מבשלת סטארופרמן, יצרנית הבירה השנייה בגודלה בצ'כיה, קיימת כבר משנת 1871. נכון שביחס למבשלות אחרות בעולם היא עדיין "צעירה", אבל אתם יודעים, הכל יחסי בחיים...

לא אחת כתבתי כאן על צ'כיה והבירה שלה, ומבחינתי זה בהחלט לא הסוף. צ'כיה היא המקום שצריכת הבירה בו כל-כך גדולה, כך שהיא מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות שלה. החיבור האישי של לצ'כיה טומן בחובו הרבה סיפורי בירה מעניינים ופיקנטיים שחוויתי ואני זוכרת היטב, ועוד הרבה כאלה שמכורח הנסיבות הם בגדר זיכרון עמום. אחת מהחוויות היותר מרתקות היתה ביקור במבשלת 'סטארופרמן' הוותיקה, יצרנית הבירה השנייה בגודלה בצ'כיה.

סטארופרמן - איך שלא תסכלו על זה, 150 זה בהחלט פרק זמן מעורר כבוד בחיים של מבשלה... (צילומים: יח"צ)
סטארופרמן - איך שלא תסכלו על זה, 150 זה בהחלט פרק זמן מעורר כבוד בחיים של מבשלה... (צילומים: יח"צ)
לא משנה איך מסתכלים על זה, 150 שנה הוא בהחלט פרק זמן מעורר כבוד בחיים של מבשלה... (צילום: יח"צ)

כשנוחתים בפראג מבחינים מיד בשני דברים. הדבר הראשון הם השירותים הציבוריים, יש להם קטע כזה לצ'כים, לא משנה לאיזה שירותים תכנסו, הם תמיד יהיו מצוחצחים. סליחה על הכניסה לפרטים, אבל אחד המקומות בהם התרווחתי הם אפילו היו מצופים בפרווה ורודה (!). אכן מראות קשים. נראה לי שאיכשהו זה קשור ל-160 ליטר בירה לנפש בשנה, וכשזה הסיפור, השירותים הופכים למצרך מבוקש ויש מצב שהתפתחו במקביל (...).

לידיעת הנוסעים לצ'כיה

סטארופרמן
סטארופרמן
הדבר השני שמיד נתקלים בו, כבר בשדה-התעופה, זה פרסומות של בירה, שצצות מכל פינה ומקבלות את פני הנוסעים והכבודה. ממש כמו המקררים של גולדסטאר שמקבלים את פני השבים כאן בארץ. פשוט אי-אפשר להתעלם מזה והניידים מיד נשלפים לסלפי עם תיש.

בתי-הבירה המסורתיים בצ'כיה לא מתהדרים בסוללות אינסופיות של ברזי בירה. ברוב המקרים אפשר למצוא כאן מבחר צנוע של בירות, ובדרך-כלל מדובר בשלושה עד ארבעה סוגים של בירה מסורתית מהאזור.

כל בית-בירה כזה יעבוד עם מבשלה אחת, על פי רוב תהיה זו המקומית, כזו שהמותגים הנמזגים שייכים לה. לעומת זאת, את המבשלות הגדולות ניתן למצוא כבר בפריסה ארצית, ולאו דווקא רק באזור הגיאוגרפי של המבשלה. מבשלת 'סטארופרמן' היא אחת מהן.

סטארופרמן היא יצרנית הבירה השנייה בגודלה בצ'כיה. המבשלה קיימת כבר משנת 1871, אז גם נעשה הבישול הראשון. 1871 זה בהחלט פרק זמן מעורר כבוד בחיים של מבשלה, שזה בערך כמו חיים של בן אדם כפול נפח הבישול (....). אמנם יחסית למבשלות אחרות, בגרמניה, למשל, שקיימות כבר משנת 1400 או 1600 היא יכולה להיחשד כ"צעירה", אבל הכל יחסי בחיים, תחשבו על המבשלות אצלנו ותעשו את החשבון לבד.

הכרה רשמית מהקיסר

סטארופרמן
סטארופרמן
מבשלת סטארופרמן הוקמה ב-Smichov, מה שהיה בעבר פרבר תעשייתי של העיר פראג וכיום הוא חלק ממנה. מבנה המבשלה הישן שקיים באותו מקום עד היום הוסב וכיום הוא משמש כמרכז המבקרים בו אפשר ללמוד על המבשלה.

המבשלה החלה לייצר לאגר צ'כי שהיה פופולארי מאוד בפאבים של אז, אם כי את הדחיפה החזקה שהביאה לגידול בהיקף המכירות קיבלה הבירה בשנת 1880 אז ביקר בה הקיסר פראנץ יוזף ששיבח את הבירה המקומית ואף חתם בספר המבקרים של המבשלה בשפה הצ'כית ולא בגרמנית.

פרבר Smichov הלך וגדל וכך גם צריכת הבירה, עד שבסוף המאה ה-19 מצאה המבשלה את עצמה מייצרת 100,000 הקטוליטרים בשנה, במקום ה-22,000 שתוכננו לפי התכנית העסקית. תחילת המאה ה-20 הראתה אופטימיות: הצריכה גדלה, וכך גם הצורך בהשקעות ובשדרוג הציוד במפעל. החברה רכשה אדמות נוספות באזור והגדילה את המבשלה.

בד בבד עם השגשוג, גדלה גם התחרות בין המבשלות ובעקבות כך נרשם השם סטארופרמן בשנת 1911 כסימן רשום. אבל ואז פרץ המשבר של מלחמת העולם הראשונה. העובדים גויסו לשדות הקרב, חומרי הגלם והציוד הופנו לעזור במאמץ המלחמתי, והייצור השנתי ירד לרמה של 3,700 הקטוליטר של בירה חלשה מאוד באלכוהול שיוצרה מחומרי גלם חלופיים.

היצואנית השנייה בגודלה

סטארופרמן
סטארופרמן
ההתאוששות הגיעה רק בשנות ה-20, ההשקעה במבשלה גדלה וכך גם הייצור, עד שבשנת 1930 היא הפכה למבשלה הגדולה ביותר בצ'כוסלובקיה. לאחר תום מלחמת העולם השנייה ועליית המשטר הקומוניסטי, הולאמה המבשלה, אך למרות זאת הצליחה להגדיל את הייצור.

לאחר נפילת הקומוניזם התמזגו תחת סטארופרמן שלוש מבשלות צ'כיות קטנות יותר והיא נרכשה על-ידי תאגידים שונים. נכון להיום שייכת המבשלה לתאגיד Molson Coors, והיא המבשלה השנייה בגודלה בצ'כיה עם נתח של 15.6% מהשוק המקומי והיצואנית השנייה בגודלה.

החברה משווקת מגוון רחב של מותגי בירה מתוצרת מקומית ומייבוא. תחת המותג סטארופרמן היא מייצרת ארבעה סגנונות בירה: לאגר צ'כי מסורתי בהיר עם 5% אלכוהול, לאגר צ'כי כהה 4.4% אלכוהול, לאגר אדמוני 4.8% אלכוהול, ולאגר בהיר חלש עם 4% אלכוהול. את הבירות הם מייצאים ל-35 מדינות, כולל ישראל. אצלנו אפשר למצוא את הלאגר המסורתי הבהיר, וכיאה לכזה הוא כשותי עם טעמי לתת ומרירות מרעננת - בירה מרווה וכיפית לשתייה. את הבירה, המיובאת לארץ על-ידי חברת טמפו, ניתן להשיג בגרסת בקבוק וחבית, בפאבים רבים ברחבי הארץ, בחנויות המשקאות וברשתות השיווק.