יקבים מישראל מציגים בתערוכת היין "ProWein 2016" הנפתחת היום בדיסלדורף, גרמניה. מועצת סנהדרינק מעודדת מהיציע...

בשנת 1977, לאחר הניצחון של מכבי תל-אביב על צסק"א מוסקבה, הכריז טל ברודי, קפטן מכבי תל-אביב, בהתרגשות: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה - לא רק בספורט, בהכל"... אז בהכל זה לא בטוח, אבל אין ספק שאם באמת בודקים ברצינות, אז אנחנו גם במפת הטרור והפיגועים, השחיתות והמקורבים ועוד כמה נושאים שהמפה היתה שמחה להישאר נקייה מהם אנחנו חזקים. היין הישראלי מפלס את דרכו ללב הקהל העולמי כבר שנים רבות, מול אין ספור קשיים; בין אם אובייקטיביים, כגון סגנון שאהוב על קהל זה או אחר, מחיר שלעתים אינו תחרותי, תדמית של יין כשר שלא החמיאה לו; ובין אם סובייקטיביים, כמו חרמות ומלחמות, ייצור מקומי כשר שמתחרה על המדף ועוינות מתנשאת מצד רבים שמעולם לא טעמו יין ישראלי. כן, גם המיקוד המובן של יקבי ישראל בשוק היהודי הכשר, לא עוזר לתדמיתו של היין כאשר מנסים להגיע לקהל הצרכנים הבינלאומי.

המציגים בתערוכת "ProWein" מתייחסים אליה כמנוף מסחרי אטרקטיבי... (צילומים: יח"צ)
המציגים בתערוכת "ProWein" מתייחסים אליה כמנוף מסחרי אטרקטיבי... (צילומים: יח"צ)
לתערוכת "ProWein" חשיבות רבה והמציגים בה מתייחסים אליה כמנוף מסחרי אטרקטיבי... (צילומים: יח"צ)

עם זאת, בעשרים השנים האחרונות, ובעשור החולף ביתר שאת, עושים מספר יקבים מאמץ לא קטן בכדי לפרוץ גם אל שווקים בהם היעד המרכזי, אינו השוק היהודי. זה התחיל בסקנדינביה ויפן, קוריאה ואמריקה הלטינית, והמשיך לאסיה, בה המילה סין גורמת ליקבים רבים לרייר, על אף הקשיים הרבים הניצבים בפני כל מי שמשווק אליה יין. מאמצי השיווק הבינלאומי כוללים, בין היתר, משלחות של מפיצים לארץ, וכאלה הפוכות של יצואנים פוטנציאליים למדינות היעד, אירועים להכרת היין הישראלי בשווקים בהם הוא קיים - אך ממוקד בשוק היהודי, אירועי השקה ויחסי-ציבור של יקבים בודדים ושל יבואנים, שליחת יינות לתחרויות יין בעולם ולמגזינים חשובים שתוצאות הטעימה בהם ממונפות לצורכי שיווק ויצירת מוניטין, והשתתפות בתערוכות יין בינלאומיות חשובות ביניהן: 'וינאקספו' בבורדו, 'וינאיטלי' בוורונה, 'לונדון ויין פייר', ו'פרו ויין' בדיסלדורף ועוד.

אם עד לפני עשר שנים היתה תערוכת 'וינאקספו' אם כל התערוכות, הרי שבשנים האחרונות, הפכה התערוכה למפגש חברתי-ענפי חשוב, אך פחות מרשים מבחינה מסחרית, 'וינאיטלי' היתה ועודנה מפגן כח רב רושם ואסתטיקה של תעשיית היין האיטלקי, ורק בשוליים נותר מקום ליקבים מן העולם. 'לונדון ויין פייר' מנסה למצוא את עצמה בשנים האחרונות והחשיבות העצומה שהיתה לה כתערוכה בה מוצגות המגמות החשובות בעולם, די התעמעמה. ובתוך כך עלתה לה תערוכה אחת ומתנשאת מעל כולם – 'פרו ויין' בדיסלדורף הפכה לחשובה בתערוכות היין המתקיימות באירופה, הן בשל העובדה שהמציגים והמבקרים בה מתייחסים אליה כמנוף מסחרי ולא רק מיתוגי, והן בזכות היותה נגישה ונוחה להגעה. תערוכת 'פרו ויין' היא גם הראשונה מבין התערוכות החשובות באירופה ומספר המציגים בה עצום וגדול מבכל תערוכה אחרת.

