אבירם כץ, זוכה תחרות 'פרס ירדן' בעבר, פגש את רועי (ג'וניור) יניב מיקב רמת-הגולן ובדק אתו מה התחדש מאז בתחרות, רגע לפני שהוא עצמו חובר לצוות השופטים...

מבין כל היוזמות והפעילויות של יקב רמת-הגולן לעידוד והנחלת תרבות היין בארץ - ויש רשימה ארוכה כזו - נדמה לי ש"פרס ירדן" זוכה למקום של כבוד גדול. זוהי התחרות המקצועית היחידה בארץ בתחום היין, המתקיימת פעם בכמה שנים, מאז 1994. לרגל התחרות ההולכת וקרבה, ישבתי עם רועי (ג'וניור) יניב, מנהל ההדרכה של היקב, כדי לקשקש קצת ועל הדרך לשתות קצת יין.

פרס ירדן - כדי לקבל מושג על כוחה וחשיבותה של התחרות, די להעיף מבט ברשימת זוכי העבר  (צילום: יח"צ, ליהי וולף)
פרס ירדן - כדי לקבל מושג על כוחה וחשיבותה של התחרות, די להעיף מבט ברשימת זוכי העבר  (צילום: יח"צ, ליהי וולף)
כדי לקבל מושג על כוחה וחשיבותה של התחרות, די להעיף מבט ברשימת זוכי העבר  (צילום: יח"צ, ליהי וולף)

די הרבה שנים אנחנו מכירים, ג'וניור ואני. הוא היה מטובי הסומליירים שהסתובבו בעיר והחזיק במשרה נחשקת כשאני רק גיששתי את צעדיי הראשונים בענף היין. הוא היה, בין היתר, סומלייה במסעדת 'טוטו', נדמה לי ששנתיים וחצי לפני שאני נכנסתי לנעליים הללו, ואז הוא עבר לצד השני של התעשייה, למחלקת ההדרכה של יקב רמת-הגולן, בעוד אני נותרתי עם חיידק המסעדנות שאינו נותן מנוח (...).

רועי יניב
רועי יניב
אדוני השופט

כדי לקבל מושג על כוחה וחשיבותה של תחרות 'פרס ירדן', די להעיף מבט ברשימת זוכי העבר שהשתלבו בתפקידי מפתח בתעשייה (ליאור לקסר - יינן ראשי ביקבי כרמל, אילן בצלאל – מלון היאט ירושלים, אילן סומך – מסעדת דיקסי, אבי בן עמי – יזם תערוכות סומלייה, בירס וקולינאריה, וגם ראובן רובין, זוריק אומנסקי ויעל סנדלר). "אבל היופי בתחרות הזו", אומר ג'וניור, "הוא שממש לא מדובר בתחרות בה 'המנצח לוקח הכל' וכל השאר חוזרים שפופים הביתה. עצם ההשתתפות בתחרות פרס ירדן נותנת הזדמנות גם ללמוד, וגם ליהנות, וגם להיפגש עם לא מעט אנשים מרקע שונה וממקומות שונים, שחולקים אהבה ותשוקה משותפת".

אז זה מה שתגיד לכל מי שחושש להשתתף בתחרות פרס ירדן כי 'בכל מקרה אין לי סיכוי לזכות'?

"העיקר, כאמור, הוא לא הזכייה, אלא הלמידה. המטרה היא שבכל שלב של תחרות פרס ירדן אנשים יצאו עם יותר ידע, בטחון ואהבה לתחום. בין שלב חצי הגמר לגמר נקיים סדנאות למידה וטעימות כדי לעזור למתמודדים להגיע לשלב הסופי כשהם מפוצצים בידע".

ומבחינת היקב, מה בעצם האינטרס ליזום תחרות כמו פרס ירדן?

"מאז ומתמיד אחת המטרות העיקריות של היקב היתה קידום תרבות יין בארץ. הנגשת הידע, יצירת עניין, אפילו שבירת שגרה. בסופו של דבר אם לא נדאג שתהיה כאן תרבות יין, לא תהיה לנו עבודה".

מה דעתך על רמת הידע בתחום זה בארץ?

"רמת הידע נמצאת במגמת עלייה מתמדת. אם רק מגמת הצריכה היתה גם בכיוון כזה של עלייה, השמיים היו הגבול. מה שמאוד מעודד אותי ומשמח אלו החבר'ה הצעירים שאני פוגש, שממש מבינים יין, יודעים לנתח יין, תהליך שבדרך-כלל אמור לקחת המון זמן".