מחפשים דרך מקורית להימלט מכאן עד שיעבור החום הפסיכי של חודש מאי? קפצו עכשיו לפסטיבל הבירה של פראג...

"עוד פעם צ'כיה", רטן לעברי חבר, כשנודע לו שאני נוסעת לפסטיבל בירה בצ'כיה. "בצ'כיה אין בירות מעניינות בכלל, כל הבירות אותו טעם!", נפנף לעומתי עם היד בתנועת ביטול. "שטויות", עניתי. "גם כשאת הולכת לפאב עם שלושים ברזי בירה, כל הבירות הן פילזנר ועם אותו טעם", הוא המשיך להתלונן והסתכל עלי במבט מאשים. "מצחיק, אבל עדיין שטויות", עניתי...

פה, חברים, שותים בירה, לא טועמים ולא דוגמים, פשוט שותים... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)
פה, חברים, שותים בירה, לא טועמים ולא דוגמים, פשוט שותים... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)
פה, חברים, באים לשתות בירה. כאן לא טועמים וגם לא דוגמים, פשוט שותים... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)

אני חייבת לציין שזו לא הפעם הראשונה שצ'כיה מואשמת בשיממון בירתי, אבל אני לגמרי חולקת על כך. בואו נעזוב לרגע את גשר קארל, כיכר השעון ובתי הבירה הנהדרים של פראג ונתמקד בחוויה המזוקקת והמתומצתת של הבירה. אז עבור כל אלה כמו המתלונן הסדרתי מלמעלה ובכלל עבור כל מי שחובב בירה, אני ממליצה לבקר בפסטיבל הבירה של פראג ולהבין לפחות שלושה דברים: א. פילזנר זה אחלה סגנון בירה, אם אתה צורך 167 ליטר בירה בממוצע לשנה. ב. לא כל פילזנר היא אותו דבר. ג. יש בצ'כיה עולם שלם של סגנונות בירה מעבר לפילזנר.

בביקוריי הרבים בפסטיבלי בירה בעולם למדתי שלכל אחד מהם יש את האופי שלו. יש תיירותיים יותר ויש פחות, יש שמכוונים לחובבי הבירה ויש את אלה שמאורגנים כבילוי משפחתי, מעין אירוע קולינרי מול בירה נטו. Cesky Pivni Festival - פסטיבל הבירה של פראג הוא פסטיבל בעל אופי שונה, הוא אינו מתחנף ואף מעט מחוספס. הפסטיבל אינו ממוקם בכיכר המרכזית או בשדרה מתויירת, הוא נמצא בפארק מול מגרש כדורגל בשולי מרכז העיר.

אזור הפסטיבל מחולק לשלשה מתחמים: המתחם הראשון הוא אוהל גדול בסגנון האוקטוברפסט, בו נמצאת גם הבמה המרכזית, עם ספסלים ושולחנות ארוכים המוקף בדוכנים עם ברזי בירה שנמזגת לכוסות ליטר. המתחם השני הוא בסגנון בירגארדן פתוח, שם אפשר למצוא גם יינות, קוקטיילים ואוכל. המתחם השלישי כולל שורה של עמדות מזיגה של בירות פחות ממוסחרות ומוכרות, רובן נמזגות בנפחים של חצי ליטר בכוסות הממותגות שלהן. כוסות שליש כמעט ולא ניתן למצוא...

פסטיבל בירה בפראג - אווירה א - צלם גדי דבירי
פסטיבל בירה בפראג - אווירה א - צלם גדי דבירי
החבר'ה שמוזגים את הבירה אינם דוברי אנגלית ופרויקט הזמנת הבירה הוא מאתגר ומשעשע. על כל דלפק מונחת רשימה ממוספרת של הבירות שנמזגות מהברזים, הרשימה כמובן בצ'כית, כך שאם צלחתי את הבנת הנקרא (וברור שלא היה לי מושג...), הגיע שלב ההצבעה על מספר הבירה מלווה בציפייה שההצבעה היתה מספיק ברורה, למרות הלחץ על הדלפק. ואם זה לא מספיק, רשימת הבירה על הדלפקים אינה קבועה ומשתנה לאורך הערב, כך שהסיכוי לחזור על אותה בירה פעמיים, הוא בהחלט קטן. אבל, בואו נודה על האמת, למי אכפת, כל כוס מרגשת וכל לגימה היא הפתעה.

