זיו לנצ'נר פגש את רועי יצחקי, מנכ"ל יקב 'טוליפ', לרגל השקת 'בלאק טוליפ 2015' ושמע ממנו למה לדעתו היין מקדם את הצרכים החברתיים ולא להפך...

רועי יצחקי, שיסד את יקב 'טוליפ' המשפחתי ב-2003 ועומד מאז בראשו, אומר שהסיפור החברתי, המזוהה כל-כך עם היקב, בכוונה לא מופיע על תוויות הבקבוקים. המנכ"ל העדיף שאנשים יקנו את היין כי הם אוהבים אותו, ולא כי הם אוהבים את הרעיון. אבל כשנולד יין הדגל של היקב, 'בלאק טוליפ', בשנת 2008 - הסיפור כבר היה על התווית. ולא רק הסיפור, גם ציור. "רציתי להקדיש את היין מספר אחת שלנו לאנשים בעלי צרכים מיוחדים", יצחקי מסביר.

בלאק טוליפ - "לפני עשר שנים, רק יינות כבדים, בומבסטיים, מפוצצים בעץ, נחשבו ליינות איכותיים..." (צילומים: יח"צ)
בלאק טוליפ - "לפני עשר שנים, רק יינות כבדים, בומבסטיים, מפוצצים בעץ, נחשבו ליינות איכותיים..." (צילומים: יח"צ)
"לפני עשר שנים, רק יינות כבדים, בומבסטיים, מפוצצים בעץ, נחשבו ליינות איכותיים..."     (צילומים: יח"צ)  

הציור המדובר הוא פרי אחת היוזמות המיוחדות של יקב טוליפ, במסגרת פרויקט: "לא שמים תווית" ("כי תוויות שמים על יינות, לא על בני אדם", מבהיר המנכ"ל). חניכי כיתות אמנות בארבע עמותות העוסקות בבעלי צרכים מיוחדים התבקשו לצייר ציורים, מתוכם ייבחר האחד שיופיע על תווית היין היוקרתי. הציור שנבחר, מתוך כאלף ציורים שהוגשו, היה פרי מכחולו של חניך אקי"ם, דוד אשכנזי, המתמודד עם תסמונת דאון.

יין חברתי

רועי יצחקי
רועי יצחקי
"באירוע ההשקה של היין, התחיל דוד לבכות. הוא היה משוכנע שהציור שלו יופיע על בקבוק יין אחד, ופתאום ראה המון בקבוקים עם הציור שלו", מספר יצחקי. "הבטחתי לו שהציור שלו יתנוסס לעד על יין הדגל של היקב. בנוסף, רכשנו ממנו את הציור המקורי, ומאז הוא תלוי ממוסגר במרכז המבקרים". הציור הצבעוני של דוד אשכנזי יפאר גם את יין 'בלאק טוליפ' בציר 2015, שיושק בסוף החודש.

יקב טוליפ נטוע בכפר-תקווה שבקריית-טבעון, ישוב קהילתי, ראשון מסוגו בעולם, לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. במקום שוהים כ-220 דיירים, המתמודדים עם סוגים שונים של מוגבלות מנטלית (פיגור שכלי, אוטיזם, ליקויים נפשיים) וכ-130 אנשי צוות. היקב, שהוקם במחשבה על תרומה לקהילה, מספק תעסוקה לדיירי הכפר. בתחילת הדרך, עבדו ביקב חמישה דיירים. כיום הוא מעסיק 45 דיירים - כשני שלישים מעובדיו. ומדובר בעובדים לכל דבר: בבציר, בביקבוק, באריזה ובתפעול מרכז המבקרים. לאחרונה גייס היקב תרומות בסך 1.2 מיליון שקל להקמה של פינת חי בכפר-תקווה.

בלאק טוליפ
בלאק טוליפ

'בלאק טוליפ' הוא בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו, המיושן במשך 20 חודשים בחביות עץ, "לא מאוד אגרסיבי", כהגדרת יצחקי. מדובר ביין שזכה להצלחה ואף קצר ציון 92 מכובד מאוד של המבקר רוברט פרקר.

רועי יצחקי מספר על תהליך מעניין שעבר היקב, ולמעשה, עברו כרמיו, בשנים האחרונות. "ניסיתי לחשוב, מה מונע מיינות ישראליים להגיע לציונים גבוהים מאוד - 95 ומעלה אצל פרקר, לדוגמה. הרי אין לנו כאן בעיה של ידע, קיימים ייננים מעולים, ואין בעיה של ציוד. המסקנה שלי היתה: בכרמים אנחנו לא טובים מספיק, ולכן עשינו עבודה רבה בכרמים שלנו. לצורך כך הבאנו פרופסור יווני, מומחה בעל שם עולמי לגידול ענבים באגן הים התיכון, והשקענו 2.5 מיליון שקל, במטרה אחת: שיפור האיכות".

בלאק טוליפ
בלאק טוליפ

בלאק טוליפ 2015 הוא, לדברי יצחקי, היין שבו אפשר יהיה לראות "סנוניות ראשונות של השפעות התהליך". הענבים הגיעו מהכרמים עליהם הושם דגש בעבודה, והחביות הבודדות נבחרו בקפידה מבין 550 החביות שביקב. ובמה בלק טוליפ 2015 שונה, למשל, מאחיו הבוגר בשנה? "פחות פרי בשל, פחות ריבתיות. מיתנו את הדברים האלה. זה יין אלגנטי יותר, מאוזן יותר, נעים יותר".

הציבור, לדעת המנכ"ל, בשל לשינוי. "לפני עשר שנים, רק יינות כבדים, בומבסטיים, מפוצצים בעץ, נחשבו ליינות 'איכותיים'. כיום זה פחות כך. הקהל התבגר והוא מעריך ומחפש יינות נעימים". מעל 14 אלף בקבוקים ו-800 בקבוקי מאגנום הוליד בלאק טוליפ 2015. 220 שקל הוא יעלה לצרכן הבוגר.

נפגשים בהשקה

יקב טוליפ מזמין את הקהל הרחב לקחת חלק בחגיגות ההשקה של ה'בלאק טוליפ' מבציר 2015 שיתקיימו ביום שישי ה-29.12 במרכז המבקרים של היקב בכפר-תקווה, קריית-טבעון, בין השעות 10:00-15:00. במסגרת האירוע ניתן יהיה לטעום מהיין החדש לצד מגוון יינות היקב, וליהנות מכיבוד קל, מוסיקה נעימה ומפגש אישי עם אנשי טוליפ, ביניהם, הבעלים והמנכ"ל רועי יצחקי והיינן דוד בר-אילן. פרטים נוספים והרשמה בטלפון: 04-9830573, ובאתר היקב: www.tulip-winery.co.il