השנה ישתתפו בתערוכה שתתקיים בין התאריכים 13-15 במארס, מעל 6000 ביתנים ומציגים מ-50 מדינות שונות, כאשר פחות מחמישית ממספר המציגים הם מגרמניה. בתערוכה יוצג מגוון רחב של תעשיית האלכוהול העולמית, כגון יין, שמפניה ומבעבעים, יינות ביודינמיים, נאטורל וויינס ויינות אורגניים, אלכוהול וליקרים, אביזרי יין ושאר שירותים המלווים את ענף היין בעולם. עוצמתה של התערוכה היא במספר העצום של מבקרים מרחבי העולם ב'פרו ויין' 2015, ביקרו מעל 52 אלף מבקרים מ-120 מדינות.

תערוכת יינות ישראל -אווירה - עותק
תערוכת יינות ישראל -אווירה - עותק
במהלך השנים הציגו יקבים ישראליים בתערוכה כחלק מהביתן של היבואן המקומי שלהם, אולם בשנים האחרונות החלו היקבים להתאגד בביתן ישראלי משותף, בתחילה תחת המטריה של מכון היצוא הישראלי ובהמשך כהתאגדות עצמאית ויוזמה של היקבים עצמם. השנה יציגו בתערוכה שמונה יקבים ישראליים, שחלקם - יקב רמת הגולן, יקב טפרברג, יקב רקנאטי ויקב הרי גליל - מציגים בתערוכה כבר מספר שנים; יקב ויתקין שהציג בעבר וחזר השנה; ושלושה יקבים המציגים לראשונה - יקב טריו, יקב יפו ויקב גבעות. הביתן יעוצב כביתן ישראלי שיאגד את כל היקבים, והמוטו שלו הוא הייחוד הים-תיכוני של תעשיית היין הישראלית וההיסטוריה הארוכה של ייצור יין באזור. בתערוכה, פרט להצגת יינות ומאמץ להגיע אל מפיצים ברחבי העולם, יערוך הביתן הישראלי גם מספר סדנאות ואירועי יין לקהל המבקרים. CARO MAURER MW – קארו מאורר, מאסטר אוף ויין גרמניה, אשר היתה המנחה של היינן עידו לוינסון (רקנאטי וגראז' דה פאפה) - עיתונאית ומרצה על יין, אשר התאהבה בארץ ובהיסטוריית היין של ארץ ישראל, ומכירה בצורה טובה מאד את יינות האזור, שלפני שנתיים העבירה סדנא על יינות לבנון ובשנה שעברה על יינות ישראל - תנחה השנה שני אירועי יין לקהל המקצועי הגרמני בגרמנית.

נושא הסדנה יהיה: "יינות ישראל - עבר, הווה ועתיד", ותינתן בה סקירה מעמיקה על תעשיית היין בארץ, ההיסטוריה שלה, המגמות והשינויים שעוברת תעשיית היין בישראל וחיפוש הזהות והבידול משאר יינות העולם. בנוסף יתקיימו מדי יום סדנאות של דר' שיבי דרורי מיקב גבעות, אשר יספר על מחקר זני הענבים האנדמיים, שהיו נפוצים בארץ ישראל בעבר וכעת מנסה דר' שיבי להתחקות אחר מקורם ומאפייניהם, ולהחזיר לחיים את המתאימים ביותר מביניהם לייצור יין איכותי כיום.

בכל הסדנאות, יטעמו המשתתפים שמונה יינות, אחד מכל יקב, במגוון אשר יציג את משרעת הזנים הרבה בה מתחדשים יקבי ישראל בשנים האחרונות. אנחנו פה מאחלים ליקבים הישראליים הצלחה רבה - גם תדמיתית וגם מסחרית, פתיחה של שווקים חדשים והגעה אל לב קהל היין בתערוכה. לקראת התערוכה טעמנו אני ויעל גיא - מנהלת היצוא של יקב רמת-הגולן, את שמונה היינות שיוצגו בסדנה:

 

יקב גבעות שנין בלאן 2015 - בקבוק
יקב גבעות שנין בלאן 2015 - בקבוק
יקב גבעות, שנין בלאן 2015

יין חדש של היקב הקטן והדינאמי הזה. היקב הוקם בשנת 2005 על-ידי דר' שיבי דרורי ואמנון וייס, ופועל כבר יותר מעשור בגבעת הראל שבשומרון, על רכס מעל נחל שילה. השנין בלאן מיוצר מ-95% של שנין בלאן בתוספת קטנה של גוורצטרמינר, שניהם מכרמים בדרום רמת-הגולן. היין עצמו חד ומעניין, בעל חמיצות תפוחית וקצת הדרית, ובקצוות מתגנבת לה מעט גויאבה. היין נעים לכל אורכו, אם כי אינו מרוכב מאד.

