מירה איתן, אחת שיודעת, חושבת שהחורף שנחת עלינו הוא הזדמנות מצוינת להתפנן על רום מתובל, ולמי שרוצה להשתולל יש גם קוקטייל...

בעבר, כשהיו מבקשים ממני לכתוב על משקאות חורף, אוטומטית הייתי מגיעה לוויסקי וברנדי. היום זה מעורר בי בעיקר משהו לגמרי אחר - רום כהה. רום הוא אחד המשקאות האהובים עלי ביותר בחורף, ועוד לא אמרתי מילה על רום מתובל. אז אם אתם עדיין לא אוהבים אותו כמוני, רק שתדעו שרום הוא אותו משקה שהיה אהוב מאוד גם על ארנסט המינגווי וג'ון קנדי, תודו שזו עוד סיבה מעולה לאהוב אותו, שלא לומר מקור להשראה.

אגב, הפירטים הראשונים ששדדו רום מהצי הבריטי היו בעצם ימאים בריטים שסחרו במשקה בצורה לא חוקית... (צילומים: יח"צ)
אגב, הפירטים הראשונים ששדדו רום מהצי הבריטי היו בעצם ימאים בריטים שסחרו במשקה בצורה לא חוקית... (צילומים: יח"צ)
הפיראטים הראשונים ששדדו רום היו בעצם ימאים בריטים שסחרו במשקה בצורה לא חוקית... (צילומים: יח"צ)

הסיפור של הרום עצמו הוא סיפור סבוך וידוע לשמצה על 'משולש הסחר', שבו מככבים עבדים, פיראטים וסוכר. ספינות שהובילו מולסה, דבשה או דבש סוכר, ממטעי הסוכר בקריביים לצפון-אמריקה, הוטענו שם בבקבוקי רום שיוצרו מאותה מולסה שיועדו למושבות באפריקה וחזרו משם מלאות בילידים השחורים שנחטפו לחיי עבדות במטעי קני הסוכר. אין כל ספק שמדובר אחת התקופות החשוכות של המין האנושי.

הקשר הישיר לסיפורי פיראטים ולסחר עבדים, תועד על-ידי סופרים דוגמת רוברט לואיס סטיבנסון בספר 'אי המטמון', על בסיס היסטורי איתן. אך לצד כל זה יש פה גם סיפור מרתק על קולומבוס ומגלי ארצות אחרים שהגיעו לאזור האיים הקאריביים ופיתחו תעשיית סוכר ומזקקות רום מפוארות. אגב, הפיראטים הראשונים ששדדו רום מהצי הבריטי היו בעצם ימאים בריטים שסחרו במשקה בצורה לא חוקית. רק בהמשך הפך הרום לסמלם של שודדי הים.

פנסיה מוקדמת

סיפור הרום האהוב עלי הוא סיפורו של הצי הבריטי. במשך 300 שנה, משנת 1655, סופק רום על-פי חוק (!) לכל חיילי הצי הימי הבריטי כ"מעורר מוטיבציה ומחדיר רוח לחימה". המנה האישית היתה חצי פיינט לא מדולל, בריכוז של 47.75% אלכוהול. רק לפני פחות מחמישים שנה, ב-31 ביולי 1970 ליתר דיוק, הוחלט במטה הימייה לבטל את הקצבה היומית של הרום, בטענה שהזמנים השתנו, ובצי המודרני אין כל הצדקה להמשיך במסורת שתיית הרום, שעלולה לגרום לסיכון או לטעויות מיותרות. יום זה כונה Black Tot Day ובאותו יום הקדימו את פרישתם מהצי מלחים ותיקים רבים.

במשך 300 שנים עזר הרום לחיילי ירום הודה להעביר ברוגע יחסי את ההפלגות הממושכות, נצרך על-ידי המלחים גם במסבאות בערי הנמל, והיווה מקור לאומץ במהלך קרבות ימיים. כך הפיצו מלחי הצי הבריטי את הרום לקולוניות של הוד מלכותה ברחבי האימפריה. האנגלים האמינו כי בכוחו של הרום לרפא את מחלת הצפדינה שהיכתה ללא רחם בצוותי הספינות שיצאו למסעות ארוכים. אמנם מאוחר יותר הם גילו את הוויטמין C, אך זה ממש לא ערער את צריכת הרום, שעשה להם הרגשה טובה יותר ממיץ תפוזים, והמשיך לשגשג עוד שנים רבות.