שתינו שם בירה ירוקה שמבושלת במיוחד לכבוד איזה חג דתי, יין שעורה, או כמו שאנחנו קוראים לו 'בארלי וויין', חזק באלכוהול וכבד, אבל שתינו גם איילים בהירים ואיילים כהים וכמובן, הרבה מאוד לאגרים כיאה לצ'כיה. חשוב לציין שלמרות שפע המותגים והסגנונות, אין זה המקום לחובבי הבירה, אלה שמזמינים כוס של שליש לשולחן, לגימה קטנה לפרוטוקול ולרוץ לתייג לחבר'ה. פה, חברים, שותים בירה, לא טועמים ולא דוגמים, פשוט שותים.

את רוב הזמן בפסטיבל בילינו באוהל המרכזי, שהוא האח הבוהמי הקטן של האוקטוברפסט הידוע מבוואריה השכנה. אוהל גדול עם שולחנות ארוכים סביבם יושבות קבוצות גדלות בלבוש אחיד וססגוני, בגדים בוואריים מסורתיים, חולצות ורודות עם כיתובים מצחיקים, מצנפות ושלל תחפושות. אחרי כמה לגימות נשמעים שירים ברקע, צחוקים מתגלגלים מכל עבר וכל השקת כוסות בשולחן אחד גוררת קריאות מהשולחן הסמוך. מהר מאוד נשמעו קריאות "לחיים" לעברנו ואנחנו לא נשארנו חייבים עם קריאות רמות "נזדרבי". גם כאן כשיש לחץ מצמצמים שולחנות ובהחלט ייתכן שתמצאו עצמכם יושבים לצד זרים מוחלטים שתוך כמה דקות יהפכו לאחוקים שלכם.

את החסות לאוהל המרכזי שהוא ההארדקור, נותנת חברת הבירה קרוסוביצ'ה, שבכל שנה מבשלת בירה מיוחדת לאירוע. הבירה נמזגת בכוסות ליטר ואין כאן פשרות. חברה שביקשה לגוון עם כוס מים או מיץ, זכתה למבט מבולבל מצד הברמן וכשניסינו להיחלץ לעזרתה, שאל אותנו המום לחלוטין: "למה הבאתם אותה לפה?"...

לקראת שעות הערב מתחילה ההמולה הגדולה, מתחילות ההופעות ומסביב כולם רוקדים ושרים. המלצרים מריצים כוסות בירה לשולחנות ומדי פעם גם צלחת כזו או אחרת עם נתחי בשר גדולים לתמיכה בשתייה. בסופו של דבר מצאנו את עצמנו מבלים בפסטיבל יומיים שלמים מהשעות הרגועות של הבוקר ועד השעות העליזות של הלילה. אין ספק שהצ'כים יודעים לשמוח.

פסטיבל בירה בפראג - אווירה ב - צלם גדי דבירי - עותק
פסטיבל בירה בפראג - אווירה ב - צלם גדי דבירי - עותק
פסטיבל הבירה של פראג / Cesky Pivni Festival

איפה? צ'כיה, פראג, 4000 מ"ר של אוהלים. מתי? 17 ימים, מאמצע ועד סוף מאי. כמה? מחיר כניסה 100 קרונות צ'כיות לכל ימי הפסטיבל. איך? רוכשים כרטיס מגנטי נטען בכניסה ומשלמים אתו בכל דוכני הפסטיבל. למה? בירות מארבעים מבשלות צ'כיות, אווירת אוקטוברפסט עליזה. מעבר לבירה? אוכל, יינות, קוקטיילים, קפה, מוזיקה. עוד פרטים? www.ceskypivnifestival.cz/en/