מהדורה מוגבלת של שימאי גולד, הבירה שנזירי המנזר הטראפיסטי מעדיפים לשמור לעצמם, הגיעה לארץ. טל חוטינר מסביר למה כדאי לטעום אותה

אומרים שבמנזרים אין יותר מדי מה לעשות חוץ מלהתפלל ולשתות משהו קטן. לא מעט משקאות בעולם התחילו את דרכם במנזרים ונוצרו על ידי נזירים מוכשרים או משועממים. לף, בנדיקטין, שרטרז ופולאנר הן רק כמה דוגמאות ויש רבות.

למסדר הטראפיסטי יש כיום כ-170 מנזרים בעולם (לטרון הוא אחד מהם). הטראפיסטים דוגלים בחיי פשטות ונמנעים מדיבור, לשיטתם בזבוז זמן הגורם למחשבות כפירה. הם מתפללים שבע תפילות ביום, פלוס מיסה, ובשאר הזמן לומדים באופן אישי בחדר. הנזירים עובדים בדרך כלל בחקלאות ובמלאכה זעירה, ובעבר התקיימו המנזרים כמשקים אוטרקים או קיימו את עצמם דרך סחר חליפין של תוצרתם. מתוך כל המנזרים הללו רק לשבעה מותר לייצר בירה המתהדרת בכינוי בירה טראפיסטית, שהיא בעצם קטגוריית בירה יוקרתית בפני עצמה. מנזר אחד בהולנד,לה טראפ, ועוד שישה בבלגיה – אורוול, רושפור, אשל, ווסטמאל, ווסטרוולטרן והמפורסם מכולם שימאי. בירות אלו, על פי הגדרה,מיוצרות בין כתלי המנזרים הטראפיסטים על ידי הנזירים או בפיקוחם, ורוב הרווחים נתרמים לצדקה ולתחזוקת המנזר.

עדיף לשתות מלדבר דיבורי כפירה (צילום: יח"צ)
עדיף לשתות מלדבר דיבורי כפירה (צילום: יח"צ)
עדיף לשתות מלדבר דיבורי כפירה (צילום: יח"צ)
לישראל מיובאות כמה בירות טראפיסטיות והבולטת בהן היא השימאי על שלושת סוגיה: שימאי כחולה – בירת אייל כהה המיועדת גם להתיישנות; שימאי טריפל - לבנה ומרירה מאד בעלת 8% אלכוהול וכמות גדולה של שעורה; והשימאי רד- אייל אדמדם,מתקתק ואגוזי בעל 7% אלכוהול. ממש בימים אלה הגיעה לארץ מהדורה מוגבלת של השימאי גולד, אולי הבירה העתיקה ביותר והקלה ביותר שהנזירים ייצרו. על פי הסיפור הם נהגו לייצר ממנה כמויות קטנות במיוחד, אולי רק לצריכה אישית וכמעט אך ורק בין כתלי המנזר. המבקרים שטעמו את הבירה החלו לבקש אותה יותר ויותר, וכך לא נותרה לנזירים ברירה אלא לשחרר כמויות הולכות וגדלות של הבירה האישית שלהם לשאר הצדיקים שמסביב. שימאי גולד - בירת אייל קלה יחסית לז'אנר, בעלת 5.5% אלכוהול, בקבוק 330 מ"ל 19 ₪ לצרכן. למרות שהיא הקלילה ביותר מהמנזר עדיף לצרוך אותה כאשר עוד קצת קריר בחוץ.