זה רק אנחנו, או שגם אתם שמתם לב שיותר ויותר מקומות בילוי בעיר התחילו פתאום לפרגן ללקוחות שלהם ברז גינס...

בוא נראה אתכם מנסים לשכנע חובב גינס להזיז את כוס הבירה שלו ולשתות בירה דומה אחרת, סביר להניח שלא תצליחו. גם אם הם ישתו בירה או משקה אחר, תמיד הם יקנחו בגינס ואם לא תהיה גינס אז הם ירגישו שלא שתו דבר, מזכיר לי את חמי, לא משנה מה יהיה בצלחת בארוחה, אם אין לחם זו לא ארוחה. כשאני בחו"ל, ולא משנה איפה אני נמצא, אחת הבירות בה אני תמיד נתקל, היא גינס. גם במקומות "שמרניים" מבחינת בירה, תמיד יהיה אותו בר אירי שלוגו הגינס יתנוסס בגאווה מחוצה לו וינתב פנימה את אוהבי המשקה השחור והמר הזה. אם לא מחבית אז בקבוק, אם לא בקבוק אז פחית, לא משנה באיזו צורה, היא תמיד שם.

גינס היא מסוג הבירות שלא צריכות חידושים. היא צריכה להיות חוויה עצמה ולא דבר חדש... (צילומים: יח"צ, חיים יוסף)
גינס היא מסוג הבירות שלא צריכות חידושים. היא צריכה להיות חוויה עצמה ולא דבר חדש... (צילומים: יח"צ, חיים יוסף)
גינס היא מסוג הבירות שלא צריכות חידושים. היא צריכה להיות חוויה עצמה ולא דבר חדש... (צלם: חיים יוסף)

הסיפור עוד בשנת 1755 אז פותח בחור צעיר מבשלה באירלנד בה הוא מתחיל לבשל בירות מסוג ALE . ארבע שנים מאוחר יותר חותם הצעיר על חוזה לרכישת מבשלה נטושה בסנט ג'יימס גייט בעיר דבלין. החוזה הוא לתקופה של 9,000 שנה עם שכר דירה של 45 ליש"ט הכולל זכויות שימוש במים. מיד מתחיל אותו צעיר לבשל במבשלה החדשה גם בירה מסוג ALE וגם בירת פורטר, סגנון בירה כהה שהיה אז מאוד פופולארי בשוק, תחת שם מותג הזהה לשם משפחתו. שמו של הצעיר היה ארתור גינס. כעשר שנים מאוחר יותר יוצא משלוח היצוא הראשון משערי המבשלה. בשנת 1799 מחליט ארתור גינס להפסיק לבשל כל סגנון בירה אחר ולהתמקד בבישול הפורטר. עם השנים מפתח גינס מתכונים לפורטרים חזקים באלכוהול – סטאוט פורטר (פירוש המילה סטאוט הוא, חזק). ובשנת 1820 מתחילה מבשלת גינס להתייחס לבירה כסטאוט בלבד.

לתמיכה במוצר יצאה החברה בקמפיינים פרסומיים ושיווקיים מסיביים לכל אורך השנים. חלק מקמפיינים אלה והסלוגנים שלהם שיצאו לאור לפני עשרות שנים, מוכרים, גם היום, לחובבי הבירה. את הקמפיינים ביססה החברה על היותה של הבירה מזינה וכזו שתיתן לפועלים כח על-מנת לעמוד במשימותיהם. בשלהי המאה ה-19 מתחילה המבשלה בקמפיין שיווקי המציג את יתרונותיו הבריאותיות של הסטאוט תחת הסלוגן "Guinness is good for you" עקב דרישת השלטונות נאלצה החברה להפסיק להשתמש בסלוגן, ומאז ועד היום נמנעת החברה מלייחס לבירה, בפירוש, תכונות בריאותיות. אולם בכל שנות שיווקה המאוד אגרסיבי תמיד הקו היה שבירה גינס טובה לבריאות, לכח ולחיים טובים. עם השנים גדלו מכירותיה של גינס וכיום נמזגות בכל יום מעל 10 מיליון כוסות גינס בלמעלה מ-150 מדינות. למרות העובדה כי חברות רבות מייצרות סטאוט, הפך המותג גינס לשם נרדף לסגנון הסטאוט, ממש כמו פריג'ידר למקרר, ופלאפון לטלפון סלולרי.

ברוט - אווירה ב - צלם חיים יוסף
ברוט - אווירה ב - צלם חיים יוסף
לשתות גינס, לפחות בארץ, כבר נהיה הרבה מעבר לשתייה של סתם עוד בירה טובה, אלא כבר איזשהו סוג של אמירה. אני בעניינים, אני יודע מה טוב, אני גבר מחוספס ואני חלק מ... וכאן כל אחד יכול למלא את קבוצת השיוך החביבה עליו. מזיגה נכונה של בירה גינס, כזו שתעבור את המבחן של חובבי המותג המושבעים, היא לא פשוטה. שנים רבות פאבים שרצו למזוג גינס היו חייבים להוכיח את יכולתם להתמודד עם מזיגת הבירה ולהבטיח שזו תהיה איכותית ולפי דרישות המבשלה - גם מבחינת טמפרטורת המשקה, גם לגבי הטריות וגם שלבי המזיגה. משווקי הבירה העמידו תנאים קשוחים, תנאים שלעיתים גרמו לבעלי מקומות לוותר על מזיגה של גינס ולעבור למותגים מקבילים. וכך, גם מקומות מאוד נחשבים שמשרתים קהל רב, לא הציבו ברזי גינס.

אולם, בזמן האחרון, רואים יותר ויותר מקומות שמכניסים את המותג לתפריט, גם מקומות כאלה ששנים רבות לא מזגו גינס. בין המקומות שהכניסו לא מזמן ברז גינס תמצאו את ה'אקסטרה ברוט', 'בגבי', 'אברקסס', 'טוסקה', 'טמפטיישן' ועוד. אמנם לשים את האצבע על סיבה מסוימת המסבירה את התופעה יהיה די קשה, אך לדעתי מדובר בשילוב של כמה סיבות: סיבה אחת היא הקהל. עם הזמן, קהל חובבי הבירה בארץ נחשף לסגנונות ומותגי בירה חדשים ומיוחדים. ידענותו בתחום הולכת וגוברת, ובהמשך לכך הדרישה למותגי בירה מיוחדים ונחשבים רק הולכת וגדלה. דוגמא טובה לכך היא פאב 'המנזר' בתל-אביב שלחץ לא קטן שהופעל על בעליו מצד הלקוחות, הביא להכנסה של ברז גינס.

סיבה נוספת היא התמקצעות מקומות המזיגה. בעלי המקומות והצוותים המפעילים את הפאבים שמים יותר דגש על אחסון נכון וטיפול נכון בבירה, התנהלות כזו ששומרת על איכות הבירה הנמזגת ומקרבת את המקומות לסטנדרטים הנדרשים. יבואני הבירה, מצדם, פועלים לחנך וללמד את הצוותים המקצועיים איך לטפל בבירה בצורה הטובה ביותר. הסיבה האחרונה היא המשווקים עצמם, שככל הנראה החליטו ללכת עם דרישת הקהל ולגרום לכך שהגינס תהיה נפוצה יותר. השורה התחתונה היא שכיום, לשמחתם הרבה של חובבי המותג, קל יותר למצוא מקומות המוזגים גינס. ומכל מותגי הסטאוט, הגינס הוא המותג הנפוץ ביותר.