גלית ג'ראפי-דבירי ביקרה החודש בפסטיבל בירות הבוטיק של בודפשט, וחושבת שזה פסטיבל בירה מגניב שמתאים לכוווולם...

אחרי הביקור הראשון שלי, לפני מספר שנים, בבודפשט, לא חשבתי שאחזור לשם. כן, הביקור היה מאוד מהנה, אבל ביני לבין עצמי, הרגשתי שמיציתי. העיר היתה גשומה ואפורה וגם החוויה שלי נצבעה באפור. אחרי מספר שנים, כשהתחלתי לצוד פסטיבלי בירה בעולם, סיפרה לי אישה חביבה ילידת המקום שהיום בודפשט מפנטזת להיות פראג. על אמירה כזאת לא יכולתי לעבור בשתיקה וכמו כלב ציד הזנב נמתח, האוזניים נדרכו והאף התחיל לרחרח על מה מדובר...

הלאגר סבל בשנים האחרונות מהזנחה ומשם רע שיצא לו, ואף מירידה ביוקרה שלו... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)
הלאגר סבל בשנים האחרונות מהזנחה ומשם רע שיצא לו, ואף מירידה ביוקרה שלו... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)
הלאגר סבל בשנים האחרונות מהזנחה, משם רע שיצא לו ואף מירידה ביוקרה... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)

להפתעתי גיליתי אינספור של פסטיבלי בירה בבודפשט ומחוצה לה. כיום, לא משנה לי גם אם העיר צבועה בחמישים גוונים של אפור, אני שם! מאז אותו ביקור קפצתי ליהנות ממשקה הזהב בבודפשט פעמים רבות, ונחשפתי למגוון פסטיבלים שופעים באוכל ובמותגי בירה אינסופיים. על הדרך גיליתי גם שההונגרים מתים על הפופ המקומי ועל שירים של שנות השמונים והתשעים ואפילו אותי, הצליחו לסחוף בשירה בהונגרית (זוועה...) ובריקודים סוערים. חבר שהצטרף אלי לאחד הפסטיבלים אמר לי שאני ממש יודעת לרקוד בהונגרית, כי לדבר את השפה ממש בלתי אפשרי. בכל מקרה, הצלחתי ללמוד שלוש מילים חשובות: בירה, לחיים ופיפי.

'פסטיבל בירות הבוטיק של בודפשט' הוא אירוע בירות הבוטיק החשוב ביותר בהונגריה. למרות שהונגריה משופעת בפסטיבלי בירה קטנים וגדולים, לפסטיבל זה מגיע הקהל הגדול ביותר, 40,000 מבקרים בשלושה ימים של פסטיבל, עם כשישים דוכנים של בירה ואוכל רחוב. הפסטיבל מתקיים בפארק העירוני הגדול של בודפשט (בצד של 'פשט') והאווירה בו היא כמו של פיקניק ענקי במרכז העיר. הכניסה הראשית של הפסטיבל היא דרך שער טירה עתיקה עם גנים מרשימים שיצרו אווירה חגיגית שזרקה אותי אחורה בזמן. בשנים האחרונות, הפסטיבל גדל והפך לביר-גארדן גדול ובינלאומי עם מגוון עשיר של בירות ייבוא - בעיקר בלגיות וצ'כיות. כיום, עם התפתחות סצנת בירות הבוטיק בהונגריה והגידול במותגים המקומיים, החליטו מארגני הפסטיבל לחזור למקורות ולהתמקד בעיקר בבירות בוטיק הונגריות.

פסטיבל בירה בבודפשט - אווירה ב - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל בירה בבודפשט - אווירה ב - צילום גלית דבירי.jpg
השנה, זאת השנה ה-11 של הפסטיבל, שהתקיים תחת הכותרת: "שובו של הלאגר" - סגנון בירה שסבל בשנים האחרונות מהזנחה ומשם רע שיצא לו, ואף מירידה ביוקרה שלו. כן חברים, הלאגר הוא בהחלט סגנון בירה לגיטימי, נהדר, מגוון ואיכותי ואפילו חוגגים אותו בפסטיבל בירות בוטיק. עכשיו, לאחר שהקהל שידרג את טעמו עם סגנונות בירה בוטיק כ-IPA, פורטר ואיילים אחרים, הגיע הזמן לשדרג גם את הלאגר. אי לכך, פנו מארגני הפסטיבל למבשלות בבקשה לבשל את בירות הלאגר הטובות ביותר שאפשר, ואכן זכינו לטעום לאגרים מלאי טעמים והשראה. לאגרים כשותיים, מאלטים, אינדיה פייל לאגר ועוד...

