רוצים להרים כוס מבעבעת לחיי השנה האזרחית החדשה? קבלו את יוסי בוזנח עם עשרה יינות מבעבעים שאי-אפשר לפתוח את השנה בלעדיהם...

רגע לפני שמתחילות כאן החגיגות המבשרות את כניסתה של השנה האזרחית החדשה וזיקוקים ססגוניים יאירו את שמי הערב מכל עבר, אותו רגע ממש הוא שעתם הגדולה של היינות המבעבעים. הבקבוקים המהודרים המאורכים, הצליל הנפלא שנשמע בעת חליצת הפקקים, הבועות המתפצפצות בחן, הקצף הניגר כשובל תחרה מלכותי והטעם הכובש, הם אלה ההופכים את היינות המבעבעים לשחקנים הראשיים בערב הקסום הזה (...).

מבעבעים לשנה החדשה - הבועות והקצף הם השחקנים הראשיים כאן… (צילומים: יח"צ, Stephanie Berghaeuser.freeimages.com)
מבעבעים לשנה החדשה - הבועות והקצף הם השחקנים הראשיים כאן… (צילומים: יח"צ, Stephanie Berghaeuser.freeimages.com)
הבועות והקצף הם השחקנים הראשיים כאן… (צילומים: יח"צ, Stephanie Berghaeuser.freeimages.com)

שמפניה ויינות מבעבעים הם משקאות נהדרים לא רק לערב השנה האזרחית החדשה, אלא לכל מקום וזמן שניתן ליהנות מהם ולהתענג על טעמם. ברשימה שלפניכם תמצאו יינות מבעבעים מסוגים שונים כשלצד כל אחד מהם הסבר מנומק מה הביא אותנו לצרף אותו לרשימה מכובדת זו. אז שתהיה לכולנו שנה אזרחית טובה, כזו שתפנק אותנו בהרבה הזדמנויות לחגוג. לחיים!

ירדן בלאן דה בלאן 2009 המבעבע ששם את ישראל על המפה העולמית ושם בכיס הרבה שמפניות

ירדן בלאן דה בלאן 2009
ירדן בלאן דה בלאן 2009
מי היין: בלאן דה בלאן יכול להצטער רק על דבר אחד, שהוא לא נולד באחד ממרתפי השמפניה הרומנטיים והאינטימיים של צרפת, אלא בחדרי המבעבעים המדויקים והטכניים של יקב 'רמת-הגולן'. לו נולד בשמפיין, היה זוכה לבטח לתג מחיר משולש ולתהילת עולם, אך הוא צריך לחיות בשוק המבעבעים הישראלי הצנוע ולהתמודד עם בעיותיו וחוסר בשלותו.

איך ייצרו אותו: 100% שרדונה מכרמים בצפון-הגולן. בציר מוקדם השומר על רמות סוכר מרוסנות ורמות חומצה גבוהות, שזה האיזון המיטבי עבור מבעבעים. היין מיוצר בשיטה הקלאסית משמפיין - תסיסה שנייה בבקבוק ושהיה ארוכת טווח על השמרים במשך חמש שנים ומעלה ורק לאחר מכן מופרדים משקעי השמרים. רק מלכתוב את זה בא לי עכשיו בלאן דה בלאן.

מה הביא אותו לכאן: אם אני צריך לבחור את היין הישראלי הכי מרתק שיוצר פה אי-פעם, אז הבלאן דה בלאן נמצא בשלישיית הגמר. הוא זכה ביותר מדליות ועיטורים מגנרל רוסי במלחמת העולם השנייה ולעולם לא אשכח את תגובתם של קנייני חברת היין הגרמנית האדירה CWD בעת שהגיעו לביתן יקב 'רמת-הגולן' ב"ווינאקספו 2003". מיותר לציין שתוך 48 שעות לא נשארה טיפה אחת של יין בכדי לתת למבקרים לטעום ולהתרשם. וחוץ מזה, זה היין היחידי בעולם שהצליח לגרום לי ללבוש טוקסידו מטופש.