   

יקב יפו הריטאג' 2013 - בקבוק
יקב יפו הריטאג' 2013 - בקבוק
יקב יפו, הריטאג' 2013

המובחר שביינות היקב. יקב יפו הוקם בשנת 1998 על-ידי אן ומשה צלניקר במרתף ביתם בתל-אביב ומשם עבר למשכנו הנוכחי במושב נווה מיכאל, בלב אזור הכרמים של עמק האלה. 'הריטאג' 2013' הוא בלנד עשיר ומלא נוכחות משלושה זנים: קברנה סוביניון המהווה 45%, ובנוסף לו 35% מרלו ו-20% שירז, מכרם היקב בעמק האלה. היין שהשתבח לו בחביות אלון חדשות למשך שנתיים הוא עשיר ועגלגל, מלא פרי, מתובל, קינמון וציפורן, העץ מורגש מאד אך אינו אגרסיבי, וכולו מתרכז לסיומת רכה, מתקתקה וחברותית.

   

יקב הרי גליל – גליל פינו נואר 2014 - בקבוק
יקב הרי גליל – גליל פינו נואר 2014 - בקבוק
יקב הרי גליל, גליל פינו נואר 2014

הילד כבר בן 16.יקב הרי גליל הוקם כמיזם משותף של יקב רמת-הגולן וקיבוץ יראון. בתחילה ייוצר היין ברמת הגולן ובשנת 2002 עבר יחד עם היינן המקים, גבי סדן, לקיבוץ יראון, שם הוא שוכן במבנה המרשים והאסתטי שעוצב במחשבה רבה, הן כחלל ייצור יין והן כמרכז מבקרים ותיירות יין. יקב הרי גליל מייצר את יינותיו מכרמים בגליל העליון - ממשגב ועד יראון - המשלבים עשרות חלקות כרם קטנות ומבודלות.

צוות הייננים המופקד על העשייה הוא מיכה ועדיה ובועז מזרחי אדם. 'פינו נואר גליל' הוא יין מפתיע עד מאד, ולטעמי בציר 2014 הוא הטוב והמרשים ביינות הפינו נואר של היקב אי-פעם. היין משלב פרחוניות נעימה של סיגליות ותות-שדה, פרי דובדבני צעיר ובקצוות בשרניות מלאת חיים. הפרי נקי ומושך, ותחושת החביות סביבו דקה והרמונית.

   

רקנאטי מרסלאן רזרב 2014 - בקבוק
רקנאטי מרסלאן רזרב 2014 - בקבוק
יקב רקנאטי, מרסלאן רזרב 2014

יקב רקנאטי שהוקם בשנת 2000 על-ידי לני רקנאטי ומספר שותפים לדרך, ובהמשך שותפה בו חברת היין של משפחת שקד, הוא אחד מהיקבים דינמיים ומרחיקי הראות מבין כל יקבי ישראל. אם לפני 15 שנים היה בסיסו ייצור יין מהזנים הברורים והמוכחים מסחרית, הרי שבשנים האחרונות מירב המאמץ השיווקי והיינני הוא סביב ההשתקפות של מספר זנים ים-תיכוניים באזורי הגידול של היקב. שלושת יינני היקב: גיל שצברג, עידו לוינסון וקובי ארביב, עומדים הן בחזית הייצורית והן בחזית השיווקית של רקנאטי, והתלהבותם מהזנים הים-תיכוניים הופכת את היקב למוביל הדרך בנושא.

המרסלאן הוא זן מוכלא - שלא לומר מופלא - הכלאה צרפתית מתחילת שנות השישים בין קברנה סוביניון לגרנאש. ייעדו אותו להיות הטוב בכל העולמות בהיותו גם רב יבול וגם רב איכות. במשך שנים הוא נשכח ורק לפני כעשור שוב נזכרו בו. החברים ברקנאטי מייצרים ממנו יין מרשים מאד שמתפרץ ממנו ניחוח קסום. היין ניחן במין רכות פרי מלטפת, פרחונית ונינוחה, אך במקביל ממוקד ומלא כח. הוא לא בשל מדי ושומר על אלגנטיות כמעט קיצית.

