שמוליק וולברג חושב שאחר שצלחנו בכבוד את הוודקה, הוויסקי והג'ין, הגיע הזמן שנעשה רספקט לרום...

"שש דרגות של הפרדה" זו תאוריה שחביבה עליי. תאוריה שמדברת על כך שמקסימום שישה קשרים נדרשים כדי להפגיש כל אדם עם כל אדם. נניח רצית לשתות דרינק עם גיטריסט נערץ עליך, או אולי לפגוש שחקן קולנוע פולני עלום שהשפיע עליך בפסטיבל סרטי גפילטע פיש וכדו', אתה נזקק למקסימום שישה אנשים נכונים כדי שזה יקרה. אפשר גם, ברוב המקרים, בפחות. ולמה אני מטריח עם התאוריה השטותית הזו? בגלל רום...

בעבר כינו אותו "מרק של גבעולים", "הורג השטן" וגם "הדם הקאריבי". היום אנחנו פשוט קוראים לו רום... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
בעבר כינו אותו "מרק של גבעולים", "הורג השטן" וגם "הדם הקאריבי". היום אנחנו פשוט קוראים לו רום... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
כינו אותו "הורג השטן" וגם "הדם הקאריבי". היום פשוט קוראים לו רום... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

אין כמו המשקה הזה לחבר כל-כך הרבה תהליכים בעולם שללא קשר למשקה הנפלא הזה היום, הוא קשור לכל-כך הרבה אירועים בעולם: כיבושים קולוניאליסטיים, הסחר המשולש, ציים ושודדי-ים, מסיבת התה בבוסטון, מלחמת העצמאות האמריקאית ועוד - הם רק חלק קטן מהנושאים שרום היה שחקן פעיל בהם והוא זה שמחזק אצלי את התאוריה דלעיל, שאפשר לכנס אותם גם תחת הכותרת "הסדר שבכאוס".

בקארדי-בלאק-רום-בקבוק
בקארדי-בלאק-רום-בקבוק
מספרים שאלכסנדר מוקדון התוודע לקנה-הסוכר בעת העתיקה בשיא כיבושיו, עת סיים להשתלט על יוון ופרס - שטחים שידועים היום כטורקיה - וחלקים גדולים ממזרח-אירופה. בראש צבאו האדיר הוא נחת בצפון-הודו - היום חבל פונג'אב - ושם הוא נתקל בקנה-סוכר, צמח שהוא הגדיר כ"צמח שמייצר דבש ללא עזרתן של דבורים". את הצמח הוא הפיץ במרחבי מצרים והמזרח-התיכון.

מאות שנים אחר-כך, בעת הכיבוש המורי, הוא נקלט היטב בספרד, פאר הכיבוש המוסלמי. בסוף המאה ה-15 החליט מאן דהוא ששמו כריסטופר קולומבוס, לקחת ייחורים של צמחים, בין השאר קני-סוכר ולמצוא את הנתיב הימי להודו. לצערו ולשמחתנו הוא בטעות "גילה את אמריקה". אמריקה זה גם דרום-אמריקה והקאריביים, שם קני-הסוכר היו שמחים ובלי עזרת הדבורים גם ייצרו אלכוהול שבעבר נקרא בין היתר "מרק של גבעולים", "הורג השטן" וגם "הדם הקאריבי", ואנחנו בשמחה קוראים לו רום.

רום-אנגוסטורה
רום-אנגוסטורה

לא בכדי מותגי רום נמצאים קבוע בראש רשימת המשקאות הנלגמים \ נמכרים בעולם. השילוב בין הקלות בה ניתן היה בעבר להפיק אלכוהול מחוספס (רום) וההשפעות הקולוניאליסטיות, סייעו להפיץ את הבשורה במהירות ובגדול. לימים, עת התפתחו יכולות זיקוק והמזקקים פתחו מיומנויות וצברו ידע, התעדן המשקה ומגוון הסגנונות והסוגים התרחב. כיום אנחנו מזהים 4 קטגוריות מרכזיות של רום: הסגנון הספרדי: רום קל בדרך-כלל שמופק ממולאסה ומזוקק בזיקוק רציף; הסגנון האנגלי: גם הוא ממולאסה, אבל כבד ומתובל; רום צרפתי: רום שעשוי מכל המיץ, ווג'י ומחוספס, המכונה רום אגריקול; ורום דמררה.

