מירה איתן על האיש שחיבר את הוויסקי שלו לעוף הלאומי של סקוטלנד ויצר את אחד ממותגי הוויסקי הנמכרים ביותר בעולם...

לפני בערך עשור ומחצה התוודעתי לאחד ממותגי הוויסקי היותר מעניינים שהגיעו הנה - Famous Grouse. היה זה בטעימה שערכה החברה היבואנית, כשבסופה קיבלתי בקבוק שעל התווית שלו התנוסס לו באותיות דפוס יפות גם שמי. לקחתי אותו אתי הביתה בזהירות רבה, תיניתי אתו אהבים לזמן מה, חלקתי אותו במשורה עם חברים טובים, אבל דאגתי להשאיר שם מעט מהוויסקי, כדי שלא אצטרך לזרוק את הבקבוק. לא נעים, התאמצו, כתוב שם Famous Mira...

וויסקי מעושן קלות שיתחבב בקלות גם על אלה שקשה להם עם מותגי הוויסקי המעושנים הכבדים מהאי איילה... (צילומים: יח"צ)
וויסקי מעושן קלות שיתחבב בקלות גם על אלה שקשה להם עם מותגי הוויסקי המעושנים הכבדים מהאי איילה... (צילומים: יח"צ)
וויסקי מעושן קלות שיתחבב בקלות גם על אלה שקשה להם עם הוויסקים המעושנים הכבדים... (צילומים: יח"צ)

'פיימוס גראוס' הוא הוויסקי האהוב ביותר על הסקוטים. פירוש השם הוא ה'שכוי הנודע', או בשמו הראשון: 'החוגלה האדומה', שהיא העוף הלאומי של סקוטלנד. כבר 30 שנה שפיימוס גראוס הוא הוויסקי הסקוטי המעורבב הנמכר ביותר בסקוטלנד, ולא בכדי. בבלנד של הוויסקי הזה נמצאים שני סוגי וויסקי מאלט מהאהובים והטובים ביותר – 'מק'אלן' ו'היילנד פארק' - שעומדים בגאון בחמישייה הראשונה של הוויסקי מאלט הסקוטי. ברחבי העולם מדורג פיימוס גראוס במקום הרביעי במכירות וויסקי, ואילו בבריטניה הוא הוויסקי הנמכר ביותר.

הכל החל עם בני משפחת גלואג, שהיו סוחרי יין בעיירה הסקוטית פרת. המייסד, מתיו גלואג, פתח בשנות ה-70 של המאה ה-18 חנות משקאות ומוצרי מזון בעיירה. כ-70 שנה לאחר הווסדה של החנות, החליט בנו, ויליאם, שהיה ידוע בחיבתו לסוגי וויסקי משובחים, להפוך את החנות ממעדניה מובחרת לבית-מסחר למשקאות ויינות צרפתיים משובחים אף הם. ואז הגיע מתיו, אחיינו של ויליאם, שטיפל בעסקי היין מול סוחרי היין בבורדו עד שלבסוף ירש את העסק המשפחתי. מתיו צבר אמנם הרבה מאוד ידע וניסיון בכל הקשור ליינות, אך בשנת 1896 החל לערבב דווקא ויסקי.

האזור שהחנות שכנה בו היה ממוקם בדיוק בדרכם של עשירי ושועי המדינה לצפון ההיילנדס, לציד הציפורים החביבות עליהם, החוגלות האדומות, הלא הן ה-Red Grouse. באותם זמנים נהג מתיו לערבב וויסקי שהתחבב מאוד על אותם בני טובים שעברו בעיירה. העניין הפך למעין מסורת, ומדי שנה, לקראת ה-12 באוגוסט, היום בו מתחילה עונת ציד החוגלות הרשמית, היו עוברים אותם בני טובים דרך חנותו של המזקק החובב ורוכשים לעצמם את בקבוקי הוויסקי החביבים עליהם, כדי שישעשע אותם במהלך ציד החוגלות החמקניות.

%d7%a1%d7%9e%d7%95%d7%a7%d7%99-%d7%91%d7%9c%d7%90%d7%a7-%d7%92%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%a7
%d7%a1%d7%9e%d7%95%d7%a7%d7%99-%d7%91%d7%9c%d7%90%d7%a7-%d7%92%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%a7
בשנת 1896 הבין מתיו המתוחכם את הפוטנציאל הטמון בשילובה של הציפור הלאומית עם הוויסקי שלו וביקש מבתו המוכשרת פיליפה לצייר עבורו את החוגלה האדומה, שלפי צורתה נקראת בפינו גם שכוי. הסוחר והמזקק המוכשר הכין תוויות מהציור, קרא לוויסקי שלו 'The Grouse Brand' וכמו בכל הסיפורים, השאר הוא כבר היסטוריה, ופיימוס גראוס נולד. מספר דורות לאחר מכן נמכר העסק המשפחתי ל-Highland Distilleries, אבל זה כבר סיפור פחות מעניין.

בימים אלה מגיע לארץ מוצר מעניין חדש של המזקקה - Famous Grouse smoky black, שמחליף בעצם את The Black Grouse. מדובר בוויסקי מעושן קלות שיתחבב בקלות על אלה שקשה להם עם מותגי הוויסקי המעושנים הכבדים מהאי איילה, אך בכל זאת מחבבים את הנימות המעושנות בוויסקי שלהם. וויסקי עשיר יותר מהבלנדד הידוע, עמוק, פירותי (פירות יבשים) ומאוד ארומטי, מתובל ומעושן קלות, ועדיין מתאפיין גם במתיקות קלה וחלקלקות נעימה. הסיומת ארומטית, נעימה ומעושנת.

הוויסקי עם התווית הייחודית הושק בבריטניה בחודש יולי, כשהוא מועשר בכבול המעניק לוויסקי את הטעם המעושן. מדובר פה בסינגל מאלט שתוכלו למצוא במזקקת Glenturret, מזקקה שקיבלה את רישיון זיקוק הוויסקי שלה בשנת 1775 והיא המזקקה הוותיקה ביותר בסקוטלנד שעדיין עובדת. המזקקה שמשמשת כיום כמרכז המבקרים של פיימוס גראוס, היא ככל הנראה המזקקה הכי עמוסה במבקרים, יותר מכל מזקקה אחרת בסקוטלנד. במגרש החנייה של המזקקה ניצב לתפארה פסל ענק של 'גראוס' בגובה של כחמישה מטרים. הוויסקי המעושן קיבל מראה חדש בבקבוק יפה וכהה המעביר את צבע העשן, כשפקק הכתר האדום הייחודי שלו בצבע השכווי המקורי.

פיימוס גראוס סמוקי בלאק. מחיר: 129 ₪