כמה זה עולה לנו: כ-125 ₪

שמפניה פול רוג'ר ברוט NV השמפניה של צ'רצ'יל, שמפניה מעולה ואצילית במחיר שפוי

שמפניה פול רוג’ר ברוט NV
שמפניה פול רוג’ר ברוט NV
מי היין: פול רוג'ר, או רוג'יי - אם נרצה לדייק, הוא אחד מבתי השמפניה הוותיקים והמוערכים בעולם, ואחד החביבים על מלכת אנגליה אליזבט השנייה. בית השמפניה פול רוג'ר הוקם בשנת 1849 וכיום הנו אחד הבודדים הנמצאים עדיין בבעלות פרטית. שמפניה המשלבת מערך טכנולוגי מודרני, יחד עם פילוסופיית ייצור מסורתית וקסומה והתוצאה היא שמפניה נהדרת, הן באיכותה והן בתמורה למחיר.

איך ייצרו אותו: שמפניה פול רוג'ר היא פסיפס מדויק המורכב מחלקים שווים של פינו נואר, פינו מונייה ושרדונה. היין עצמו הוא עירוב של 30 חלקות שונות ולא פחות מרבע ממנו מגיע מיין הרזרב האחראי על עיצוב אופיו וזהותו המיוחדת. השמפניה עצמה מאופיינת באלגנטיות ועידון ובעלת הרמוניה נהדרת בין מרקמה הרענן ועושר טעמיה הססגוני. שמפניה מורכבת עד מאד ומלאת חן.

מה הביא אותו לכאן: כאשר שאלו את וינסטון צ'רצ'יל איך הוא בוחר את השמפניה שלו, הוא ענה: "הטעם שלי פשוט, אני בקלות משתכנע מהכי טוב...". אז אם לא מספיקה לכם המלכה האם, הרי שראש הממשלה ההיסטורי של בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה, הוא בר-סמכא רב-משמעות בכל הקשור למשקאות אלכוהוליים (...). צ'רצ'יל אהב כל-כך את השמפניה של בית פול רוג'ר עד שהגדיר אותה ככתובת המשמחת ביותר עלי אדמות.

כמה זה עולה לנו: 279 ₪

קאווה ג'אום סרה ברוט גם כשר, גם איכותי וגם זול. מה צריך יותר מזה ללחיים של סוף שנה?

קאווה ג’אום סרה ברוט NV
קאווה ג’אום סרה ברוט NV
מי היין: קאווה הפכה לשם גנרי בארצנו הקטנה, ולא רק בה. היא כמעט שם נרדף לכל מבעבע שאינו מחורר את הכיס. עם זאת, גם בספרד הבינו את הבעיה ואיגוד היין הספרדי מחפש פתרונות על-מנת לבדל בין קטגוריות הקאווה ואיכותן. ג'אום סרה היא אחת הקאוות המשמחות ביותר המגיעות מספרד: חיננית, צנועה, איכותית, ומהווה פתרון נהדר לכל מי שמחפש יין מבעבע טוב ולא יקר. להערכתי היא התמורה הטובה ביותר למחיר בקבוצה זו.

איך ייצרו אותו: הקאווה מיוצרת משילוב בין שלושת הזנים הנפוצים של באזור: פרליאדה, מקבאו ושרלו. לאחר תסיסה שנייה בבקבוק, בשיטה הנקראת שיטת שמפיין, היא מיושנת עם השמרים למשך שנה ואז יוצאת אל השוק.

מה הביא אותו לכאן: התמורה למחיר, היכולת להנגיש יין מבעבע איכותי ולהגיע אתו למחיר כמעט זהה למחירו בכל מקום אחר בעולם. זוהי קאווה נעימה שתשמח את הצרכן ותאפשר לו ליהנות מיין מבעבע ראוי ברמת מחיר מצחיקה.

