בשבוע שעבר נחת כאן לביקור סיריל גודה, בן למשפחת גודה שמייצרת קוניאק כמעט 500 שנה. טל חוטינר קפץ לטעום כמה דברים טובים וחזר כדי לספר...

כבר 15 דורות שמשפחת גודה, משפחה ההולנדית במקור, ממוקמת לה באזור 'לה רושל', לא רחוק מהים. בית הקוניאק הזה, שהנו עסק משפחתי, מתופעל על-ידי סיריל גודה ואחיו אשר הם מזקקים יינות שמגיעים אליהם מכורמים וותיקים איתם הם עובדים כבר שנים ארוכות, בניגוד לבתי הקוניאק הענקיים שקונים תזקיקים ורק מיישנים ומערבבים אותם.

בית הקוניאק של גודה - בית קוניאק משפחתי שמצליח לשמור יפה על חדשנות ויצירתיות מול עולם הקוניאק המזדקן...  (צילום: יח"צ)
בית הקוניאק של גודה - בית קוניאק משפחתי שמצליח לשמור יפה על חדשנות ויצירתיות מול עולם הקוניאק המזדקן...  (צילום: יח"צ)
בית קוניאק משפחתי שמצליח לשמור יפה על חדשנות ויצירתיות מול עולם הקוניאק המזדקן...  (צילום: יח"צ)

החלק ההיסטורי של מזקקת גודה המשפחתית באזור זה מתחיל אי-שם בשנת 1588 כאשר הנרי הרביעי מלך צרפת מעניק לבני המשפחה את הזכות לייצר קוניאק. בשנת 1782 מתחיל גודה למתג את הקוניאק שלו שעד מהרה מקבל הכרה רשמית וזוכה להצלחה באירופה. המשפחה ובית הקוניאק שלה מצליחים לשרוד מהמורות ותהפוכות רבות בעולם האלכוהול, החל במחלת הפילוקסרה, דרך תקופת היובש האמריקאית ועד למלחמות העולם בהן החרימו הגרמנים את רוב מלאי הקוניאק ממרתפי המזקקה בגלל השתייכותה של המשפחה למחתרת.

סיריל גודה
סיריל גודה

בזכות היותם עסק משפחתי הצליחו בני המשפחה לשמור על חדשנות ויצירתיות מול עולם הקוניאק המזדקן. רעיונות כמו קוניאק לבן ומיושן בחביות ישנות בשם 'אנטרקטיקה', או קוניאק יבש יותר שנועד ללוות ארוחה ולא רק לסיים אותה בשם 'גסטרונום' הם רק חלק מהביטויים של בית הקוניאק המסורתי-חדשני הזה.

סיריל גודה אומר לי שאנשים בגילו בצרפת בורחים קצת מהקוניאק ומהתדמית שלו וכחלק משינוי מגמה זו החליטו ב'גודה' לשנות את התפיסה שלהם לגבי הקוניאקים הבסיסיים של הבית, שינוי שאפשר לראות בימים אלו במיצוב ובבקבוקים החדשים שמגיעים לארץ. מדובר בשילוב של מסורת משפחתית יחד עם חדשנות ויצירתיות של הדור הצעיר של המשפחה.

קוניאק גודה VS
קוניאק גודה VS

כל אחד מהקוניאקים בסדרת הבסיס של 'גודה' מוקדש לשלב אחר בייצור המשקה. גודה VS מוקדש לאומנות הזיקוק והפיכת היין לקוניאק. כך גם נראה הבקבוק שצבעו כצבע הנחושת של האלמביק. מדובר בקוניאק עמוק יחסית לגילו, מינימום 4 שנות יישון בחביות. הענבים בבלנד הזה מגיעים מאזורי גידול הענבים של בון בואה ובואה אורדינר והוא מצטיין בטעמי וניל נעימים ופרי טוב. דרך אגב, הקוניאק זה כשר, ואף כשר לפסח (אשתו של סיריל יהודייה...).

קוניאק גודה VSOP
קוניאק גודה VSOP

גודה VSOP מוקדש לאומנות היישון בעץ שמעניק למשקה את צבעו, טעמו וגופו. הקסם שביישון הוא החמצון העדין שמפתח את הניחוח המיוחד מהניחוחות הגנריים של הפרי לניחוחות המתובלים כמו פרחים, וניל, פרי ועוד (...). זהו קוניאק זוכה פרסים שמיושן מינימום 8 שנים בחביות. גם כאן מגיעים הענבים מבון בואה ובואה אורדינר, בתוספת ענבים מהאזור המובחר פטי שמפיין שממש צמוד לעיירה קוניאק.

קוניאק גודה גסטרונום
קוניאק גודה גסטרונום

'גודה גסטרונום' - הקוניאק שזיקק אחיו של סיריל בכדי לייצר קוניאק שמתאים לאוכל בכל דרך - יוצר בפעם הראשונה בשנת 1838 כדי לעזור בעיכול במהלך הארוחה (...), כאשר עד אז קוניאק נחשב יותר כאפריטיף. במהלך הזיקוק "חותכים" את הלב יותר קצר, כלומר: מאבדים יותר מהראש ומהזנב וכך גם עוד חומרים וטעמים נלווים, וכתוצאה משימוש סלקטיבי בחביות מתקבל קוניאק עדין ויבש יותר. זהו קוניאק נהדר עם ניחוחות מתובלים, מעט פירות יבשים, ג'ינג'ר, אגוז וסיומת פרחונית ונעימה.