אתם שותים תה עם נענע? עראק עם נענע? או מוסיפים על נענע לסלט? תתחילו להתרגל ל'שושנע' - בירת חיטה חדשה עם טעם מרענן של נענע שתפורה חזק על הקיץ הישראלי...

מה עונים לצ'כי מאחת המבשלות היותר מוכרות כשהוא שואל מה היא צריכת הבירה השנתית הממוצעת לנפש בישראל? את האמת כמובן. אולי קצת משפילים מבט מבושה ועונים: "14 ליטרים לנפש", רק כדי לראות אותו מחייך בהבנה ומתקן: "40 ליטר", כי לתומו חשב ששיבשנו את האנגלית, שהיא לא שפת האם של איש מאתנו. שוק הבירה בישראל אמנם קטן וצעיר יחסית, על זה אין ויכוח. עם זאת, עוד דבר שאין עליו ויכוח הוא שמדובר בשוק תוסס במיוחד. אז איך בעצם נולדה 'שושנע'?

שושנע היא בירת חיטה שמתאימה לקיץ הישראלי המרעננת את הפה בטעם של מנטה במשך דקות ארוכות... (צילומים: יח"צ)שושנע היא בירת חיטה שמתאימה לקיץ הישראלי המרעננת את הפה בטעם של מנטה במשך דקות ארוכות... (צילומים: יח"צ)
בירת חיטה שמתאימה לקיץ הישראלי המרעננת את הפה בטעם של מנטה במשך דקות ארוכות... (צילומים: יח"צ)  

בשנים האחרונות אנחנו עדים למבול של מותגים מיובאים לארץ מסגנונות בירה שונים, מבשלות ישראליות שקמות ומותגי בירה ישראליים שצצים כפטריות לאחר הגשם. אם פעם 'גולדסטאר' ו'קרלסברג' היו השמות הכי חמים בשוק, היום כבר אפשר לשמוע קולות נוספים. וכדי לעמוד בקצב שמכתיב שוק זה, לא שוקטות החברות על שמריהן ומנסות לחדש, כל אחת בתחומה.

דרושה מבשלה

החידוש האחרון מגיע מכיוונה של חברת 'רדקס', הפועלת בשוק כבר כ-15 שנים ומייבאת מותגי בירה מבלגיה, אנגליה, גרמניה, צ'כיה ואוסטריה, וידועה, בעיקר, במותג ה'קסטיל רוז'' שלה. בסך-הכל עובדת כיום החברה עם 8 מבשלות בירה ומספקת בירה לכ-500 ברים ופאבים. למרות כל מותגי הייבוא הרגישו קברניטי החברה שחסרה להם בירה ישראלית.

לירון רוקח, מייסד ומנכ"ל החברה, סיפר, בגאווה ובהתרגשות כי לפני כשנתיים החלו ב'רדקס' בתהליך של חיפוש מותג ישראלי אותו יוכלו לצרף לסל המוצרים שלהם. למרות שפע המבשלות בארץ לא הצליחו אנשי החברה למצוא מבשלה אחת שתצליח לעמוד בכמויות הייצור המבוקשות ובדרישות אחידות הטעם והמחיר שלהם. בצר להם, החליטו אנשי החברה לפנות למבשלות בחו"ל שיבשלו להם בירה "ישראלית" לפי דרישתם. אבל בואו נעצור רגע - מה בעצם מאפיין בירה "ישראלית"?

שושנעשושנע
הבלגים באים

"רובן המוחלט של הבירות המיוצרות במבשלות המקומיות אינן בירות "ישראליות", מסביר דני בלומקין, סמנכ"ל המכירות של החברה, "אלו הם סגנונות בירה מהעולם ולא משהו ייחודי מקומי. ישבנו וחשבנו מה זה בעצם 'טעם ישראלי'. לאחר מספר התכנסויות לצורך סיעור מוחות הגענו למסקנה שנענע הוא 'הטעם הישראלי'. אנחנו שותים תה עם נענע, עראק עם נענע, לימונענע ומוסיפים נענע לסלט. הנענע מתחברת לטרנד הבריאותי, הירוק והים-תיכוני. ואז נפלה ההחלטה להביא לשוק בירה עם נענע".

בלומקין מספר שלקח נענע במזוודה והחל לשוטט בין מבשלות בחו"ל במטרה למצוא אחת שתבשל את להם את הבירה. הגרמנים, הזדעזעו מהוספת מרכיבים כאלה לבירה ופסלו את הרעיון על הסף, וכך גם הליטאים, אולם הספרדים והבלגים דווקא הרימו את הכפפה והחלו בניסיונות. הדוגמאות מהמבשלות החלו להגיע, אך זו שמצאה חן בעיניהם ותפסה את החך יותר מכולן היתה זו ממבשלת 'קסטיל' הבלגית, אותה מבשלה שאחראית לבירת קסטיל רוז' המצליחה. "מבשלת 'קסטיל' לקחו את הפרויקט ברצינות רבה מאוד, הם היו ברמה גבוהה משמעותית משאר המבשלות והבירה היתה הכי דומה לחזון של החברה".

חוצפה ישראלית

כך נולדה 'שושנע' - בירת חיטה עם 4.7% אלכוהול וטעם מעניין של נענע. 'שושנע' היא בירה מעודנת ומרעננת שמתאימה בדיוק לקיץ הישראלי ההביל והמיוזע. לבירה מרירות נמוכה, אך יחד עם זאת היא גם לא מתוקה מדי. טעם המנטה לא משתלט והמכלול עושה את בירה 'שושנע' לכזו שאפשר לשתות ממנה עוד ועוד. הבירה משאירה סיומת ארוכה מאוד של מנטה שמרעננת את הפה במשך דקות ארוכות. החומציות הגבוהה של בירת החיטה מתחברת היטב עם טעמי המנטה ואפילו מבקשת עוד חיזוק של פלח לימון בצד.

האנשים העומדים מאחורי פיתוח בירה 'שושנע' שואפים להגיע לטעם הישראלי, וכמו שקסטיל רוז' היוותה מקור להתפתחות הז'אנר של בירות פירות חזקות, כך אף מאמינים ב'רדקס' שה'שושנע' תהיה נושאת הבשורה לז'אנר חדש של בירות. "זו בירה שמייצגת את הישראליות, זה משהו אחר, ז'אנר אחר של בירה, זו לא בירה בטעמים, וגם לא בירת חיטה קלאסית, אך גם לא בירה רגילה. כששותים אותה מרגישים ים, מטקות ושש-בש והיא תתאים מאוד לאוכל ישראלי", אומר בלומקין.

בשלב הראשון תשווק הבירה רק בחביות של 20 ליטר ומחירה בפאבים יהיה כמחירה של בירת בוטיק ישראלית. בשלב השני יגיעו לשוק גם בקבוקים של הבירה. מעבר לבירה עצמה השקיעה החברה גם במעטפת, בכוסות ממותגות, בתחתיות ובשאר מרצ'נדייז. אספני פריטי הבירה היכונו...