנטור ממולח שרק מנסה למכור או לפאר את המותג שלו, הרי שציפתה לי הפתעה נעימה: לא רק שמדובר באיש חביב, אלא גם בכזה שפשוט מנהל אתך שיחה גלויה ומעניינת על עולם הבירה מהזווית של יצרן בלגי בינוני-בגודלו.

בירה ברבר - מדהים לשמוע שישראל נמצאת בין 10 השווקים הגדולים של בירה 'ברבר' בעולם... (צילומים: יח"צ, ניר קיפניס)
בירה ברבר - מדהים לשמוע שישראל נמצאת בין 10 השווקים הגדולים של בירה 'ברבר' בעולם... (צילומים: יח"צ, ניר קיפניס)
מדהים לשמוע שישראל נמצאת בין 10 השווקים הגדולים של בירה 'ברבר' בעולם...  (צילום: יח"צ, ניר קיפניס)

המבשלה שנוסדה בשנת 1876 בעיירה קונסט באזור ואלוניה, כלומר החלק הצרפתי של בלגיה, נמצאת עדיין בבעלות פרטית-משפחתית מיום היווסדה. כיום מנוהלת המבשלה על-ידי בן הדור החמישי למשפחת לה פאבר הבלגית, פיליפ. המבשלה שוכנת כמעט באותו מקום מאז הקמתה, וגם כאשר "נאלצו" להתרחב, התרחקו בקושי למרחק הליכה מהמבשלה הקודמת. מבשלת 'לה פאברה' נוסדה כדי לתת מענה לקיוסקים והפאבים באזור שאוכלס ברובו על-ידי כורים שעבדו במחצבות האבן והחצץ הרבות באזור. הבירה הבריאה נתנה לכורים העייפים כח: חוזקה האלכוהולי היה לא הרבה מעל 3%, כך שאין פלא שהממוצע לראש בלגיה של אותה תקופה היה 240 ליטר בשנה (!).

דבש, הכל דבש

בירה ברבר
בירה ברבר
כיום המבשלה מייצרת כמה וכמה מותגים כמו 'בלאנש דה בריסל' - בירת חיטה בלגית עדינה ויבשה יחסית, 'הופיוס' – בירה חזקה ומאוד כשותית, 'ניוטון' – בירה בתוספת תפוחי עץ, 'פלורף' – בירת מנזרים קלאסית ומתובלת, וכמובן - הכוכבת של המבשלה: "ברבר" שהיא בירה מתובלת בתוספת דבש טהור.

לפי פטר, 'בלאנש דה בריסל', שהיתה ללא ספק אחת הבירות היותר פופולאריות של המבשלה והנמכרת ביותר שלה בשוק המקומי, נהייתה קצת פחות אופנתית לצרכני הבירה הטרנדיים. הבירגיקס מחפשים בירות מרגשות ושונות ובירת חיטה בלגית מתובלת וקלאסית כמו ה'בלאנש' מפנה מקום על הבמה לבירה מיוחדת כמו 'ברבר'.

בירה 'ברבר' מיוצרת מתערובת של חיטה ושעורה, מתובלת בקליפת תפוז וזרעי כוסברה, מבושלת לחוזק אלכוהולי של 8% אלכוהול ומקבלת תוספת של דבש: בסך-הכל רק כ-2.5% דבש מתווספים לבירה, אך הם ללא ספק מורגשים בעדינות בטעם.

זה שעולה, או זה שיורד

בירה ברבר
בירה ברבר
למרות הירידה בנפח הקטגוריה, ה'בלאנש דה בריסל' היא עדיין המותג הנמכר ביותר של המבשלה, אך ה'ברבר' הולכת ותופסת נתח שוק יפה. אחת המגמות המעניינות אותן ציין פטר, היא התחזקות השוק החם לעומת השוק הקר, כלומר - קנייה הביתה למטרות צריכה ביתית או אירוח על חשבון היציאה לפאבים.

המגמה נובעת ממספר סיבות, כמו

בירה ברבר
בירה ברבר
המצב הכלכלי שגורם לצרכנים לצאת פחות, תרבות האירוח והבישול שהתפתחה גם במדינות אירופה והמבחר הענקי בחנויות המתמחות וברשתות השיווק שהברים פשוט לא מסוגלים להתמודד עם המגוון הרחב הקיים בשוק.

לדבריו של פטר דה לאוסניי השוק המקומי בבלגיה לא יורד כמו בכמה מדינות בירה קלאסיות (ברחבי העולם יש ירידה של קרוב ל-2% בצריכת הבירה...). בגלל אופיין של הבירות הבלגיות הן קורצות ומעניינות את קהל צרכני הבירה החדשים שמחפשים חידושים - ועל כן הצריכה עדיין בעליה.

בישראל 'ברבר' ותיקה יותר מה'בלאנש דה בריסל' ומגדילה את השוק שלה בכל שנה נתונה. מדהים היה לשמוע שישראל נמצאת בין 10 השווקים הגדולים של 'ברבר' בעולם (!). כנראה שאנחנו יודעים להעריך איכות – ואם להודות על האמת: אנחנו גם אוהבים את הבירה שלנו חזקה ומתקתקה.