כמה זה עולה לנו: 30 ₪

גמלא השמורה ברוט NV מבעבע ישראלי חגיגי ואיכותי. אם לא רוצים להוציא מאות שקלים ומצד שני לא לקנות את הכי זול

גמלא השמורה ברוט NV
גמלא השמורה ברוט NV
מי היין: ארצנו הקטנה לא משופעת ביינות מבעבעים איכותיים, ועוד פחות מכך - מבעבעים שמיוצרים בשיטת שמפיין הקלאסית. כן, אני יודע שאסור להגיד שיטת שמפיין, אבל זה תמיד נשמע טוב יותר. יקב 'רמת-הגולן' הוא היצרן הבכיר בישראל בכל הנוגע למבעבעים בשיטה הקלאסית, ארבעה במספר, וזה אם אני לא טועה, שווה להיצע של כל שאר תעשיית היין הישראלית. מכובד, לא? 'גמלא ברוט' הוא הצעיר ועממי מבין כל היינות של היקב. זה לא הופך אותו ליין פשוט, להפך, הוא מורכב ובעל איכויות גבוהות, מרשים ומלא עניין, הוא לימוני, פרחוני ורענן.

איך ייצרו אותו: בלנד של שרדונה ופינו נואר העובר סחיטה של אשכולות שלמים, והתסיסה השנייה מתבצעת בבקבוק. לאחר מכן הוא מיושן עם השמרים למשך שנה שבסופה מופרדים השמרים והמשקעים.

מה הביא אותו לכאן: 'גמלא השמורה ברוט' הוא בעצם הנציג הרשמי הישראלי הכי זול בקטגוריה. כולו אומר חן ורעננות ומן העבר השני הוא רשמי, מכובד ובעל נוכחות רבה. מחירו בערך חצי משל אחיו ה'בלאן דה בלאן', והוא ממלא את כל הציפיות ומאפשר להביא כמתנה יין מבעבע ישראלי חגיגי ומרשים.

כמה זה עולה לנו: כ-75 ₪

רודרר קריסטל 2009 השמפניה של הצארים, הכי יקרה, הכי ראוותנית

רודרר קריסטל 2009
רודרר קריסטל 2009
מי היין: אם אגיד לכם שהשמפניה נוצרה במיוחד עבור הצאר אלכסנדר השני זה יספיק? רוצים עוד, הצאר הכתיב לרודרר שהוא יקבל את השמפניה הטובה ביותר שהם מסוגלים לייצר, ואם זה לא מספיק אז גם הבקבוק נולד עקב דרישה של הצאר. מצד אחד, הוא רצה שיראו את האלגנטיות של השמפניה המופלאה שלו כבר בתוך הבקבוק, ומצד שני - הוא היה פרנואיד לא קטן שחשש כל הזמן מהתנקשויות ולא רצה שיישאר שקע בתחתית הבקבוק, כיוון שאפשר היה להטמין בו מטען קטלני. זכוכית רגילה לא יכולה לעמוד בלחץ ללא תחתית קעורה וכך נולד לו בקבוק השמפניה הייחודי העשוי כולו קריסטל שקוף ותחתית שטוחה לו.

איך ייצרו אותו: רודרר קריסטל מיוצרת רק בבצירים הטובים ביותר, והיא שילוב של פינו נואר ושרדונה מהחלקות המשובחות ביותר באותו הבציר. חלק מהיין מיושן בחביות לפני התסיסה השנייה. לאחר התסיסה בבקבוק מיושן היין על משקעי השמרים למשך שש שנים ורק אז הם מופרדים. בסיום התהליך מיושנת השמפניה שנה נוספת לפני שהיא נעטפת בצלופן צעקני ויוצאת לכבוש את ליבם של עשירי העולם.

