הבירה הראשונה שיוצרה בישראל, עוברת בימים אלו תהליך של מיתוג מחדש וריענון, הן במראה הלוגו ונראות התוויות, והן במתכון משופר עם גוף בירה דומיננטי יותר. זה הסיפור שלה

סיפורה של בירה נשר התחיל כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת. בתקופת המנדט הבריטי, הבריטים חובבי השתייה הסתמכו בעיקר על בירות חזקות ומלאות כשות, שיכלו לשרוד את המסע מאירופה. בשנת 1934, הברון ג'יימס רוטשילד הבין שיהיה יתרון כלכלי גדול מאוד לייצור בירה מקומית. לאחר שאביו, הברון אדמונד דה רוטשילד, פטרון היקבים, נפטר, צרף אליו הבן חברים נוספים במשפחה וייסד חברה בשם פיק"א, חבר גם לחברה בנקאית פריזאית בראשותו של גסטון דרייפוס, וביחד הקימו מבשלת בירה בשם 'Palestine Brewery Ltd', או בעברית 'תעשיות בירה א"י בע"מ'.

תודו שבירה עיט נשמע פחות טוב
תודו שבירה עיט נשמע פחות טוב
תודו שבירה עיט נשמע פחות טוב באותה תקופה לענף היין לא היה קל. הצורך במציאת מקורות הכנסה חלופיים הניעו את מנהל היקב, יעקב שפירא, להחכיר בשנת 1934 חלק משטח היקב למפעל הבירה החדש. המותג העיקרי שיוצר במבשלה הייתה בירה בשם 'נשר'. בירה נשר היא הבירה הראשונה שיוצרה באופן תעשייתי בארץ ישראל. היא קיימת משנת 1934 ועד היום. השוק העיקרי של המבשלה היה חיל המצב הבריטי בארץ ישראל והמתכון של הבירה פותח על ידי הברומאסטר מנחם ברלינר לפי טעמם של החיילים – בירה בסגנון פילזן. השוק היהודי, שלא היה ידוע כחובב בירה גדול, גם כן לא קופח, ופותח עבורו משקה מאלט נטול אלכוהול בשם 'נשר מאלט'. בנוסף יצרה המבשלה בירה שחורה בשם 'ראשונייה', כנראה אב הטיפוס לנשר מאלט המוכרת לנו כיום. האגדה מספרת כי בין המבשלה ליקב הפרידה רק גדר שיחים. בזמן הפסקת הצהרים היו נפגשים, משני צדי הגדר, הברומאסטר של המבשלה, מנחם ברלינר, ויינן יקבי כרמל (אז כרמל מזרחי) פרדי שטילר, כל אחד היה מביא מתוצרתו, וכך היו מעבירים יחדיו את ההפסקות. לוגו הנשר המתנוסס על בקבוקי הבירה גם כיום מוטבע עדיין ברצפת הכניסה למחלקת הכספים של היקב בראשון לציון. בשנת 1941 נפתחה מבשלת בירה נוספת של החברה בבת ים. האנגלים, שטענו כי המבשלה היוותה מקום מסתור לטרוריסטים יהודים, ניסו לתקוף את המבשלה בשנת 1948, אך בשל טעות בזיהוי, תקפו מטוסי חיל האוויר האנגלי מבנה סמוך בו שכן מפעל דפוס. למרבה המזל ההתקפה נערכה בשבת ולא היו נפגעים. לאחר קום המדינה, בשנת 1950, החלה המבשלה לייצר תחת מותג נשר בירה בשם גולדסטאר. אז חיילים אנגלים כבר לא היו, אך גם כאן לא נגמר הרומן של הבירה עם הצבא, ובירה גולדסטאר יוצרה בבקבוקים במיוחד עבור השק"ם וצה"ל. בשנת 1951 נרכשה מבשלת פלסטינה על ידי תעשיין אנגלי בשם ויליאם רובינסון. החברה בבעלותו של רובינזון, פתחה בשנת 1963 מבשלה נוספת במגדל העמק בשם 'מבשלת הגליל'. בשנות ה-60 בוצע איחוד בין 'מבשלת שכר לאומית' לבין 'תעשיות בירה א"י בע"מ' וייצור הבירות נשר וגולדסטאר עבר למפעל בנתניה. בשנת 1968 נוספה אליהם גם בירה 'מכבי'. בשנות ה-80 נרכש המפעל על ידי משפחת בורנשטיין, בעלי מפעל המשקאות טמפו שהעבירה לכאן גם את יתר פעילות המפעל. הרבה פרסומים, סיסמאות וסלוגנים ניתנו לבירה נשר, אך אחד מהם הפך גם לחלק מהסלנג הישראלי: "מה הקשר? בירה נשר!". הלוגו של בירה נשר נשאר כמעט ללא שינוי לאורך כל השנים. בשנת 2011 הוא עבר תהליך של 'הצערה', ורוב שערותיו הלבנות של הנשר שבלוגו נצבעו לשחור. אגב, עקב בלבול שמקורו באנגלית העוף על הלוגו הוא למעשה עיט ולא נשר. מאז ימי התנ"ך מחליפים בטעות בין הנשר לבין העיט. ומסתבר שלא רק במפעלי הבירה טעו, הנשר על הדגל האמריקאי הוא בעצם עיט לבן ראש, הנשר הרומי הוא עיט סלעים, ובסרט 'הנשרים פשטו עם שחר', הנשרים הם כמובן... עיטים.