אמריקה ראתה כבר תקופות יפות יותר, אבל גם חשוכות יותר. מה שבטוח הוא שהדרך הכי שפויה לעבור את איך שלא קוראים למה שעובר עליה עכשיו, היא פשוט לשתות. והרבה...

4 ביולי שמח לכולם. אין מה לומר - זו לא התקופה הכי יפה להיות בה אמריקאי, ונראה שהאומה "הנהדרת" בעולם מאבדת מעט מחינניותה וגדולתה, זה, בכל אופן, מה שיגידו לכם ארגוני איכות הסביבה, זכויות האדם, והקהל הלא רפובליקני (הרב) במדינה. אז פעם בשנה אנחנו ניפגש ובלי ציניות נזכיר לכם ולעצמנו שכמה דברים טובים כן יצאו מהמדינה שהופכת משנה לשנה ליותר שנויה במחלוקת, ונעשה זאת בעזרת שלושה קוקטיילים מאוד לא שנויים במחלוקת, ואחד שקצת כן. צ'ירס.

אמריקה - די מבאס לראות ברגעים האלה את האומה הזאת... (צילומים: יח"צ, גל סידס, Raphael Pto. freeimages.com)
אמריקה - די מבאס לראות ברגעים האלה את האומה הזאת... (צילומים: יח"צ, גל סידס, Raphael Pto. freeimages.com)
די מבאס לראות ברגעים האלה את האומה הזאת...(צילומים: יח"צ, גל סידס, Raphael Pto. freeimages.com)

בימים טרופים אלו נראה שראש המדינה, זה שהבטיח להפוך את אמריקה לגדולה, שוב עושה כל מה שהוא יכול על-מנת לעשות בדיוק את ההפך. שלושת הקוקטיילים הראשונים שנפגוש פה היום אמנם לא יהפכו את אמריקה לגדולה שוב, אבל הם בהחלט מזכירים לנו זמנים בהם היא היתה גדולה בהחלט. מדובר בשלושה קוקטיילים קאנוניים לטעמי, ולדעת כל ברמן עם קצת שכל בראש. הרביעי מציג חזית שונה ואחרת לגמרי, ואולי גם קצת יותר עדכנית ומודרנית, שמזכירה קצת יותר את אמריקה של היום, ולאו דווקא במובן הרע של המילה.

התפסן בשדה השיפון

הקוקטייל הוותיק ביותר ברשימה, וככל הנראה גם הוותיק בעולם, הומצא בניו אורלינס באמצע המאה ה-19. אגדות וסיפורים רבים עוטפים את הקוקטייל העתיק הזה, אבל מה שההיסטוריונים כן יכולים לאשר הוא שהמשקה התחיל בתור תמהיל של קוניאק, אבסינת', ביטרס ומעט סוכר, ועם הזמן הוחלף הקוניאק במקרים רבים בוויסקי שיפון, כנראה בגלל הקושי להשיג קוניאק מצרפת מוכת הפילוקסרה. כך או כך, מדובר בקלאסיקה שיהיה לה קשה למות והיא תמיד תישאר פייבוריטית של ברמנים ושתיינים מתקדמים.

קוקטייל סזארק
קוקטייל סזארק
קוקטייל סזארק

גים-בים
גים-בים
מה צריך?

40 מ"ל ג'ים בים שיפון 20 מ"ל אבסינת' דש אנגוסטורה קוביית סוכר קרח לקישוט: קליפת תפוז

מה עושים? ממיסים היטב את קוביית הסוכר בנוזלים ומערבבים על קרח. מוזגים לאחר סינון כפול לכוס סניפטר, או לואו בול, עם קרח. מקשטים בקליפת תפוז ומגישים.

שילכו לנענע

מאז 1875 נאספים אלפי אמריקאים בלואיוויל קנטאקי לצפות במרוץ סייחים עד גיל שלוש במה שמכונה "2 הדקות המהירות ביותר בספורט", או באופן רשמי - הקנטאקי דרבי, אירוע שנמשך במשך שבועיים ובמהלכו נולדו להן מסורות רבות שרובן נועד בעיקר למלא את שאר הזמן. מעבר לחבישת כובעים מגוחכים, נוהגים שם בקנטאקי להתרענן עם המשקה הרשמי של הדרבי - המינט ג'ולפ. הקוקטייל המעט יותר צעיר מהסזארק נלגם שם בדרבי במאות אלפי כוסות מתכת מהודרות ומעוטרות אשר ניתן לרכוש רק באירוע והופכות מיד עם סיומו לפריט אספנות נחשק. אנחנו פה בארץ יכולים להגיד תודה על זה שלפחות יש פה נענע וג'ק דניאל'ס כל השנה ולהכין לנו אחד.