זהב מתובל

מעל 80 אחוזים מכלל הרום בעולם מיוצרים באיים הקריביים, במספר סגנונות: רום חסר צבע; רום זהוב, עם תוספת טבעית של קרמל; רום כהה המיושן בחביות ומקבל תוספת דומיננטית של קרמל; רום מתובל; ורום המיושן שנים רבות. כיום מרבית יצרני הרום מייצרים גם רום מתובל, אם כי 'קפטן מורגן' נחשב לרום המתובל הראשון ששווק בעולם.

הרום המתובל נוצר לראשונה במטרה להגיע גם לצעירים, שלא נהגו ללגום הרבה רום עד אז. מדובר ברום מיושן בחביות, שמשרים בו תמציות שונות (וניל, קקאו, משמש, תאנים, קינמון, ציפורן, אננס ועוד), והתוצאה היא רום כהה מלא בניחוחות מתובלים ומתקתקים, שהופכים אותו למשקה מתחנף וטעים. עכשיו, כשהחורף כבר נותן בראש, אני הכי אוהבת להתפנק בערב עם כוסית של רום מתובל בטעם הכי חורפי שאפשר.

את הרום מומלץ להגיש נקי בכוס נמוכה (הכי מתאים לחורף קר), או עם קרח (הכי מתאים לארץ הלא ממש קרה שלנו), ואפשר גם לשלב אותו בקוקטיילים חורפיים מחממים, או אם תרצו גם עם קוקה קולה, ג'ינג'ר אייל או טוניק. הנה שלושה סוגי רום שאני אוהבת במיוחד:

רום
רום

הרום המתובל הראשון נוצר על-ידי חברת 'קפטן מורגן' בעקבות חייו הספייסיים ומלאי העניין של קפטן מורגן, שמאס בחיי האצולה המשעממים, והפך לשודד-ים ידוע לשמצה. לאחר שמאס גם בחיים אלה, השתקע הקפטן בג'מייקה ואף מונה שם למושל. לימים החל לזקק רום בעצמו כתחביב.

מדובר ברום מתובל המופק, כרגיל, ממולסה ומקבל את טעמו המיוחד לאחר שמשרים בו בתמציות של וניל וקינמון, סוכר חום, משמש, תאנים ועשבי תיבול. זהו משקה בעל מרקם קטיפתי וסיומת טרופית ארוכה, המתאפיין בטעמים ובניחוחות של דבש, וניל, קינמון, אגוז מוסקט ותבלינים.

רום
רום

רום בבעלות משפחת גרנט'ס, היצרנית המפורסמת של מותגי הוויסקי גרנט'ס, גלנפידיך ובלוויני. הרום נוצר בהשראת אומן הקעקועים נורמן קולינס, שקעקע את חיילי הצי האמריקאי במחצית הראשונה של המאה הקודמת.

מדובר בבלנד המעורבב משלושה סוגי רום מהקאריביים, בעלי תיבול שונה ומתאפיין בניחוחות של וניל, קינמון, שקדים ואגוז מוסקט. זהו רום בעל טעמים מודגשים של וניל ודבש, אך לצד המתיקות הזו והליטוף הנעים בחך, הסיומת מפתיעה ומעט אגרסיבית.

רום
רום

בלנד המיוצר ממספר סוגי רום איכותיים של חברת 'בקארדי' הידועה ביותר בעולם ברום שלה. במקרה זה הרום מיושן בחביות עץ אלון אמריקאי ומתאפיין בניחוחות של וניל, מייפל, קינמון, אגוז מוסקט, דבש, ואפילו פלפל.

רום בקארדי אוקהארט מספק חווית שתייה חלקה ונעימה המשולבת עם תיבול מחמם ומתקתקות מנחמת המחליקים בנעימות במורד הגרון לכל אורך הסיומת המתמשכת.

קוקטייל רום
קוקטייל רום

מה צריך?

30 מ"ל בקארדי אוקהארט 30 מ"ל וודקה גריי גוס 15 מ"ל קרם קוקוס 5 מ"ל מי סוכר 15 מ"ל ליים 30 מ"ל מיץ סלק קרח לקישוט: פרוסת סלק, פרוסת תפוז מיובש

מה עושים? מכניסים את כל המרכיבים לשייקר ומנערים היטב. מסננים לכוס, מקשטים בפרוסת סלק ופרוסת תפוז ומגישים.