גלית ג'ראפי-דבירי חושבת שהדרך הכי טובה לפתוח את השנה החדשה היא לבקר בפסטיבל בירות כריסמס. אחת שיודעת...

לדעתי אין דרך מוצלחת יותר לסיים שנה מאשר להשתתף בפסטיבל בירה. בעצם, במחשבה שנייה, כל רגע מתאים, אבל אחרי שנה מיוזעת, חמה ודביקה להחריד, מדובר בפיצוי הולם - פסטיבל בירות כריסמס בבלגיה. גם לנו מגיע ליהנות. בירות כריסמס הן נישה מאוד מיוחדת בעולם הבירה. מדובר בבירות שמבושלות במיוחד עבור תקופה זו של השנה, עשירות בטעמים, בעלות גוף כבד מאוד ואחוזי אלכוהול לא מבוטלים. את חלקן לא ניתן למצוא במהלך השנה, ויש אפילו כאלה שקשה מאוד למצוא וצריך לדעת איפה להסתובב והיכן לחפש כדי להתכבד באחת. פסטיבל בירות כריסמס הוא מקום מצוין לכך.

אין ספק שהמארגנים מגלים אמון מעורר הערצה ביכולת הקיבול של המשתתפים ובשיקול דעתם אחרי כל-כך הרבה בירות כריסמס... (צלם: גדי דבירי)
אין ספק שהמארגנים מגלים אמון מעורר הערצה ביכולת הקיבול של המשתתפים ובשיקול דעתם אחרי כל-כך הרבה בירות כריסמס... (צלם: גדי דבירי)
אמון מעורר הערצה ביכולת הקיבול של המשתתפים ובשיקול דעתם אחרי כל-כך הרבה בירות...(צלם: גדי דבירי)

פסטיבל בירות כריסמס בעיר Essen שבבלגיה, אינו אירוע המתאים לבעלי לב חלש, חובבי בירות הלאגר הקלילות ומכורים לשמש, גם הקשוחים שבינינו לא יישארו אדישים. עבורי מדובר היה באושר גדול, החל מהמיקום, האווירה החגיגית וכמובן - היצע הבירות.

הגענו לעיר ברכבת ובתזמון מושלם חיכה שם אוטובוס שהמתין לבאי הפסטיבל ובעלות של 1 אירו, אסף אותנו ועוד רבים אחרים שהמתינו בגרון יבש, אבל בסדר מופתי, והסיע אותנו לפסטיבל. התפאורה היתה מושלמת: טמפרטורה שצנחה מתחת לאפס ושלג - באמת שאי-אפשר היה לבקש משהו יותר יפה ומרהיב מזה.

לגבי המיקום, כבר ביקרתי בפסטיבלי בירה רבים שנערכו במקומות מיוחדים, אבל מעולם לא ביקרתי בפסטיבל שהתקיים באולם ספורט של בית-ספר (!). נראה אתכם משכנעים מישהו בארץ לערוך פסטיבל בירה באולם הספורט של גימנסיה הרצליה, או הריאלי בחיפה...

מרגע השמע הגונג

בירה
בירה
החגיגה מתחילה כבר משעות הצהריים המוקדמות. אני ממליצה בחום להגיע בשעת הפתיחה - זה לא המקום לדפוק איחור אופנתי. אנחנו התייצבנו בשעת הפתיחה כדי שנוכל להספיק לטעום בכיף בלי למהר לשום מקום, אבל ידענו עוד דבר: מי שמגיע ראשון מהמדינה שלו מקבל את הכבוד לסמן אותה על מפת העולם, אז ברור שהגענו ראשונים והרבצנו וואחאד נעיצה על המפה.

אז מה בתכל'ס קורה שם? שולחנות ארוכים וסביבם כסאות פלסטיק מסודרים בצפיפות, שמזכירים ערב ליל סדר בקיבוץ. הסיפור מקבל חיזוק נוסף כשלפתע אתה מבחין שכל המסובים אוחזים בהגדה צבעונית, שהיא בעצם חוברת המכילה את תפריט הבירות הנמזגות בפסטיבל והסבר קצר על כל אחת מהן. מסביב נמצאים הדוכנים במראה פשוט ואחיד.

אבל אל תתנו לפשטות הזאת להטעות אתכם, כי כל זה, בעצם, לא חשוב. מרגע השמע הגונג (על אמת...), שמכריז על פתיחת הפסטיבל - עליו אחראית המבשלה הזוכה של שנה שעברה - מתחיל התענוג. מעל 150 בירות שמטריפות את החושים ובלוטות הטעם מוצעות לקהל הרחב לטעימה, עומדות במהותו ובמרכזו של הפסטיבל. לא תפאורה, אין גימיקים וגם בלי מוזיקה והופעות, רק טעימות בירה נטו. וזה, חברים יקרים, הפסטיבל בה' הידיעה, לכל הבירגיקס באשר הם, לכל הטועמים-מתייגים ולכל המתעדים.