   

יקב רמת הגולן מלבק ירדן 2011 - בקבוק
יקב רמת הגולן מלבק ירדן 2011 - בקבוק
יקב רמת-הגולן, מלבק ירדן 2011

יקב רמת-הגולן הוא יצירה משותפת של שמונה ישובים, שבעה בגולן ואחד בגליל, וכיום הוא היקב השלישי בגודלו בישראל. מדובר ביקב הנושא את בשורת האיכות של היין הישראלי. היקב, שהוקם בתחילת שנות השמונים עם חזון ברור לייצר יין איכותי מהכרמים המובחרים ביותר בארץ ישראל, יכול להסתכל אחורה בגאווה גדולה - 33 שנים הוא היה הטריגר למהפכת היין הישראלית.

מאות היקבים שקמו אחריו, כמו גם המעטים שהיו פה לפניו, נהנים כיום משוק מורכב ומשוכלל המאפשר את הפעילות המבורכת שלהם. 'מלבק ירדן', הוא יין המשלב בתוכו את תכונותיו המרעננות של המלבק: פרחוניות כיפית יחד עם המון פרי, דובדבן ותות מובילים שם בניחוח, ומן העבר השני הוא מאד ירדני, העץ בולט וההבשלה מאסיבית. הסיומת בעלת חמיצות פרי נעימה.

   

יקב טריו ספיריט אוף אלונה ואלי, קריניאן 2013 - בקבוק
יקב טריו ספיריט אוף אלונה ואלי, קריניאן 2013 - בקבוק
יקב טריו, ספיריט אוף אלונה ואלי, קריניאן 2013

טריו התחיל כיקב קטנטן, במרתף הבית של משפחת שקד ברמת חן. בכדי להכניס את החבית פנימה נאלצו לשבור את הקיר, אבל מה זה קיר עבור משפחת שקד. טל, קובי ואורן שקד הקימו את היקב הקטן הזה למרות התנגדותם של חלק מזקני המשפחה. כיום כבר פועל היקב במבנה מסודר ברמות נפתלי והיין מיוצר בדיוק רב על-ידי עמית טולדו. 'ספיריט אוף אלונה' הוא קריניאן המיוצר מכרם בן 30 שנה, הנמצא ברמות מנשה, מערבית לבנימינה. היין מתפרץ בהתחלה בניחוח פרי ברור - דובדבן ופטל עם מעט קליפות הדרים - ובהמשך מקבל בשרניות עסיסית מפתיעה. המרקם חלק והסיומת רעננה ומושכת.

   

ויתקין-קריניאן-2011-1.5-ליטר-בקבוק-מגנום
ויתקין-קריניאן-2011-1.5-ליטר-בקבוק-מגנום
יקב ויתקין, קריניאן 2011

היקב הקטן הזה התחיל את דרכו לפני 15 שנים, בלול מוסב של משפחת פז-בלוגלובסקי. היינן אסף פז, יחד עם אחותו שרונה ובעלה דורון, חשבו מחוץ לקופסא כבר מהרגע הראשון ובתקופה שכולם נהרו אחרי קברנה סוביניון ושרדונה, הם בחרו בקריניאן ובפטיט סירה והפכו מהר מאד לנושאי הבשורה של זנים אלו.

הקריניאן מיוצר הגפנים בוגרות בנות 30 עד 40 שנה מאזור בנימינה. בציר 2011 זוכה לקרירות לא אופיינית בזכות הבציר, עם זאת הוא כהה ומרוכז ועתיר פרי שחור שזיפי. מסביבו תיבול מעניין, בשרניות טרייה משולבת באדמתיות קלה ומעט ברט חינני. הסיום מלא כח ומרשים.

   

יקב טפרברג פטיט ורדו, לגאסי 2012 - בקבוק
יקב טפרברג פטיט ורדו, לגאסי 2012 - בקבוק
יקב טפרברג, פטי ורדו, לגאסי 2012

מהגדולים ביקבי ישראל, ואחד הוותיקים הפועלים כאן, משנת 1870. זהו יקב משפחתי בבעלותה ובניהולה של משפחת טפרברג העובר בעשור האחרון מהפיכת איכות וסגנון יוצאת מן הכלל. בשנת 2006 עבר היקב למבנה חדש ומודרני שנבנה מול קיבוץ צרעה ומאז אינו מספיק להתחדש. בשנה האחרונה עברו כל סדרות היקב כיול ומיתוג מחדש. 'פטיט ורדו לגאסי' הוא שגריר היין העוצמתי ביותר של היקב. כהה ומרוכז, עמוק, גדול ומלא נוכחות. היין מאופיין באיזון ארומטי בין הפרי - שזיף ודובדבן מסוכר - לבין העץ הקלוי. המרקם רך והסיומת מעט לעיסה.

אתר תערוכת "ProWein 2016":

http://www.prowein.com/