קוקטייל מינט ג'ולפ
קוקטייל מינט ג'ולפ
קוקטייל מינט ג'ולפ

מה צריך?

60 מ"ל ג'ק דניאל'ס 10 עלי נענע, טריים קוביית סוכר דש אנגוסטורה קרח לקישוט: נענע

מה עושים? בכוס מתכת ממיסים לחלוטין את קוביית הסוכר יחד עם האנגוסטורה ומעט וויסקי. חובטים קלות בעלי הנענע ומוסיפים לכוס יחד עם שאר הוויסקי. ממלאים את הכוס בקרח כתוש תוך כדי ערבוב מתמיד, ואפשר לסגור במעט סודה. מקשטים בנענע ומגישים.

למי קראת אולד פאשן

לאחר סיום אירועי הקנטאקי דרבי באמצע חודש מאי, נחים אי-שם בלואיוויל במשך שבועיים עד הראשון ביוני, או אז מתחילות חגיגות מסוג אחר. למרות החיבה של מדינת קנטאקי למינט ג'ולפ שלה, הקוקטייל הרשמי של המדינה (נכון ל-2015) הוא דווקא לא אחר מקוקטייל ה'אולד פאשן' שגם הוא הומצא באזור בערך באותן שנים (או קצת לפני...). ביום הראשון של יולי מתחילות בעיר לואיוויל חגיגות ה-Old Fashioned Fortnight המוקדשות להנאה מהמשקה, ובמהלכן נהנים התושבים מאירועי בורבון וקוקטיילים. האירוע מסתיים ב-14 ביוני - יום הבורבון הלאומי.

קוקטייל אולד פאשן
קוקטייל אולד פאשן
קוקטייל אולד פאשן

פור רוזס סינגל בארל
פור רוזס סינגל בארל
מה צריך?

60 מ"ל פור רוזס סינגל בארל קוביית סוכר דש אנגוסטורה מעט מים קרח לקישוט: קליפת תפוז או דובדבן אמרנה

מה עושים? מאחדים את כל המרכיבים בכוס עד שהסוכר נמס לחלוטין ומערבבים על קרח. מקשטים בקליפת תפוז או בדובדבן אמרנה ומגישים.

עוד אלביס חי

כהרגלנו, נסיים במשהו שונה לגמרי. אין לנו הרבה מידע לגבי מתי הקוקטייל הזה הומצא ואיפה, מן הסתם הוא הרבה פחות עתיק משאר החברים ברשימה, ולא רק זה - הוא לא קוקטייל וויסקי רחמנא ליצלן, אלביס הוא הוויילד קארד של הרשימה והוא פורט על מיתרים שונים לגמרי. כל הקוקטיילים עליהם דיברנו עד כה הם קוקטיילי וויסקי רציניים, קטיפתיים ועשירים, ואילו הבאד בוי הזה פה הוא קר, מרענן ואוורירי. בסך הכל מדובר בג'ין אנד ג'וס די בסיסי, ואז נכנס הקיקר - סגירה בבירת חיטה חמצמצה שמתחברת מעולה עם האשכוליות והארומטיות של הג'ין ולוקחת את הקוקטייל לממד חדש של רעננות. הוא מושלם לברביקיו של ה-4 ביולי שאולי כן ואולי לא תעשו, ובאופן כללי, אם לשפוט על-פי מזג-האוויר שנפל עלינו בשבוע האחרון, מדובר כנראה בקוקטייל היחידי שתוכלו לשתות פה.

קוקטייל אלביס
קוקטייל אלביס
קוקטייל אלביס

בלו-מון
בלו-מון
מה צריך?

50 מ"ל ג'ין 10 מ"ל ליקר אלדרפלאואר 20 מ"ל מיץ לימון 20 מ"ל מי סוכר 50מ"ל מיץ אשכוליות בירה בלו מון קרח

מה עושים? משקשקים בשייקר את כל המרכיבים מלבד הבירה, מוזגים לכוס גדולה מלאה בקרח כתוש וסוגרים בבירה.