חגיגות האוקטוברפסט שמתקיימות אצלנו הן הדרך השפויה היחידה לחזור לשגרה אחרי מבול החגים הבלתי נגמרים...

עד שגמרנו עם החגים שלנו, ותודו שגם השנה זה היה לגמרי לא פשוט, מגיע אלינו חג חדש מתוצרת גרמניה. האוקטוברפסט שונה מחגי ישראל בכך שהחוגגים אמנם מצווים לשתות בו, רק בלי לסבול מהמועקה המשפחתית שמתלווה לכך אצלנו. לא יודע מה אתכם, אבל לי זה נשמע כמו אחלה דיל...

נשים בשמלות מסורתיות בעלות מחשוף ענקי המאפשר להן לפרוש את זרועותיהן לרווחה ולשאת בכל יד 5 כוסות בירה בקיבולת של ליטר כל אחת... (צילומים: יח"צ)
נשים בשמלות מסורתיות בעלות מחשוף ענקי המאפשר להן לפרוש את זרועותיהן לרווחה ולשאת בכל יד 5 כוסות בירה בקיבולת של ליטר כל אחת... (צילומים: יח"צ)
נשים בשמלות מסורתיות בעלות מחשוף ענקי נושאות בכל יד 5 כוסות בירה בקיבולת של ליטר כל אחת... (צילום: יח"צ) הכל התחיל בשנת 1810, בשנה בה נישאו בשעה טובה לודוויג - נסיך הכתר של בוואריה (שאחר-כך הפך למלך לודוויג הראשון) לבירת לבו תרזה – הנסיכה לבית סקסוניה. כחלק מההפקה המלכותית בחר הזוג הצעיר לשתף בשמחה הגדולה את כל תושבי מינכן וסביבותיה וציוו להקים אוהלי ענק בשדה גדול ליד שער הכניסה לעיר מינכן. במשך 16 יום ולילה נחגגה החתונה המלכותית הראוותנית, וכנהוג בקרב עדות הסלב'ס וסתם טחונים, היא כללה מופעי בידור, מרוצי סוסים, מוסיקה לריקודים, בופה עשיר והרבה מאד בירה. כשלוש שנים לאחר מכן, ולאור ההצלחה המסחררת של הפרטייה, החליטה משפחת המלוכה להפוך את החגיגה המדוברת לחגיגה שנתית. ומאז, מדי שנה בשנה, כבר 200 שנה ועוד קצת, נוהגים לחגוג את חגיגות האוקטוברפסט בכל סוף ספטמבר, במשך 16 ימי משתה רצופים. חגיגות האוקטוברפסט נערכות מדי שנה באותו מקום בדיוק באותו שדה בו נערכה מסיבת החתונה המלכותית שמאז הספיק כבר להפוך באופן רשמי לפארק הלאומי "תריזנהאסה" הנושא את שמה של הנסיכה. ברחבי הפארק ממוקמים מתקני לונה-פארק, דוכני משחק ומזכרות, דוכני אוכל רבים המציעים אוכל מקומי-מסורתי, וגולת הכותרת - 14 אוהלי ענק הערוכים לאכלס כ-6,000 חוגגים כל אחד, ועוד אי כאלו ביר גארדנים חיצוניים, למקרה שמישהו עדיין יישאר צמא.
חוטינר אווירה א
חוטינר אווירה א
האוקטוברפסט מושך אליו מדי שנה כ-6,000,000 מבקרים ששותים במהלכו כ-7.5 מיליון(!) ליטר בירה, והבירה המוגשת שם היא תמיד אותה בירת לאגר אותה שתו בחגיגת החתונה המקורית המיוצרת אך ורק על-ידי 8 מבשלות בירה היסטוריות וותיקות השוכנות בעיר מינכן עצמה. לכבוד החגיגה מייצרת כל מבשלה את הבירה החגיגית שלה שנקראת "אוקטובר פסטביר" שהיא, בדרך-כלל, בירת לאגר טרייה המיוצרת בתהליך של תסיסה ארוכה והיא בעלת אחוז אלכוהול גבוה מהרגיל. כמיטב המסורת, מרבית החוגגים לובשים בגדי חג מסורתיים: הגברים במכנסי עור קצרים עם שלייקס, גרביים ארוכות וכובע, ואילו הנשים בשמלות מסורתיות בעלות מחשוף ענקי המאפשר להן לפרוש את זרועותיהן לרווחה ולשאת בכל יד 5 כוסות בירה בקיבולת של ליטר כל אחת. למרות כמויות הבירה העצומות הנצרכות בחג זה, האוקטוברפסט הוא אירוע תרבותי וחגיגי שנחגג על-ידי בני כל הגילאים בכבוד ושמחה כראוי לחג לאומי מסורתי. כמשתמע, את החגיגה הזאת אי-אפשר להפסיק, ולכן, ולאור הביקוש הרב, בשנים האחרונות מתקיימות חגיגות האוקטוברפסט גם בברלין ובערים נוספות ואף בכל מיני כפרים באזור בוואריה, ביניהם בפרייציג שליד שדה-התעופה, שם מייצרים את בירה ווינשטפן. מכל מקום, וללא