רום אל דוראדו 5 שנים - בקבוק
רום אל דוראדו 5 שנים - בקבוק
אחרי שבארץ הקטנה שלנו ידענו להכיל מגוון מכובד של וויסקי, וודקה ואף ליהנות מגל הג'ין, ככל הנראה הגיע תורו של הרום. במשך שנים ארוכות ראינו בארץ בעיקר את מותגי הרום הקלאסיים הגדולים, קרי, בקארדי, הוואנה קלאב, קפטן מורגן, מאיירס, אפלטון ואנגוסטורה, ממש בימים אלה עושים שני מותגי רום קטנים ונהדרים עליה לארץ: 'אל דוראדו' - רום דמררה מגויאנה. אם השם דמררה מקפיץ לכם לראש משהוא מוכר, זה מפני שזהו שמו של הנהר המרכזי בגויאנה - המדינה הקטנה השוכנת על החוף בצפון יבשת אמריקה הלטינית. המסורת שם היתה של מאות מזקקות קטנות שזיקקו את המשקה בדודי עץ או בזיקוק רציף, גם הוא במתקני עץ - מסורת ייחודית בעולם. לימים אוחדו כל המזקקות הקטנות לכדי חברה אחת שממשיכה לשמור על אותה מסורת.

היישון נעשה, בדרך-כלל, בחביות ברבן. בדומה למאלט סקוטי, הכרזת שנות היישון על התווית מעידה על המרכיב הצעיר ביותר במשקה ולא המבוגר ביותר כנהוג במותגי רום אחרים. לארץ הגיעו כרגע שניים מתוך הסדרה של המותג הקטן: 'אל דוראדו 5 שנים' - רום נפלא בעיני, יבש וקריספי שכיף לערבב אתו קוקטיילים וראוי גם לשתייה נקייה. השני הוא 'אל דוראדו 12 שנה' - רום דז'סטיפי עשיר שמתנהג כמו קוניאק. כל הרומים עוברים את כל צורות הזיקוק, דודי ורציף במתקני עץ כפי שתואר לעיל.

רום דיפלומטיקו רזרבה - בקבוק
רום דיפלומטיקו רזרבה - בקבוק

מותג הרום השני מגיע מהשכנה ונצואלה ונקרא 'דיפלומטיקו'. המותג שנולד בשנת 1959 עבר כמה ידיים, כולל של תאגיד סיגרמס ותאגיד דיאג'יו, ולבסוף נמכר לקבוצת יזמים מונצואלה. עד 2006 נמכר הרום רק בתחומי המדינה ומאז ואילך החל לצאת את גבולותיה, וכיום הוא נפוץ ביותר מ-50 מדינות ברחבי העולם. גם כאן משתמשים גם בזיקוק רציף וגם בדודי נחושת כשהיישון הוא בחביות ברבן ושרי. לארץ הגיעו 'דיפלומטיקו רזרבה' – כאמור, מיזוג של שתי צורות הזיקוק ויישון עד 8 שנים, שהוא נהדר לקוקטיילים. השני הוא 'דיפלומטיקו רזרבה אקסלוסיבה' המזוקק בזיקוק דודי בלבד ומיושן 12 שנה בחביות ברבן, מאלט ושרי. רום עשיר ומורכב.

בטעימה בה נכחתי טעמנו קוקטיילים מופלאים שרקחו מיקסולוגים מיומנים בהתאמה לכל סוג של רום. שמחתי לפגוש שם אנשים שלא ראיתי הרבה זמן, מה שמוכיח שלא צריך "שש דרגות של הפרדה", צריך כוסית רום אחת והכל קורה...

אל דוראדו 5 שנים. מחיר: 155 ₪, אל דוראדו 12 שנים. מחיר: 225 ₪, דיפלומטיקו רזרבה. מחיר: 163 ₪, דיפלומטיקו רזרבה אקסלוסיבה. מחיר: 212 ₪