כנגד ארבעה בנים

בירה
בירה
בשל חוזקן של הבירות, הן נמזגות לכוס של 150 מ"ל, המשמשת ככוס הרשמית של האירוע - היפוכו הגמור של הפסטיבל בצ'כיה עליו כתבתי כאן לא מזמן. אז עם מה מתחילים? עם זאת שאוהבים.

בעצם אפשר להתחיל עם זאת שכבר מכירים, או אולי דווקא עם הבלונדינית, רגע - ומה עם הכהה? בקיצור, דילמה. אבל יש מי שמצא פתרון יצירתי לדילמה הזאת.

המצחיקים: חבר'ה עם 4 קוביות משחק, כל אחד זרק אותן בתורו, כאשר את הבירות הם בחרו לפי המספר שהופיע על הקוביות. הרציניים: אלה שהגיעו עם דפים שהכינו מראש, בהם פירוט של כל הבירות עם הדירוג מלפני שנה, מהפחות טובה ועד הטובה ביותר, מלווה בהסבר מלומד על כל אחת מהן. המחושבים: אלה שהחלו בטעימה על-פי מידת חוזק האלכוהול, מהנמוך לגבוה ביותר. המבולבלים: שגם אני נמנית עליהם – אלה שנסחפים עם הרוח.

מכל מקום, הקו שמנחה את כולם הוא המשפט שמופיע על שלט קטן ליד בירות מסוימות: "When it's gone it's gone". את הבירות האלה לא שותים בשלוק אחד, אלא בישיבה נינוחה, דבר שמזמן היכרויות מעניינות עם השכנים המזדמנים בשולחן הארוך. תוך זמן קצר חולקים כוסות, מייעלים את הטעימה, ופתאום מגלים שההולנדי שמולכם מספק ציוד משרדי לחברה בישראל, והבלגי שלידכם מציע לכם טעימה מצלחת הגבינות שלו.

בירה חמה כבר טעמתם?

בירה
בירה
הפסטיבל הזה מזמן טעימות של בירות מוטרפות. אני טעמתי כאן בירה עם 26% אלכוהול, בירות במהדורות מיוחדות שבושלו במיוחד לאירוע, בירות מתובלות, בירות שהמכנה המשותף לכולן הוא העוצמה, היופי והטעם הממלא את הפה ומפציץ את הבלוטות בעושר וגורמות לאושר גדול.

אה, עוד דבר מעניין הן הבירות החמות. כן, כן, יש דבר כזה שנקרא בירה חמה. מדובר בבירות שמוחזקות במכלים שומרי חום ומוגשות כמו יין חם. הן רוויות באלכוהול ומיד בהרחה הראשונה מרגישים אותו עוקץ באף, ומבחינים בארומות של שרי ובטעם חזק של יין. זה משקה שבלתי אפשרי לשתות אותו בארץ, אבל כשהטמפרטורה צונחת מתחת לאפס, מדובר במשקה מחייה.

בסופו של יום מקבלים המשתתפים טופס בו הם מתבקשים לדרג את 5 הבירות האהובות עליהם ביותר ולמסור אותו לזוג הסנטות הנחמד בקופה. אין ספק שהם מגלים אמון מעורר הערצה ביכולת הקיבול של המשתתפים ובשיקול דעתם אחרי כל-כך הרבה בירות. אגב, הבירה הזוכה משנה שעברה – 'Stille Nacht' של מבשלת 'Dolle Brouwers', תפתח השנה את הפסטיבל עם השמע הגונג. אכן בחירה ראויה!

Kerstbierfestival - פסטיבל בירות כריסמס

בירה
בירה
איפה: Essen, בלגיה. מתי: 17-18 בדצמבר, משעות הצהריים המוקדמות ועד 23:00. כמה: 20 אירו, כולל 7 אסימונים, בקבוק מים, כוס ממותגת וקטלוג הבירות. איך: בעבר הכניסה היתה חופשית, אך עקב עומס המבקרים הרב, עברו בשנה שעברה למכירה מוקדמת של כרטיסים דרך אתר האינטרנט, כדי לווסת את העומס. המכירה נפתחת החל מחודש אוגוסט. הספונטניים שביניכם יכולים לנסות את מזלם ולהגיע ביום שבת ה-17.12 בשעה 19:00, אז הכניסה חופשית, בכפוף למקום פנוי. למה: הזדמנות חד-פעמית לטעום מגוון עצום של בירות כריסמס במקום אחד. מעבר לבירה: יש גם אוכל, אבל בקטנה. האירוע מאורגן על-ידי עמותת חובבי בירה מקומית וללא כוונת רווח לכן, על-מנת לא לפגוע בהכנסות ולכסות את העלויות, מבקשים המארגנים לא להכניס למתחם הפסטיבל אוכל מבחוץ, אלא לרכוש במקום. עוד פרטים: http://www.kerstbierfestival.be/ENG/index.htm

.