שום ספק, החגיגה האמיתית מתקיימת, וכפי הנראה אף תוסיף להתקיים, במינכן, שלמרות זרם הפליטים הענק השוטף אותה לא ממש מתכוונת לשנות משהו משטף החגיגות. כידוע, גם בארץ אנחנו לגמרי בעניין של חגיגות, ובעיקר כאלה שיכולות להעביר לנו ביתר קלות את תקופת החגים ואת השאריות שהיא סוחבת אחריה. חגיגות האוקטוברפסט המקומיות יחולו מיד עם תום החגים, במזג-אוויר ידידותי יותר, ויערכו במספר מוקדים עם כמה סוגי בירות בוואריות מקוריות. הבירה המקורית והמובילה מבין בירות החיטה בעולם היא הפאולנר שנמנית על 8 מבשלות הבירה המקוריות היחידות שמקימות מתחמים ואוהלי בירה ענקיים במתחם הפסטיבל. לארץ מגיעה ה'פאולנר פסטביר' שהיא לאגר טובה טרייה וחזקה. מי שלא יצליח להגיע לאירועי האוקטוברפסט ועדיין ירצה לטעום את הבירה הייחודית 'פאולנר אוקטוברפסט' יוכל לטעום אותה בכ-50 ברים ברחבי הארץ - חפשו ברשת. אפשרות נוספת היא פשוט לקפוץ לרשתות השיווק ולחפש על המדפים פחית בירה טרייה של פאולנר אוקטוברפסט בתכולה של ליטר שמגיעה בתוך אותה כוס ענקית של ליטר - ממש כמו בחגיגות האוקטוברפסט הנערכות במינכן.  
פאולנר אוקטוברפסט ביר - פחית
פאולנר אוקטוברפסט ביר - פחית
חגיגות האוקטוברפסט של פאולנר
מתחם ביר גארדן שרונה - הופעות חיות, מבחר בירות של פאולנר ואוכל בווארי ממטבח גן הבירה. את כוסות הליטר של פאולנר יוכלו השותים לקחת אתם הביתה למזכרת. 7-8.10 בין השעות 23:00-19:00. מתחם התחנה בתל-אביב – באירוע המרכזי של מבשלת פאולנר יתקיימו הופעות חיות ויוצע אוכל בווארי שיוגש על-ידי מלצריות בתלבושת מסורתית. לצד האוכל תוגש "פאולנר אוקטוברפסט" צוננת בכוסות מיוחדות אותן ניתן יהיה לקחת כמזכרת הביתה. 21-22.10 בין השעות 23:00-19:00.        
בירה ווינשטפן פסטביר - בקבוק
בירה ווינשטפן פסטביר - בקבוק
חגיגות האוקטוברפסט של ווינשטפן
בירה ווינשטפן הוותיקה אמנם נחשבת לבירת החיטה הראשונה בעולם, אך היא אינה משתתפת בחגיגות הענקיות הנערכות מדי שנה במרכז מינכן מאחר והיא מיוצרת בעיירה פרייציג ולא בעיר מינכן עצמה. אבל גם פרייציג נמנית על חוגגי האוקטוברפסט עם גרסאות מיוחדות ובירת אוקטוברפסט משלה. השנה הגיעו לארץ עוד שתי גרסאות של ווינשטפן, אותה אנחנו מכירים בישראל רק כבירת חיטה. הראשונה היא ה'ווינשטפן פסטביר' שהיא לאגר חזקה וטרייה, והשנייה היא ה'ויטוס' שהיא בירת חיטה מעוננת, חזקה (7.7% אלכוהול) וכהה יחסית. 'דייליז' - בר ה'דייליז' בדיזנגוף 268 בתל-אביב יגיש את הבירות המיוחדות ויציע לצדן אוכל מסורתי בסגנון בווארי, לרבות הפי-האוור ומבצעים שונים על שלל הבירות. 'ליאו בלומס' - הפאב האירי בראול ולנברג 24 ברמת החיל יעוצב באווירה בווארית ויגיש במהלך כל החודש את הבירות המיוחדות מהחבית לצד אוכל תואם. 'ביר גארדן' - בכיכר דיזנגוף יקיים במהלך אוקטובר חגיגות של ווינשטפן ויטוס מחבית ועוד שלל בירות חזקות מארצות שונות לצד אוכל אותנטי מהמטבח הגרמני. 'דיקסי' - שווה לבדוק גם את החגיגה השנתית ה-11 במספר במסעדת דיקסי של חיים כהן, שם ניתן יהיה ללגום כ-25 בירות שונות מרחבי העולם במחירים מיוחדים.   אוקטוברפסט ברשת טיב טעם גם רשת טיב טעם תחגוג בסניפיה בין התאריכים:6.10-1.11 את פסטיבל האוקטוברפסט במסגרתן תציע הרשת ללקוחותיה מגוון בירות מהארץ ומהעולם, לצד טעימות, מבצעים והנחות. בנוסף, מציעה טיב טעם ליהנות מאפליקצית "BEER ME" - אפליקציה המסייעת למתלבטים לבחור איזו בירה לקנות / לשתות.