מה הביא אותו לכאן: זהו יין מורכב ומרגש, חגיגי ומפואר מאין כמותו, בעל מרקם משיי ואיזון נפלא. הוא משלב את ההדר והאצילות של שמפניה מובחרת ביחד עם מורכבות, עידון ועומק של יין לבן משובח. ושלא כמרבית השמפניות, הוא גם יכול להשתבח בבקבוק שנים רבות. חוויה נדירה, כבר אמרתי? טוב, זה לא יין שכל אחד יכול לקנות. הוא עולה כמו ארגז שמפניה איכותית, אבל מה זה לעומת ההרגשה של להיות צאר ליום אחד (...).

כמה זה עולה לנו: 1,500 ₪

לוראן פרייה ברוט רוזה NV הרוזה שמפיין הכי מפורסם והכי נמכר בעולם

לוראן פרייה ברוט רוזה NV
לוראן פרייה ברוט רוזה NV
מי היין: לוראן פרייה מייצרים שמפניה מעולה. הברוט LP היא תמורה נהדרת למחיר שמציע שמפניה של בית גדול שניחנת בעקביות ובאיכות מרשימים וראויים לציון. הרוזה של לוראן פרייה הוא חגיגה בפני עצמה, יין עמוק ומורכב בלי לאבד את החינניות והססגוניות. הצבע נפלא ומושך, מן סלמון ורוד ומהפנט. השמפניה מאופיינת בניחוח פרי מטריף, מעט הדרי והרבה תות, דובדבנים ופטל, והכל עטוף באלגנטיות מלכותית שכולה אומרת הוד והדר. פשוט שמפניה מעולה.

איך ייצרו אותו: פה יש לנו רק פינו נואר, והיא ממש מרגישה כך, המון עומק ואופי. הענבים מגיעים מעשרה כרמים מובחרים של פינו נואר, רובם כרמי גראן קרו. התירוש עובר השריה די ארוכה עם הקליפות, שיטה שדי נדיר למצוא ברחבי שמפיין. בסיום התסיסה השנייה מיושנת השמפניה על משקעי השמרים למשך חמש שנים, וחצי שנה נוספת לאחר הפרדתם.

מה הביא אותו לכאן: שמפניה רוזה היא חגיגה. היא שדרוג לכל מסיבה ואירוע, היא ססגונית וחושנית יותר מכל יין אחר שאני מכיר. היא מתפרצת באלגנטיות, ועם זאת היא יין רציני יותר ממרבית סוגי השמפניה האחרים. לוראן פרייה היו הראשונים לייצר שמפניה רוזה NV. באותה תקופה היא היתה חדשנית ומיוחדת לא פחות מהבקבוק הכרסתני שבו היא נמצאת. כיום זו השמפניה רוזה הנמכרת בעולם, תוך שהיא מצליחה לשמור על שילוב מדויק בין כמות לאיכות. עשיתי לעצמי חשק לכוס מנוזל מרהיב הזה.

כמה זה עולה לנו: כ-585 ₪

קרמאן דה לימו ברוט נטור, דומיין מוסקאיו רוצים "שמפניה" צרפתית לכל דבר בחצי מחיר? זה היין

קרמאן דה לימו ברוט נטור, דומיין מוסקאיו
קרמאן דה לימו ברוט נטור, דומיין מוסקאיו
מי היין: לימו הוא שם נרדף לייצור מבעבעים זולים ומזולזלים בעולם היין. פייר פור, הבעלים של היקב, היה עד לפני שני עשורים ראש העיר של רוקטאייד. בשלב מסוים הוא פרש מתפקידו, הלך ללמוד יין וחזר לו לכרמי המשפחה, שאמנם היו נטועים זנים איכותיים, בהם שרדונה, פינו נואר ושנין בלאן, אך טופלו ללא הכוונה ראויה. האדון פור השקיע רבות בכרמים ובבציר 2004 יצר את המבעבע הראשון שלו. היקב פועל בפילוסופיה של מינימום התערבות בלי להיכנס להגדרות הנוקשות והמגבילות של הגדרות כגון ביו-דינאמי. היין עצמו יבש ומאופק, עמוק ומעניין, בעל אופי דרומי-כפרי וקסם צרפתי מעט מתבדל. במחיר הזה אני מעריך שהוא התמורה הטובה ביותר שמגיעה אלינו מצרפת.

