שנים שמותגי בירה מפיצים בפאבים וברים תחתיות בירה באינספור עיצובים. עכשיו עושה את זה 'מכבי' עם הדפסי יצירות של אמנים מקומיים...

בשנים האחרונות אנחנו עדים ליותר ויותר מעורבות ותמיכה של מותגי בירה ואלכוהול בסצנות אמנותיות, כאלה שנחשבות לנישתיות ואפילו אלטרנטיביות. החל משנות התשעים התרגלנו לראות במופעי מוזיקה המוניים את שלטי הענק של נותן החסות לאירוע, אחד ממותגי הבירה בדרך-כלל, מתנוססים מכל עבר ומכריזים עליו בריש גלי.

תחתיות בירה באינספור עיצובים וכיתובים, יצירתיים, משעשעים, או מינימליסטיים... (מעצבים: יהונתן כתב, הילה שפיצר, אסף בן ארוש)
תחתיות בירה באינספור עיצובים וכיתובים, יצירתיים, משעשעים, או מינימליסטיים... (מעצבים: יהונתן כתב, הילה שפיצר, אסף בן ארוש)
תחתיות בירה בעיצובים יצירתיים, משעשעים, או מינימליסטיים... (אמנים: יהונתן כתב, הילה שפיצר, אסף בן ארוש) עם השתנות חוקי עולם הפרסום ותקציביו, ואכיפתו של חוק איסור פרסום האלכוהול, גישת המיתוג בדרכים עקיפות ויצירתיות תפסה תאוצה. כיום עושים מותגי הבירה השונים את דרכם אל ליבנו, גרוננו וכיסינו באמצעות סרטוני יוטיוב "מחתרתיים" אך ויראליים, פעילות ברשתות החברתיות, תמיכה ונוכחות בסצנות אורבניות עכשוויות, ביניהן גם מיזמים אמנותיים כאלה ואחרים. בשנת 1920, 40 שנה לאחר שיוצרו תחתיות הבירה הראשונות בגרמניה, כבר הדפיסה עליהן מבשלת הבירה הבריטית "וויטני" את הלוגו שלה והשתמשה בתפוצה שלהן כדי לפרסם את מוצריה. ומאז ועד היום, מבשלות גדולות כקטנות, מותגי בירה בינלאומיים ומקומיים, מדפיסים ומפיצים בפאבים וברים ברחבי הגלובוס, תחתיות בירה באינספור עיצובים וכיתובים, יצירתיים, משעשעים, או מינימליסטיים, שהמשותף לכולם הוא, שהם מפרסמים איזושהי בירה. הרחיקו לכת, דווקא מפרסמים שונים, שלא מתחום האלכוהול, שניצלו את האפשרות הזאת להעביר מסרים בדרך זו לקהל היעד המסוים של בליינים ויושבי ברים. תחת הסלוגן "אמנות על הבר" תשיקו בירה מכבי סדרת תחתיות לבירה במהדורה מוגבלת, עליהן יודפסו עבודות אמנות של אמנים ישראלים. יצירות של שלושה אמנים כבר נבחרו, ועוד שבע יצירות, ייבחרו מתוך הצעות של אמנים שנענו לקול קורא שפורסם בעמוד הפייסבוק של בירה מכבי. התחתיות יופצו בפאבים ובברים נבחרים בהם נמכרת הבירה.
תחתיות בירה מכבי - אווירה - צילום יחצ
תחתיות בירה מכבי - אווירה - צילום יחצ
שלושת האמנים והיצירות שנבחרו להשתתף בפרויקט הם: יהונתן כתב, בן 22 מירושלים, שבעבודתו Duo ביקש להמחיש את הדואליות, התקשורת וההרמוניה בין הדמויות. הדמויות הן של שני שחיינים, גבר ואישה, שנראים מקצועיים (וספורטיביים באופן שיעורר בכל שתיין רגשות אשם או שאט נפש...) המבצעים קפיצה זה מול זה, על רקע צורות סימטריות בדפוס דקורטיבי ואסתטי. הילה שפיצר, בת 30, מבאר-שבע, שאחת העבודות שלה - "את חדר השינה אני אוהבת יותר" - נבחרה מתוך הסדרה "בתים של זרים" בה הגיעה לדירות של אנשים, אתם יצרה קשר דרך הפייסבוק ובקשה לצייר אותם בביתם. בציור נראית בחורה יושבת לבדה על ספה בסלון ביתה (וניכר בה שכל מה שהיא רוצה, זה פשוט לעבור חדר וללכת לישון. בירה? הצחקתם אותה). אסף בן ארוש, בן 36, מקיבוץ גלאון שעבודתו "חממה" נוצרה לפני מספר שנים כברכה לחג המולד, במסגרת סטודיו Poink בו הוא שותף. העבודה מציגה את סנטה קלאוס מאושר בחממה שלו בשעה שבחוץ יורד שלג. (המסר הוא: הכי טוב בבית, להשקות את העציצים ולעשן מקטרת בשלווה. בירה? בשביל מה...?)
תחתיות בירה מכבי - אווירה ג - צילום יחצ
תחתיות בירה מכבי - אווירה ג - צילום יחצ
האמנים, הם אמנים מדופלמים (למעט יהונתן כתב שהוא עדיין סטודנט בבצלאל) שהציגו בתערוכות ובמגזינים שונים וכשרונם הוכח בעבר. הנימה הצינית, אינה נובעת מזלזול באמנים או ביצירותיהם, אלא מהעובדה כי מנהליו האמנותיים של הפרויקט לא מצאו לנכון לייצר איזושהי זיקה בין הנושא למושא, בין היצירות לבירה מכבי, או לכל בירה אחרת. האמנים, לא הוזמנו ליצור במיוחד עבור הפרויקט יצירות חדשות, ולבטא, כל אחד בדרכו הייחודית ובשפתו, עולם דימויים והקשרים אסוציאטיביים, המתחשבים בפורמט התחתיות ובייעודן. לכאורה, זה יפה שהאמנות פשוט קיבלה מקום וחשיפה ללא התערבות וללא אילוצים. בפועל, למרות ששמם של האמנים והיצירות מופיע בצד האחורי של התחתית, נשאלת השאלה, האם זהו מקומה הראוי של יצירת אמנות, לשכב תחת כוסות בירה מיוזעות כשלוגו מסחרי מוטבע עליהן בחזית, ואילו שם האמן, מאחור? אבל נראה, שכמאמר הפתגם, הן עבור האמנים והן עבור המותג, כל פרסום הוא פרסום טוב. ובכל זאת, אולי יהיה בכוחן של התחתיות להצית שיחות בר מעניינות או לפחות משעשעות, ולהוסיף צבע ואווירה תרבותית לשגרת הפאב. בתרחיש החיובי ביותר, אחדים מהשתיינים יכתתו רגליהם לתערוכה של אמן שיעורר את סקרנותם, ובואו לא נשכח שהחל משנת 1958 פועלת בגרמניה אגודת אספני תחתיות הבירה, עבורם זו וודאי סיבה מצוינת לעלות על מטוס לכיוון המזרח-התיכון, למהר לפאב הקרוב ולהזמין בירה מכבי...