מירה איתן טעמה את 'מחייה 13' ונזכרה בימים בהם המציאה את העראק-אשכוליות. כן, היא די בטוחה בזה, אבל מאז זרם הרבה אלכוהול, אז לך תדע...

לפני קרוב לעשרים שנה, ואולי קצת פחות, ביום חם במיוחד, ישבה על הבר בו עבדתי חברה שידעה ללגום משקאות אלכוהוליים ואף מזגה אותם מדי פעם בבר אחר. ביום החם הזה הודיעה לי הבחורה שהיא חושקת במשקה מאוד קריר ומרענן. משהו שיגזור את האוויר ההביל ויעשה לה את החיים נסבלים יותר.

עד היום לגמרי לא ברור איפה כל זה בכלל התחיל, אבל בינינו, מה אכפת לכם לתת לי לפנטז... (צילומים: יח"צ)
עד היום לגמרי לא ברור איפה כל זה בכלל התחיל, אבל בינינו, מה אכפת לכם לתת לי לפנטז... (צילומים: יח"צ)
עד היום לגמרי לא ברור איפה כל זה בכלל התחיל, אבל בינינו, מה אכפת לכם לתת לי לפנטז... (צילומים: יח"צ)

היה ברור לי שמדובר פה במשקאות ים-תיכוניים, כי רק באזור כמו שלנו מבינים מה באמת צריך לשתות ביום חם שכזה, אם כי לא תמיד נהוג ליישם אצלנו את הידע, אבל זה כבר סיפור אחר. עראק נשלף מיד מאחד המדפים ונמזג לשתי כוסות צרות גזרה, כי גם לברמנית מגיע, לערק התווספו קרח ומים, השקנו לחיים ויצאנו לדרך. את הבקבוק השארתי קרוב אלינו, כי היה לגמרי ברור לי שזה לא הולך להיגמר בכוס אחת.

בכיסאות הבר ליד החברה ישב זוג שמיהר להודיע שהם לא מסוגלים להתחבר למשקאות האניס, זה פשוט לא טעים להם, אבל הם מודים שזה תמיד סקרן אותם והם ממש היו שמחים למצוא דרך להתגבר על השריטה הזו. ואכן, כל שותה מתחיל יודע שאניס או שאתה אוהב או שאתה שונא - אין כמעט חניית ביניים. הסתכלנו האחת על השנייה ולשתינו היה ברור שאנחנו מחפשות פתרון זהה - איך לחבב על הזוג את המשקה.

באותה תקופה נהגו לשתות עראק בשולחנות השש בש של מבוגרים בחמארות זולות או בבתי-כנסת. כמובן ששתו אותו נקי או עם קצת קרח ומים. "תוסיפי לעראק קרח ומיץ אשכוליות", היא אמרה לי, "ואולי גם קצת עלים של נענע לריכוך הטעם והגברת הרעננות". הוספתי, או שזה היה הפוך – אני אמרתי והיא ביצעה - אבל מי כבר זוכר. בקיצור, יצא משקה נפלא לימות הקיץ. האמת, ששנה לאחר מכן גם בתל-אביב כולם כבר שתו עראק עם אשכוליות. עד היום לגמרי לא ברור איפה כל זה התחיל, אבל תנו לי לפנטז בצניעות שאנחנו התחלנו את הטרנד הזה.

מחייה 13- אווירה
מחייה 13- אווירה
והנה היום, באיחור אלגנטי קליל, הופיע בארץ משקה מסוג זה לעצלנים ולכאלה שפוחדים להיות ברמנים לעצמם. 'מחייה 13' - משקה קליל וקיצי המבוסס אניס, מכיל 13% אלכוהול בלבד ומגיע לארץ היישר מספרד בשני טעמים נפלאים והכי מרעננים שיכולים להיות - לימונים ואשכוליות אדומות.

כמו לכל משקה אלכוהולי גם פה יש סיפורון. 'מחייה 13' החל את דרכו במטבח ביתי, בו ניסו לייצר חיבור מושלם בין מיצי פירות טריים שנסחטו זה עתה לבין אניס ואלכוהול. הכי ים-תיכוני אותנטי שיכול להיות. תוך חודשים ספורים נוצרה קהילת מעריצים קטנה שגרמה לאנשים העומדים מאחורי הניסוי להגביר את התפוקה כדי לעמוד בביקוש ההולך וגובר למשקה.

כיום מיוצר ה'מחייה 13' בספרד לפי המתכון הייחודי שכנראה כל-כך מתאים לנו. המשקה מיובא לארץ והוא אפילו כשר לפסח באישור הרבנות הראשית לישראל - בד"צ בית יוסף, למי שמקפיד על קוצו של י'. בימים אלה ניתן להשיג את המשקה בברים, בחנויות משקאות ובחלק מרשתות השיווק.

  מחייה 13. מחיר: 59 ₪