בהחלט אפשר להגיד שזהו פסטיבל שמתאים לכוווולם: לחובבי הלאגרים, לחובבי ה-IPA, אנשי האייל, חובבי הטעימות בלבד וסתם לאלה שרוצים קצת אווירה של בירה - מעט מותגים ממבשלות מסחריות גדולות והרבה מותגים של בירות בוטיק ממבשלות קטנות. יש הקפדה גם על הפרטים הקטנים: הבירה נמזגת בכוסות זכוכית (ושוב אדגיש ששום דבר רע לא קורה בגלל זה...), הבירה נמזגת על-פי כל הכללים ו... קיימת עמדה של מתקן יעודי לשטיפת כוסות, כך שכל אחד יכול לגשת ולשטוף את הכוס שלו, זאת בנוסף לעמדת שטיפה בכל דוכן, לחוויית שתייה מושלמת.

פסטיבל בירה בבודפשט - אווירה ג - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל בירה בבודפשט - אווירה ג - צילום גלית דבירי.jpg
בגזרת האוכל השפע והמגוון הרחב בהחלט הצליח להפתיע אותי. החל ממעשנות ענק עם נתחי בשר גדולים שנפרסים ונמכרים לפי משקל, נקניקיות מסורתיות, המבורגרים, גבינות במצבי צבירה שונים, אוכל מקסיקני, צ'יפס ואוכל טבעוני - הכל מוגש בצורה אסתטית ונוחה לאכילה בעמידה. זהו פסטיבל ידידותי גם לחיות מחמד וגם עבורם הותקנו תחנות שתייה והאכלה שהיוו פתרון טוב לשאריות של כמויות האוכל העצומות שזרמו בפסטיבל. ברחבי מתחם הפסטיבל היו פזורים שולחנות ארוכים וספסלים, שכמובן חלקנו עם חוגגים אחרים שמהר מאוד הפכו מזרים למכרים.

ועוד הפתעה: גשם ממש לא מהווה בעיה! פותחים מטריה וממשיכים לשבת כאילו כלום לא קרה ושומרים על קואורדינציה מדהימה של שתי הידיים - זאת עם המטריה וזאת עם הכוס בירה. למדתי מהמקומיים ששום גשם בעולם לא יפריד ביני ובין כוס הבירה שלי. בונוס שזכיתי בו בפסטיבל הזה הם משחקי היורו. הצפייה ההמונית במשחקי כדורגל שמשודרים על מסך ענקי באמצע פסטיבל בירה, זו חוויה שאין לה מחיר. ואחרי כל זה, אם אתם בכל זאת מתגעגעים לאווירה של פאב, אין שום בעיה - קפצו למטרו ותוך 5 דקות מהירות תמצאו עצמכם באזור הפאבים של בודפשט.

Főzdefeszt - פסטיבל בירות בוטיק בבודפשט

פסטיבל בירה בבודפשט - אווירה א - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל בירה בבודפשט - אווירה א - צילום גלית דבירי.jpg
איפה: הונגריה, הפארק העירוני של בודפשט. מתי: תחילת יוני. יש להתעדכן בסמוך למועד. כמה: כניסה בחינם, מחיר בירה קטנה כיורו עד יורו וחצי, בירה גדולה קצת יותר מיורו וחצי. איך: בכניסה לפסטיבל רוכשים כוס זכוכית ממותגת ורק בה ניתן למזוג את הבירה. לא מזדכים על הכוס ביציאה. כוס הפסטיבל מסומנת בכמויות של 200, 300 ו- 500 מ"ל. למה: עשרות בירות בוטיק הונגריות. מעבר לבירה: מגוון סוגי מזון ואוכל רחוב. עוד פרטים: http://www.fozdefeszt.hu/information