איך ייצרו אותו: רוב של שרדונה יחד עם מעט פינו נואר ושנין בלאן. הכרמים נבצרים ביבולים נמוכים ומהם נסחט פחות מחצי, כמעט רק הנוזל החופשי. לאחר התסיסה מיושן היין בחביות ובסיום עובר לתסיסה השנייה, שם מיושן עם משקעי השמרים למשך 22 חודשים. ליין לא מתווסף דוסאג' והוא מוגדר כברוט נטור. יבש וחד.

מה הביא אותו לכאן: עולם השמפניה הישראלי נמצא בהאטה כבר כמה שנים, תהליך שאיפשר את עלייתן לארץ של מקבילות השמפניה ממספר אזורים בצרפת, בעיקר עמק הלואר, אלזס, לימו ובורגון. אלו יינות מצוינים המהווים תמורה יוצאת מן הכלל למחיר. ברוב המקרים הם יעלו סביב חצי מחיר משמפניה טהורה, אבל אל תטעו, הטובות שבהן מעולות ומקבילות באיכותן לשמפניה, ובעבר, עד לפני כמאה שנים, הן גם נקראו שמפניה. אז אל תפחדו מהשם המעט אנמי, ובטח לא מהעובדה שברוב המקרים התוויות והפרזנטציה די אפרוריים. אלה יינות קסומים, מבעבעים נהדרים המהווים פסיפס מרתק של יינות בסגנונות שונים ואינספור רבדים.

כמה זה עולה לנו: 105 ₪

קאווה נדל רזרבה קאווה מעולה שתשאיר לכם עודף מ-100 ₪ ותבייש לא מעט שמפניות בטעימה עיוורת

קאווה נדל רזרבה
קאווה נדל רזרבה
מי היין: נדל, היקב הפרטי הוותיק ביותר בפנדס, הוקם כבר בתחילת המאה ה-16. בתקופת מלחמת האזרחים הופצץ היקב וחלק ניכר משטח הכרמים שלו נעקר והפך לבסיס צבאי עבור כוחות צבאו של פרנקו. בסיום המלחמה ניטעו הכרמים מחדש והחלו בייצור קאווה, תוך שימוש בכרמי היקב בלבד. קאווה ברוט נטור מאופיינת בעידון ואלגנטיות, ניחוח אגסי-לימוני בשילוב עם שקדים וטופי, מרקם דק ומאופק ורעננות קסומה.

איך ייצרו אותו: שילוב זנים מקומיים, פרליאדה, מקבאו ושרלו, אותו אוהבים במיוחד ביקב נדל. היין עובר תסיסה שנייה בבקבוק ויישון של שנתיים על משקעי השמרים.

מה הביא אותו לכאן: כי פירוש המילה "נדל" זה סוף שנה, והיא מיוצרת על-ידי סילביה האהובה עלי מאד. קאווה נדל ברוט נטור היא אחד המבעבעים הטובים בספרד ומסמלת את הקונפליקט בו שרויה תעשיה אדירה זו: מצד אחד - יינות פשוטים, זולים וחסרי אפיון מובהק, ומן העבר השני - יינות ייחודיים, מוקפדים ואיכותיים. השנה קיבלה ספרד החלטה על הגדרה של כרמי איכות עבור קאווה ושניים-עשר הכרמים הראשונים כבר סווגו, במטרה לבדל ולהפריד בה את קבוצות האיכות השונות בתוך ים הבועות הספרדי.

כמה זה עולה לנו: 60 ₪ (לפני מע"מ, מחיר סיטונאי)

פראנצ'קורטה מונטניזה קווה רויאל 2015 אזור היין הקטנטן והרומנטי שהפך לשמפיין של איטליה, יינות מסוגננים, מלוטשים וסקסיים. קטיפה נוזלית

פראנצ’קורטה מונטניזה קווה רויאל 2015
פראנצ’קורטה מונטניזה קווה רויאל 2015
מי היין: בשנת 1999 החליטה משפחת אנטינורי, אחת המפורסמות במשפחות היין באיטליה, וכפי הנראה בעולם כולו, להקים יקב באזור פרנצ'אקורטה - אזור יין קטן בצפון-איטליה שהחל לתפוס לו מעמד בזכות היינות המבעבעים המעולים שמיוצרים בו.

איך ייצרו אותו: זהו שילוב של הרבה שרדונה ומעט פינו בלאן ופינו נואר. חלק מהיין עובר תסיסה בחביות וחלקו במכלים, את התסיסה השנייה הוא עובר בבקבוקים ומיושן עם השמרים למשך 36 חודשים.

מה הביא אותו לכאן: אזור פרנצ'אקורטה הוא, כפי הנראה, אזור היינות המבעבעים האיכותיים ביותר שאנחנו לא מכירים. הוא נמצא ממש בפאתי לאגו איזאו בצפון-איטליה, לא רחוק מהעיר ברשיה. באזור זה מייצרים לא יותר מאחוז אחד מנפח הייצור בשמפיין, אך איכותם הגבוהה של היינות והאחוזות המרהיבות הפכו אותו לאזור המבעבעים הנחשב ביותר באיטליה.

כמה זה עולה לנו: 99 ₪

אלטה לנגה גאנצ'ה 2009 מבעבע איטלקי קסום מהיצרן האיטלקי הראשון שייצר מבעבע בשיטה הקלאסית

אלטה לנגה גאנצ’ה 2009
אלטה לנגה גאנצ’ה 2009
מי היין: קרלו גאנצ'ה הוא יצרן יין וורמוט איטלקי אשר למד בצרפת וחזר לפיימונטה משמפיין בשנת 1850, תוך שהוא מביא אתו את הידע וההתלהבות לייצר מבעבע בשיטה הקלאסית. נדרשו לו 15 שנים של ניסיונות ובשנת 1865 השיק את המבעבע הראשון שלו בשיטה הצרפתית. אזור הייצור 'אלטה לנגה', הוא סיווג יין חדש בפיימונטה הנמצא בלנגה מנפרטו וממוקד כולו בייצור יינות מבעבעים. התוצאה היא יין עדין ואלגנטי, ארומטי, בעל ניחוח תפוחי, ונילי מושך ונעים, בעל מרקם קליל וסיומת רכה וחברותית. כיף של יין.

איך ייצרו אותו: פינו נואר ושרדונה אשר עברו תסיסה יחד בחביות אלון ומכלי נירוסטה, ולאחר מכן עברו תסיסה שנייה בבקבוק ויישון למשך 36 חודשים על משקעי השמרים.

מה הביא אותו לכאן: מי אם לא אבי היין המבעבע האיטלקי האיכותי? גאנצ'ה התחיל את ייצור היין בשיטה הקלאסית באיטליה של אמצע המאה ה-19, נוקשה, מפולגת ממלחמת העצמאות ודבקה בסממני מסורת יותר מתמיד. לא היה קל להצליח, אבל הוא התווה את הדרך ליצרנים אחרים ולאזורי יין כגון פרנצ'אקורטה ואולטרפו פאבזה. ושוב, אם מסתכלים על המחיר אז מקבלים תמורה נהדרת ויין נפלא במחיר של שליש בקבוק שמפניה.

כמה זה עולה לנו: 115 ₪